فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

انتخاب و نگهداری از گیاهان در مناطق گرمسیر کمی دشوار تر است اما گیاهان مقاوم به گرما ام هستند. ولی با کمی دقت در انتخاب گل ها می توان باغچه ای همیشه سبز و همیشه رنگارنگ در طول سال داشت. گل کاری و باغبانی در مناطق گرمسیر و با تابستان های داغ، دشوار تر از مناطق معتدل تر است. ولی این به معنی نیست که باغچه و محوطه در تابستان نمی تواند رنگارنگ، شاداب و زیبا باشد.
گیاهان مقاوم به گرما
گیاهان مقاوم به گرما
گل کاری و باغبانی در مناطق گرمسیر و با تابستان های داغ، دشوار تر از مناطق معتدل تر است. ولی این به معنی نیست که باغچه و محوطه در تابستان نمی تواند رنگارنگ، شاداب و زیبا باشد. در حقیقت با کمی دقت در انتخاب گل ها می توان باغچه ای همیشه سبز و همیشه رنگارنگ در تمام فصول سال داشت. در مناطق گرم سیر این مسئله بیشتر در انتخاب گیاهان مقاوم به گرما و آفتاب دوست خلاصه می شود. به طور مثال می توان گیاهان چند ساله (در آب و هوای معتدل) را به عنوان گیاهان یک ساله یا چند ساله در این مناطق کاشت. در ادامه برخی از گیاهان مقاوم به گرما را معرفی خواهیم کرد.
 

شاه پسند

شاه پسند که گیاهی بومی نواحی حاره ای و استوایی است، به گرما و رطوبت بالا عادت دارد و در هوای مرطوب و خاکی با نفوذ پذیری بالا بهتر رشد می کند. هر چند که این گیاه قدرت تحمل کم آبی را هم تا حدی داراست. این گیاه علاقه زیادی به نور خورشید، به خصوص آفتاب عصرگاهی دارد. شاه پسند به صورت سالانه گل هایی خوشه ای به رنگ قرمز، نارنجی، زرد، صورتی و یا سفید می دهد. یکی از بهترین استراتژی ها کاشت شاه پسند همراه با سبزیجات است چرا که این گیاه به شدت توجه زنبور ها، پروانه ها و حتی مرغ مگس خوار را به خود جلب می کند. بنابراین بهتر است شاه پسند در باغچه سبزیجات، در نزدیکی هر گیاهی که نیاز به گرده افشانی بالا مثل کدو و هندوانه دارد، کاشته شود.

گیاهان مقاوم به گرما - شاه پسندگیاهان مقاوم به گرما - شاه پسند

به لیمو

این گیاه سرسخت و آفتاب دوست که از تیره نعناعیان و بومی جنوب آفریقا است، به شدت به نور خورشید علاقه دارد. به لیمو تقریباً در تمامی مناطق جهان قابل پرورش است. به لیمو مانند بیشتر گیاهان خانواده نعناعیان برای طعم دادن به غذا و تهیه دم نوش مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به مقاومت به لیمو، می توان گفت این گیاه تقریباً در سراسر جهان قابل پرورش است. به لیمو به خصوص با آب و هوای عمدتاً گرم ایران سازگاری دارد. این گیاه رسیدگی و توجه کمی نیاز دارد و کافی است به صورت هفتگی آبیاری شود. بهتر است به لیمو در گلدان کاشته شده و در فصول سرد تر سال به داخل خانه یا محیطی با دمای قابل کنترل متقل گردد.
 

گل ستاره ای

گل ستاره ای گیاهی یک ساله است که گل هایی ابریشم مانند تولید می کند. گل ستاره ای بومی مکزیک است. کشوری که به داشتن بیابان های خشن و بی آب و علف مشهور شده است. آب و هوای خشن مکزیک باعث شده گل ستاره ای پس از سالها با شرایط آن منطقه تطابق پیدا کرده و در مقابل گرما و کم آبی مقاوم باشد. شرایط بد آب و هوا و خاک مناطق بومی گل ستاره ای همچنین باعث شده این گیاه به نسبت در خاک های نامناسب و کمتر غنی هم بتواند رشد کند. در حقیقت این گل حتی به غنی بودن بیش از حد خاک حساس است و قرار گرفتن در چنین محیطی باعث ضعیف شدن ساقه آن می شود. بنابراین اگر قصد کاشت گل ستاره ای در باغچه را دارید بهتر است آن را به صورت جداگانه بکارید. باغچه های تکی با خاک نامناسب یا بدون سیستم آب رسانی که خالی رها شده اند مکان ایدئال برای کاشت گل ستاره ای است.
 
گیاهان مقاوم به گرما - گل ستاره ایگیاهان مقاوم به گرما - گل ستاره ای

گل همیشه بهار

نام گل همیشه بهار تقریباً در تمام فهرست های گل های گرم سیری دیده می شود. این مسئله دو دلیل دارد، اول آن که پرورش گل همیشه بهار بسیار ساده است و با همان روش سنتی قابل پرورش است. کافی است گل همیشه بهار را در گلدان کاشته و مراقبت های اولیه انجام شود. دلیل دوم، گل های شاداب، با طراوت و رنگارنگ آن است. گل همیشه بهار اواخر فصل تابستان و پاییز و درست زمانی که گیاهان دیگر از شدت گرما طراوت خود را از دست داده اند، گل دهی می کند. گل همیشه بهار آفتاب زیاد، کمی آبیاری عمیق و البته خاکی با نفوذ پذیری بالا نیاز دارد.

 

شمعدانی

گل شمعدانی به مقاومت بالایش در مقابل گرما نسبت به بیشتر گونه های گیاهی مشهور است. با این حال گونه های هیبریدی جدید شمعدانی حتی از شمعدانی معمولی هم سرسخت تر بوده و می توانند آب و هوای مناطقی مثل تگزاس در آمریکا که عمدتاً از مناطق بیابانی تشکیل شده و دمای هوا به راحتی بالای 40 درجه سانتی گراد می رسد را تحمل کند. برای پرورش شمعدانی کافی است آن را مرطوب نگه داشته و زمانی که خاک تا عمق 5 سانتی متر کاملاً خشک شده است، آبیاری شود. همچنین گل شمعدانی علاقه زیادی به آفتاب بعد از ظهر ندارد و ترجیح می دهد بعد از ظهر را زیر سایه بگذراند.

شمعدانیشمعدانی

مریم گلی

جز گیاهان مقاوم به گرما است . مریم گلی گیاهی با دوره گل دهی طولانی مدت، مقاوم به در مقابل حیوانات گیاه خوار (به دلیل رایحه آن ها) است که به سادگی قابل پرورش و نگهداری است. این گیاه بومی مدیترانه بوده و مقاومت بالایی در برابر گرما دارد. مریم گلی آفتاب کامل را دوست دارد و در طول تابستان به آبیاری زیادی احتیاج ندارد که همین مسئله آن را گیاهی ایدئال برای مناطق خشک و کم آب ساخته است. مریم گلی گل هایی به رنگ آبی و بنفش تولید می کند که اواخر فصل تابستان شکوفه کرده و انواع حشرات گرده افشان را به خود جذب می کنند.

 

گل ناز

گل ناز یکی از گیاهان گروه بزرگ تر گیاهان آبدار محسوب می شود. که نیاز به مراقبت و نگهداری کمی دارد. این گیاه مانند تمام گیاهان آبدار دیگر در مقابل کم آبی، گرما، رطوبت و خاک نامناسب مقاومت خوبی دارد. البته گل ناز آب و هوای مرطوب را ترجیح می دهد که در این شرایط ساقه و برگ هایش ضخیم تر می شوند. گل ناز برای کاشت در باغچه های پر سنگ و آب و هوای خشک مناسب است و می تواند با گل های خوشه ای خود در تابستان به زیبا تر شدن باغچه کمک کند. بهتر است گل ناز در خاکی با نفوذپذیری بالا و آفتاب کامل کاشته شود.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.