فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

تراس، نورگیر و حیاط خلوت محیط ایده ئال برای کاشت و پرورش گیاهان مختلف است. البته برخی گیاهان، مثل پیچ گلیسین، گزینه های بهتری برای پوشش این محیط ها هستند.
بهترین گیاهان برای پرورش در نورگیر پاسیو
بهترین گیاهان برای پرورش در نورگیر پاسیو

بیشتر علاقه مندان به گل و گیاه ترجیح می دهند یک نورگیر، تراس یا حیاط خلوت در خانه خود داشته باشند تا گل و گیاهان خود را بدون مشکل و تحت کنترل کامل پرورش دهند. نورگیر و حیاط خلوت بیشتر در طراحی خانه های ویلایی به کار می روند ولی خانه های آپارتمانی هم می توانند به تراس خود همان نقش را واگذار کنند. علاوه بر این که برخی خانه های آپارتمانی اساساً در نظر گرفتن بخشی به عنوان نورگیر طراحی شده اند. بحتی بدون وجود نورگیر و حیاط خلوت اختصاصی، می توان با کمی تغییرات (مثلاً قرار دادن پنجره های بزرگ و شیشه ای) تراس را به یک نورگیر تبدیل کرد.

در حالت معمول تنوع گل و گیاهانی که در داخل خانه می توان پرورش داد بسیار محدود و بیشتر شامل گیاهان سایه دوست می شود. ولی در نورگیر گیاهان متنوعی از جمله پیچک ها را می توان پرورش داد. در ادامه به رایج ترین و بهترین گیاهان پوششی فضاهای نورگیر، تراس و پاسیو ها خواهیم پرداخت.

 

گل های آفتاب دوست

پیچ هایی گل دهی دارند از بهترین گزینه ها برای پرورش در نورگیر و پاسیو هستند. به طور مثال گل کاغذی گیاهی کاملاً آفتاب دوست است و در عین حال گل های زیبا به رنگ صورتی، بنفش و زرد می دهد که می تواند به زیبایی خانه کمک کند. از آن جا این گیاه 5 تا 15 متر رشد می کند می تواند برای پوشش کامل محوطه هم در نظر گرفته شود.

از گزینه های دیگر یاسمن زرد است که به نور کامل نیاز دارد، 4 تا 7 متر رشد می کند و گل هایی مخروطی شکل و زرد رنگ تولید می کند. این گیاه در فضای باز اواخل فصل زمستان و بهار گل دهی می کند. گل ساعتی قرمز را هم می توان در محیط پاسیو پرورش داد و از گل های بنفش و میوه های خوردنی آن بهره گرفت.

 

گیاهان بالا رونده

در صورتی که نیاز به پوشش کامل محیط باشد می توان از گیاهان بالارونده که رشد سریعی دارند استفاده کرد. در این صورت پیچ معین التجار می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. این گیاه که به نور کامل تا شرایط نیمه سایه نیاز دارد در اواخر فصل تابستان، پاییز و زمستان گل هایی سفید و صورتی تولید می کند. این گیاه برگ هایی براق و ساقه های پیچک مانند ( Tendril ) دارند که با استفاده از آن به اشیاء مختلف آویزان شده و بالا می روند. این پیچ گل هایی صورتی و با رایحه خوش تولید می کند که می توان آن را در فصل زمستان و بهار مشاهده کرد.

پیچ گلیسین از دیگر پیچ های زیبا و پر طرفدار است که گل هایی معطر تولید می کند. شکل و شمایل گیاه پیچ باعث شده معمولا به آن به عنوان یک گیاه عاشقانه و رمانتیک نگاه شود. پیچ گلیسین به صورت دسته ای گل می دهد که به سمت پایین آویزان بوده و به رنگ بنفش و صورتی هستند. پیچ گلیسین ژاپنی خصوصیاتی مشابه دارد با این تفاوت که رایحه گل های آن بیشتر بوده و تا 8 متر می تواند رشد کند.

 

گیاهان پر طرفدار و کلاسیک

رز بالا رونده از رایج ترین و پر طرفدار ترین گیاهان در دسته پیچ ها و یکی از بی نقص ترین گزینه ها برای پوشش پاسیو و نورگیر است. رز بالارونده به نگهداری و مراقبت بیشتری نسبت به دیگر گیاهان نیاز دارد. به طور مثال رز بالارونده باید بیشتر هرس شود تا جریان هوا در میان شاخ و برگ ها به خوبی برقرار گردد. زحمت بیشتر برای مراقبت احتمالاً با گل های زیبا و خوش رنگ   و رایحه آن جبران می شود. به همین دلیل رز بالارونده بیشتر توسط کسانی انتخاب می شود که محیطی پر گل و همیشه معطر را ترجیح دهند.

گل رز چند رنگ هم برای کسانی که به گل ها اهمیت زیادی می دهند، می تواند گزینه مناسبی باشد. این گیاه که به گل های چند رنگش مشهور است. رز چند رنگ غنچه هایی نارنجی و قرمز ایجاد می کند که پس از باز شدن می تواند رنگ آن از زرد طلایی تا صورتی و قرمز-نارنجی متغیر باشد. گل رز سپیده دم ( New Dawn ) از گونه هایی با رشد بسیار سریع است که گل هایی با عطر کم ولی بزرگ و به رنگ کرمی-صورتی تولید می کند و به آفتاب کامل نیاز دارد. این گیاه هم از شرایط خوبی برای پرورش در محیط پاسیو برخوردار است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.