فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

برگ نو بوته ای که همیشه سبز با نگهداری و پرورش بی درد سر است. برگ نو گونه های مختلفی دارد که هر کدام از آن ها برگ هایی با رنگ و حتی شکل متفاوت دارند. برگ نو از خانواده زیتون محسوب می شود و برای ایجاد پرچین و حاشیه یا شکل دهی به آن بسیار مناسب است. نقطه ضعف مهم برگ نو، آسیب پذیری آن در برابر آفت هاست که باعث زیاد شدن آفت های برگ نو میشوند.
آفت های برگ نو
آفت های برگ نو
برگ نو بوته ای همیشه سبز با نگهداری و پرورش بی درد سر است. برگ نو گونه های مختلفی دارد که هر کدام از آن ها برگ هایی با رنگ و حتی شکل متفاوت دارند. برگ نو از خانواده زیتون محسوب می شود و برای ایجاد پرچین و حاشیه یا شکل دهی به آن بسیار مناسب است. نقطه ضعف مهم برگ نو، آسیب پذیری آن در برابر آفت هاست که باعث زیاد شدن آفت های برگ نو میشوند.آفت های زیادی هستند که می توانند به برگ ها و ریشه های این گیاه آسیب برسانند که از جمله آن ها می توان به مگس سفید، شپشک، شته، مایت های عنکبوتی و نماتد هستند.

مگس سفید

مگس سفید بالغ حشراتی بسیار کوچک و بالدار و سفید رنگ هستند. این حشرات زیر برگ ها تخم گزاری می کنند که شکل تخم های آن ها مشابه تخم های شپشک است. هم مگس سفید بالغ و هم لارو آن از شیره گیاه تغذیه می کنند. گسترش جمعیت مگس سفید می تواند باعث زرد و خشک شدن برگ ها و ریزش آن شود. این حشرات همچنین شیره ای به نام عسلک از خود به جای می گذارند که می تواند باعث ایجاد کپک دوده ای شود. در صورتی که تعداد زیادی مگس سفید از گیاه تغذیه کنند، برگ نو دوام نیاورده و از بین می رود. به همین دلیل لازم است از روش های کنترل جمعیت مگس سفیدی استفاده شود. روش ها شامل کمک گرفتن از زنبور های انگلی، جدا کردن تخم ها به صورت دستی، استفاده از تله و آفت کش است.

 
آفت های برگ نو - مگس سفیدآفت های برگ نو - مگس سفید

شپشک

شپشک ها انواع زیادی دارند که تعداد زیادی از گونه های آن از دشمنان برگ نو محسوب می شوند. شپشک ها دارای بال نیستد، حرکت نمی کنند و بدن های چند بند با اجزای مشخص ندارند. در واقع این حشرات چندان به حشرات معمولی شباهتی ندارند و بیشتر بر روی برگ ها و تنه گیاه دیده می شوند. شپشک ها از شیره گیاه تغذیه می کنند و به همین دلیل برای گیاه مضر محسوب می شوند. تجمع تعداد زیادی شپشک معمولاً باعث پژمردگی و ریزش برگ ها، زرد شدن و پیچ خوردن آن ها می شود. شپشک همچنین از خود عسلک به جای می گذارد که نتیجه آن مشابه عسلک تولید شده توسط مگس سفید است. روش مبارزه با شپشک ها شامل استفاده از دشمن های طبیعی آن ها مثل کفشدوزک و همچنین استفاده از آفت کش است.

 

شته ها

شته ها مانند شپشک ها از شیره گیاه تغذیه می کنند. بسته به گونه شته، رنگ بدن آن ممکن است قهوه ای، سیاه، قرمز، زرد یا سبز باشد. شته ها به دلیل تغذیه از شیره برگ نو و همچنین تولید عسلک که منجر به ایجاد کپک دوده ای می شود، به برگ نو آسیب وارد می کند. البته تعداد کم شته ها معمولاً برای گیاه آسیب زا نیست ولی جمعیت زیاد آن ها می توانند باعث زرد شدن   و پژمرده شدن برگ ها شود. برخی از انواع شته ها همچنین آلوده به نوعی ویروس هستند که باعث زرد و لکه شدن برگ ها (پیسی) می شود. از جمله شکارچیان طبیعی این آفت زنبور های انگلی، کفشدوزک ها و بال توری هستند.

 

مایت های عنکبوتی

مایت های عنکبوتی از دیگر آفت های برگ نو هستند. این حشرات شباهت زیادی به عنکبوت های کوچک دارند و بر روی برگ های گیاه تار می تنند. حیات مایت های عنکبوتی نیز وابسته به شیره گیاه است، بنابراین مانند مگس سفید، شته ها و شپشک ها تعداد کم آن ها برای گیاه مشکلی ایجاد نمی کند ولی تعداد زیاد آن ها می تواند باعث لکه دار شدن برگ ها، تغییر رنگ به برنزی، زرد یا قرمز و در نهایت ریزش آن می شود. روش کنترل این آفت استفاده از حشرات شکارچی و مایت کش است.

 
آفت های برگ نو - مایت های عنکبوتیآفت های برگ نو - مایت های عنکبوتی

نماتد ها

نماتد ها حشراتی کرم مانند و کوچک هستند که شباهت هایی به مارماهی دارند. نوع نماتد های ریشه خطرناک ترین نوع نماتد ها هستند که معمولاً به گیاهان زینتی حمله می کنند. این حشرات باعث آسیب رسیدن به ریشه و بخش های بالایی گیاه شده که به صورت پژمرده شدن برگ ها ظهور می کند. حضور نماتد ها می تواند باعث مرگ گیاه شود، هر چند معمولاً گیاهی مثل برگ نو را نمی تواند از پای در آورد. متأسفانه روش های زیادی برای مقابله با نماتد ها وجود ندارد. روش های کنترلی شامل کاشت رگ نوی مقاوم به این حشره و رعایت بهداشت برای پیش گیری از ابتلای گیاه به این آفت است.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.