فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

اگر از کاشت گیاه در زمین خود ناامید هستید، راه چاره تان باغچه جعبه ایست.ساخت باغچه جعبه ای را در اینجا یاد میگیرید، به شما کمک میکند راحت تر به گیاهانتان از هر سمت دسترسی داشته باشید و بهتر بتوانید شرایط آنها را مطابق با نیازشان کنترل کنید.
با ساخت باغچه جعبه ای در بدترین خاک هم میتوانید گیاه بکارید
با ساخت باغچه جعبه ای در بدترین خاک هم میتوانید گیاه بکارید

اگر از کاشت گیاهان در زمین خود ناامید هستید، راه چاره تان باغچه جعبه ایست. همچنین اگر میخواهید باغچه ای از سبزیجات داشته باشید که بتوانید به راحتی به آنها رسیدگی کنید، باز هم باغچه جعبه ای گزینه مناسبی برای شماست. رشد و پرورش سبزیجات در باغچه جعبه ای نیاز به خم شدن برای کاشت و رسیدگی به گیاه، آب دهی، کندن علفهای هرز و برداشت را کاهش میدهد چون همه چیز در ارتفاع بالاتری از سطح زمین قرار دارد. باغچه جعبه ای سبزیجات گزینه بسیار خوبی برای کاشت و پرورش سبزیجات در زمینهای سخت و نامناسب هست. با این چنین باغچه ای به راحتی میتوانید عمق خاک را متناسب با نیاز گیاهانتان کنترل کنید. بسته به نیاز شما بستر گیاه میتواند در اشکال مختلف باشد.

ساخت باغچه جعبه ایساخت باغچه جعبه ای


چگونه باغچه جعبه ای بسازیم؟

برای ساخت بستر باغچه تقریبا از هر چیزی که خاک را نگه دارد و شکل بستر را حفظ کند تا بتوان روی آن خاک ریخت، میتوانید استفاده کنید. چوب، سیمان، آجر، سنگ یا تایر همگی برای استفاده به عنوان بستر باغچه مناسبند. بسیاری افراد ترجیح میدهند از چوب استفاده کنند. توجه داشته باشید که نباید از هر الواری استفاده کنید. الواری که تحت فشار به عمل آمده حاوی مواد شیمیایی است که وارد خاک میشود و برای گیاه مضر است.

معمولا ساخت باغچه جعبه ای را به صورت مستطیلی شکل با عرض تقریبا 1 متر انجام میدهند. این ابعاد چهارچوب باعث میشود تمام نواحی باغچه حتی مرکز آن در دسترس شما قرار داشته باشد. طول باغچه بستگی به نیاز شما دارد. عمق خاک باغچه جعبه ای معمولا حداقل 15 تا 30 سانتیمتر باید باشد تا ریشه گیاه بتواند رشد کند.

ایجاد مسیر در بین بستر گیاهان

این کار باعث میشود نگهداری آنها آسانتر شده و جلوه ای زیباتر داشته باشند. همچنین میتوانید با افزودن یک لایه پلاستیک یا سایر بافتهای باغبانی در بین هر بستر گیاهی و پوشاندن آن با مواد مالچ مناسب مانند شن و سنگریزه، مسیر ایجاد کنید. مسیرهایی که ایجاد میکنید باید به اندازه کافی عرض داشته باشند که به راحتی بتوان به بشتر گیاه دسترسی داشت، همچنین باید فضایی برای حرکت فرقان نیز وجود داشته باشد. معمولا عرض تقریبا 60 تا 90 سانتیمتر کافیست.


آماده سازی محل باغچه

یکی از مهمترین بخش ساخت باغچه جعبه ای، آماده کردن محل قرار گیری بستر باغچه است. محلی را انتخاب کنید که نور آفتاب کافی دریافت کند. برای انتخاب محل باغچه نواحی را در نظر بگیرید که حداقل 5 تا 8 ساعت نور کامل آفتاب به آن بتابد. سعی کنید بستر گیاهان به صورت شمالی جنوبی باشد تا از مزیت آفتاب کاملا بهره بگیرد. خاک باغچه جعبه ای سریعتر از خاک باغچه معمولی (هم سطح زمین) گرم شده و سریعتر هم خشک میشود. بنابراین باید مرتب به سبزیجات باغچه جعبه ای آب بدهید به خصوص در آب و هوای گرم و خشک.

هنگامی که در نظر دارید یک باغچه برجسته برای خود بسازید، باید در نظر داشته باشید که برای گیاهان دسترسی به آب باران نیز اهمیت زیادی دارد. هنگامی که به باغچه مرتفع خود آب میدهید، اغلب بهتر است از شیلنگ استفاده کنید و آن را مستقیما در خاک باغچه بگذارید. از آب پاش نیز میتوانید برای آب دهی استفاده کنید اما در صورتی که برگها دائما خیس شوند، احتمال گسترش بیماریها افزایش می یابد. استفاده از مالچهای آلی مانند یونجه و خاک اره نیز میتواند برای حفظ رطوبت خاک این باغچه مفید باشد.


آماده سازی ساخت باغچه جعبه ایآماده سازی ساخت باغچه جعبه ای


خاک باغچه جعبه ای

باغچه مرتفع جعبه ای خاک شل تری دارد که گزینه ای ایده آل برای محصولات ریشه ای مانند چغندر است چون محیط خوبی برای بزرگ شدن ریشه فراهم میکند. هنگامی که میخواهید خاک باغچه جعبه ای تان را برای بستر گیاه آماده کنید، میتوانید خاکهای آماده بخرید یا این که از ترکیب خاک زمین خود با کمپوست یا کود حیوانی استفاده کنید. هنگامی که بستر باغچه را آماده میکنید، افزودن کمپوست را فراموش نکنید. با این کار در آینده ساختار خاک و قابلیت زهکشی آن بهبود می آید. هنگامی که شروع به کاشت محصول در خاک باغچه میکنید، گیاهان بلندتر را در محلی بکارید که جلوی آفتاب گرفتن گیاهان کوچکتر را نگیرند.



مزایای ساختن باغچه جعبه ای

باغچه برجسته ای که در اینجا ساخت آن را یاد گرفتید، به شما کمک میکند راحت تر به گیاهانتان از هر سمت دسترسی داشته باشید و بتوانید شرایط آنها را طبق نیازشان کنترل کنید. از آنجایی که این باغچه بالاتر از سطح زمین قرار دارد، کمتر لازم است خم شوید تا به آنها رسیدگی کنید. همچنین کاشت سبزیجات در این نوع باغچه فضای کمتری میگیرد چون میتوانید آنها را نزدیک به هم بکارید در نتیجه رطوبت بیشتری به گیاهانی که کاشته اید میرسد و کمتر علفهای هرز رشد میکنند. همچنین میتوانید باغچه را هر جا که میخواهید بسازید و از منظره ای زیبا لذت ببرید.

h
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.