فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

نگهداری و مراقبت کم و آسیب پذیری پایین در مقابل آفت ها معمولاً دلیل اصلی پرورش این سبزی است. آفت های لوبیا چشم بلبلی شامل نماتد ها، سوسکچه خرطوم دار، شته ها و سن بدبو است.
آفت های لوبیا چشم بلبلی
آفت های لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی یا Vigna unguiculata یکی از انواع حبوبات است که خود زیرگونه ها بسیار مانند لوبیا ماری دارد. لوبیا چشم بلبلی به دلیل ویژگی های خاصش حتی توسط افراد مبتدی می تواند به عنوان یکی از گیاهان باغچه سبزیجات پرورش داده شود. این گیاه حدود 3 ماه برای رسیدن به رشد کامل و محصول دهی زمان نیاز دارد. نگهداری و مراقبت کم و آسیب پذیری پایین در مقابل آفت ها معمولاً دلیل اصلی پرورش این سبزی است. آفت های لوبیا چشم بلبلی شامل نماتد ها، سوسکچه غوزه، شته ها و سن بدبو است.

 

نماتد ها

هم نماتد ریشه و هم نماتد بیرون خاک از آفت های مهم لوبیا چشم بلبلی محسوب می شوند. نماتد ها کرم هایی میکروسکپی هستند که نوع زیرزمینی آن ها می تواند موجب آسیب دیدن سیستم ریشه شود. نوع دیگر نماتد ها به شاخه ها و تنه اصلی حمله می کنند و باعث کمبود مواد غذایی در بخش های مختلف گیاه، پژمردگی و توقف رشد می شوند. چرخش کشت، آیش زمین و کنترل علف های هرز می تواند در کنترل معیت نماتد ها مفید باشد. برخی از گونه های لوبیا چشم بلبلی مثل لوبیا چشم صورتی میسیسیپی ( Mississippi Pinkeye )، لوبیا چشم بلبلی مغولی ( Magnolia Blackeye ) و لوبیا بنفش میسیسیپی ( Mississippi Purple ) در مقابل نماتد ها مقاوم هستند.

 

سوسکچه غوزه

سوسکچه غوزه یا سوسکچه خرطوم دار یکی از آفت های لوبیا چشم بلبلی است که حضور آن نشانه هایی از قبیل لکه های سفید رنگ روی غلاف لوبیا و کج ریختی شاخه و برگ های گیاه می شود. این آفت همچنین به گیاهانی مانند پنبه، لوبیای لیما، سویا، لوبیا سبز و توت فرنگی حمله می کند. از راهکار های موثر جهت مقابله با این آفت آیش زمین و گردش کشت است. آفتاب دهی خاک روش دیگری است که می تواند به از بین بردن چرخه تکثیر نسل سوسکچه خرطوم دار پایان دهد. برای آفتاب دهی به خاک، باید خاک را در فصل تابستان یا بهار به مدت 8 هفته زیر یک پوشش پلاستیکی شفاف قرار داد. کاشت جعفری در کنار لوبیا چشم بلبلی نیز یکی دیگر از راهکار کنترل جمعیت آفت هاست.

 

شته ها

حشرات شفاف و نرمی که آن ها را به نام شته می شناسیم، معمولاً به صورت نقطه های کوچک سبز رنگ بر روی لوبیا چشم بلبلی بر روی گیاه ظاهر می شوند. هم زمان با استخراج   آب و مواد غذایی مورد نیاز شته، گیاه به تدریج زرد شده و گیاه پژمرده می شود. فعالیت این حشرات همچنین محیطی مناسب برای ایجاد کپک دوده ای فراهم می کند. که فرآیند فتوسنتز گیاهان را با اختلال مواجه می کند. استفاده از آفت کش ها برای مقابله با شته ها چندان توصیه نمی شود چرا که دشمنان طبیعی شته ها مانند کفشدوزک ها و زنبورهای انگلی را نیز از بین می برند. به همین دلیل توصیه می شود تا حد امکان علف هار هرز از بین برده شده و شاخه و برگ های آلوده به آفت از گیاه جدا شوند. همچنین در صورت شدت گرفتن هجوم این آفت می توان از روغن باغبانی و روغن چریش استفاده کرد که در صورت تماس مستقیم با شته ها آن ها را از بین می برد.

 

سن بدبو

سن بدبوی سبز دیگر حشره ای است که از لوبیا چشم بلبلی تغذیه می کند. سن بد بو غلاف لوبیا را پاره کرده و از گیاه در حال رشد تغذیه می کند. حضور سن بد بو معمولاً به صورت لکه هایی که بر روی غلاف ظاهر می شود قابل شناسایی است. لوبیا چشم بلبلی و دیگر گیاهانی که از حمله سن بدبو جان سالم به در برند همچنان برای خوراک قابل استفاده خواهند بود. سن بدبو را به طور کلی باید به صورت تک به تک از گیاه جدا کرده و با انداختن آن ها در آب صابون و یا پاشیدن ماده شیمیایی پیرترین ( pyrethrins)   آن ها را از بین برد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.