فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

یکی از رایج ترین آفت های درختان میوه مایت عنکبوتی است که مانند عنکبوت ها از برای مراقبت از خود و تخم هایشان تار می تنند و در صورتی که جمعیت آن ها زیاد باشد می تواند سلامت و شادابی درخت را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.ساده ترین راه حل برای مقابله با مایت عنکبوتی پاشش شدید جریان آب به برگ ها و شاخه های درخت است.
مقابله با مایت عنکبوتی درختان میوه
مقابله با مایت عنکبوتی درختان میوه
حشرات و موجودات زیادی هستند که می توانند برای درختان میوه مزاحمت ایجاد کنند و فرآیند رشد و تولید میوه آن ها را دچار اختلال کنند. از کرم های برگ خوار و حشرات شیره خوار گرفته تا انواع جوندگان که به ریشه ها حمله می کنند. یکی از شایع ترین آفت های درختان میوه مایت عنکبوتی است. این حشرات هشت پا که از خویشاوندان نزدیک عنکبوت ها و ساس ها محسوب می شوند به مانند عنکبوت ها از قابلیت تار تنی برخوردارند و در صورتی که جمعیت آن ها زیاد باشد می تواند سلامت و شادابی درخت را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

مایت های عنکبوتی حشراتی بسیار ریز هستند و از نظر چشم غیر مسلح فقط به شکل یک نقطه دیده می شوند. مایت عنکبوتی ماده تنها حدود 1-2 میلی متر طول دارد و دارای لکه های تیره رنگ بر بدنش است. این حشره همچنین موهایی کوتاه در اطراف بدن خود دارد. لارو این حشره شباهت زیاد به حشره بالغ دارد با این تفاوت که کوچک تر است. تخم های مایت عنکبوتی کروی شکل و شفاف هستد، هر چند با نزدیک شدن به زمان باز شدن تخم ها، رنگ آن ها به کرمی تغییر می کند. مایت های عنکبوتی مانند بیشتر حشرات در شرایط مناسب که در این مورد به معنی هوای گرم و متعدل است، به سرعت تولید مثل می کنند و در کمتر از یک هفته می توانند از لارو های تازه متولد شده به حشرات بالغ آماده تولید مثل تبدیل شوند.

مایت های عنکبوتی معمولا به صورت گروهی و توده ای تغذیه می کنند و معمولا پشت برگ ها را برای تجمع انتخاب می کنند. از خصوصیات بارز مایت های عنکبوتی تولید تار است. متاسفانه این حشرات به گونه ای فرگشت یافته اند که می توانند تمام طول سال از درخت تغذیه کنند. بنابراین درخت های میوه همیشه سبز در صورت ابتلا به این آفت به سادگی از آن رهایی نخواهند یافت. البته وضعیت درختان برگ ریز هم چندان بهتر نیست چرا که مایت های عنکبوتی ماده برای فرار از سرمای زمستان به زیر فلس ها و شکاف های پوست و بستر گیاه در خاک پناه می برند.

مقابله با مایت عنکبوتیمقابله با مایت عنکبوتی

تاثیر مایت عنکبوتی بر درختان میوه

مایت عنکبوتی به دلیل سوراخ کردن برگ های درخت، به آن آسیب وارد می کند. این حشره به کمک اندامگان دهانی پوشش سطحی را سوراخ کرده و محتوای سلول ها و شیره ای که در درخت و حتی میوه وجود دارد را مصرف می کند. حضور مایت های عنکبوتی در مرحله اول با ظهور خطوط روشن بر روی برگ ها مشخص می شود. برگ های سبز به تدریج به زرد، قرمز یا برنزی تغییر رنگ داده و با  ادامه روند فعالیت آفت، در نهایت از درخت جدا می شوند. از دست رفتن برگ ها باعث از دست رفتن شادابی و طراوت گیاه و همچنین کاهش محصول دهی می شود. البته حضور مایت ها عمدتا بر محصول دهی سال آینده تاثیر می گذارد و میوه های سال کنونی تنها در صورتی تحت تاثیر آفت قرار می گیرند که هجوم آفت خیلی سنگین بوده و از اوایل بهار یا تابستان اتفاق افتاد. در این میان معمولا درختانی که دچار کم آبی شده و از سلامت کمتری برخوردار هستند، بیشتر تحت تاثیر حمله آفت قرار می گیرند.

 

روش مقابله با مایت عنکبوتی به صورت طبیعی

یکی از مهم ترین اقداماتی که برای جلوگیری از گسترش مایت عنکبوتی می توان انجام داد، محافظت و نگهداری مناسب از درخت و سلامت آن است. به طور مثال در فوصل گرم تر سال درخت حتما باید آب کافی در اختیار داشته باشد تا بهتر بتواند با شرایط مختلف محیطی از جمله آفت ها مقابله کند.

آفت کش ها

خوشبختانه مایت ها عنکبوتی شکارچیان طبیعی مختلفی دارند که می توان تا حدی بر روی آن ها حساب کرد. معمولا تعادل تولید مثل و مرگ مایت ها توسط شکارچیان و انگل ها زمانی بر هم می خورد که از آفت کش هایی با تاثیر گذاری وسیع استفاده شود یا رفتار طبیعی شکارچیان به واسطه گرد و خاک مختلف شود. به همین دلیل است که معمولا انفجار جمعیتی مایت ها پس از استفاده از آفت کش ها اتفاق می افتد.

پاشش شدید آب

ساده ترین راه حل برای مقابله با مایت عنکبوتی پاشش شدید جریان آب به برگ ها و شاخه های درخت است که باعث جدا شدن بیشتر مایت ها و از بین رفتن گرد و خاک می شود. در صورتی که هجوم مایت ها تنها محدود به چند بخش از درخت است، می توان درخت را هرس کرده و آن شاخه ها را جدا کرد.

 
روش مقابله با مایت عنکبوتی به صورت طبیعیروش مقابله با مایت عنکبوتی به صورت طبیعی

مقابله با مایت ها به کمک مواد شیمیایی

مواد شیمیایی زمانی باید استفاده شود که جمعیت مایت ها بسیار زیاد باشد و راهی جز استفاده از مواد شیمیایی باقی نمانده باشد. همان طور که گفته شد استفاده از آفت کش های عمومی که بر طیف گسترده ای از حشرات اثر می گذارند چندان مطلوب نیست چرا که باعث از بین رفتن شکارچیان و دشمنان طبیعی آفت های می شود. به همین دلیل معمولا از صابون های آفت کش یا روغن های باغبانی استفاده می شود. صابون یا روغن برای اثر گذاری باید مستقیما بر روی آفت ها پاشیده شود و به همین دلیل لازم است همه بخش های درخت، به خصوص پشت برگ ها کاملا آغشته گردند. علاوه بر این دو ترکیب، سولفور مایع و مایت کش هم می تواند برای از بین بردن مایت عنکبوتی موثر باشد


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.