فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

یکی از زیباترین و عجیب ترین حشراتی که ممکن است به باغچه شما سر بزند، شب پره مرغ مگس خوار گونه است. این حشرات درست مانند یک مرغ مگس خوار حرکت می کنند و هنگام تغذیه از گل ها بر جای خود در هوا ثابت می مانند
شب پره مرغ مگس خوار گونه
شب پره مرغ مگس خوار گونه

یکی از زیباترین و عجیب ترین حشراتی که ممکن است به باغچه شما سر بزند، شب پره مرغ مگس خوار گونه است. همان طور که از نام این حشره مشخص است، این شب پره هم از نظر ظاهری و هم از نظر رفتار شباهت زیادی به مرغ مگس خوار دارد. شب پره مرغ مگس خوار گونه انواع مختلفی دارد که همگی جزو خانواده بزرگ تر Hemaris ها محسوب می شوند. اعضای این خانواده در کشور های مختلف جهان وجود دارند و ظاهر و رفتار آن ها بسیار مشابه یکدیگر است. این حشرات درست مانند یک مرغ مگس خوار حرکت می کنند و هنگام تغذیه از گل ها بر جای خود در هوا ثابت می مانند.

شب پره مرغ مگس خوار با باز کردن زبان بلندش و فرو کردن آن در گل، از شهد آن تغذیه می کند. شب پره مرغ مگس خوار گونه جهت شباهت هر چه بیشتر به مرغ مگس خوار حتی صدایی شبیه به آن را هم تولید می کند که برای ما هم قابل شنیدن است. معمولا افرادی که پیش از این تجربه مواجهه با این حشره را نداشته اند، در ابتدا تصور می کنند با نوعی مرغ مگس خوار کوچک رو به رو شده اند که میان گل ها مانور می دهد. شاید حتی باور اینکه آن چه شاهدش بوده اند در حقیقت یک حشره بوده و نه یک پرنده، کمی دشوار باشد! البته با کمی دقت می توان متوجه تفاوت های این حشره با مرغ مگس خوار واقعی شد. به طور مثال بدن شب پره مرغ مگس خوار گونه نسبتا پر تر و تپل تر است. همچنین نوک دم آن ها از هم باز شده و حالتی پره مانند دارد. از نظر رنگ، این شب پره معمولا به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز است یا حداقل بخش هایی از بدنش به این رنگ دیده می شود.

شب پره مرغ مگس خوار گونه مانند تمام انواع دیگر پروانه سانان بالهایی پوشیده از فلس دارد. اگرچه بال برخی از انواع آن ها به دلیل لکه های غیر فلسی و بی رنگ و غیر شفاف زیادی که دارند، عملا خالی از فلس و شفاف شده که به آن ها شب پره مرغ مگس خوار گونه بال شفاف گفته می شود.

شب پره مرغ مگس خوار گونه مانند بیشتر پروانه ها و شب پره ها زبانی بلند و حلقه شده دارد که آن را درست زیر آرواره خود نگه داشته و از آن برای دسترسی به شهد گل هایی شیپوری شکل استفاده می کند. در حقیقت این گل ها به شکلی تکامل یافته اند که تنها گرده افشان های زبان بلند قادر به استفاده از شهد آن ها هستند. به همین دلیل شب پره ها و پروانه ها بیشتر اطراف همین گل ها دیده می شوند.

همان طور که گفتیم شب پره مرغ مگس خوار گونه چندین خود عضو خانواده ای بزرگ تر است. اعضای مشهور تر این خانواده Hemaris diffinis و the Hummingbird Clearwing هستند. این دو حشره بیشتر در آمریکای شمالی یافت می شوند. شب پره مرغ مگس خوار گونه از گل های مختلفی تغذیه می کند ولی لارو این حشره بیشتر از همه پیچ امین الدوله ، خر زهره ، زالزالک ، خانواده گیلاس و آلبالو و آلو را دوست دارد.

  شب پره بالغ اوایل بهار پرواز خود را آغاز کرده تا بخت استفاده از شهد زنگوله آبی اسپانیایی که در همان زمان در حال گلدهی است را داشته باشد. البته احتمال مشاهده این حشره در حین فعالیت در تابستان و اطراف گل بادرنجبویه هم زیاد است. از فهرست گیاهان مورد علاقه دیگر این حشره می توان فلوکس یا گل آتشین، پیچ امین الدوله و شاه پسند را نام برد که کاشت آن ها در باغچه احتمال جلب توجه این شب پره را بالا می برد.

ادامه نسل شب پره مرغ مگس خوار گونه وابسته به عطر خاص یا فرومونی است که جنس ماده در غده های موجود در سر شکم خود تولید کرده و به این ترتیب جنس نر را به خود جذب می کند. مرحله بعد تخم گذاری شب پره ماده است. شب پره ماده تخم هایی سبز رنگ، گرد و بسیار کوچک بر روی گیاهان می گذارد که در آینده نه چندان دور به لارو تبدیل می شود. تخم ها معمولا پشت برگ گیاهان گذاشته می شوند تا شانس بقای بیشتری داشته باشند. لارو شب پره مرغ مگس خوار گونه در بخش انتهایی بدن خود زوائدی شاخ مانند دارد و بدن آن ها معمولا به رنگ سبز است که استتار خوبی در میان شاخ و برگ ها برای آن فراهم می کند. لارو پس از رشد کامل بر زمین افتاده و به دور خود پیله می تنند و تا حدی توسط پوشش گیاهی روی زمین محافظت می شوند. بنابراین اگر دوست دارید شب پره مرغ مگس خوار گونه در باغچه خود داشته باشید بهتر است شاخ و برگ های خشک شده بر روی زمین را جمع آوری نکنید چرا که این شاخ و برگ ها پوششی محافظ برای شب پره محسوب می شوند.

در مناطق سردسیر که فصل گرما کوتاه است، هر سال تنها یک نسل از شب پره ها متولد می شوند. این در حالی است که در مناطق گرم تر که طول فصل مناسب برای فعالیت این شب پره ها بیشتر است، ممکن است چند نسل از شب پره ها در طول سال متولد شوند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.