فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

گل ناز یخی گیاهی رونده با شاخ و برگ های بلند است. پرورش گل ناز یخی نسبتا ساده بوده و بیشتر شامل آبیاری به موقع می شود.
نگهداری از گل ناز یخی
نگهداری از گل ناز یخی

گل ناز یخی گیاهی رونده با شاخ و برگ های بلند است که به صورت علمی به آن آپتنیا گفته می شود. این گیاه برگ هایی به رنگ سبز روشن و گل هایی کوچک و به رنگ قرمز دارد که در فصل تابستان و بهار باز می شوند. گل ناز برای پوشش خاک در زمین های پر شیب، باغ و باغچه های پر سنگ و حتی در ظروف نگه‌دارنده و گلدان مناسب است. کاشت گل ناز یخی در گلدان ها بیشتر رایج است چرا که این تکنیک باعث جلوگیری از بروز رفتار تهاجمی در این گیاه و آسیب رساندن به گیاهان دیگر می شود.

گل ناز یخی همچنین برای جذب پروانه ها و زنبورهای عسل بسیار مناسب است. پرورش این گیاه نسبتاً ساده است. مهم ترین اصل نگهداری و مراقبت از گل ناز یخی شامل آبیاری به موقع است. این گیاه زمانی باید آبیاری شود که خاک آن به طور کامل خشک شده باشد. آبیاری نیز باید به صورتی انجام گیرد که خاک حداقل تا عمق 15 سانتی متری خیس شود. بنابراین زمانی که خاک سرد یا مرطوب به نظر می رسد نباید آبیاری انجام شود چرا که ریشه های گل ناز یخی نیز مانند تمام گیاهان آبدار دیگر در این شرایط خراب می شود.

در فصل زمستان گل ناز یخی به آبیاری زیادی نیاز ندارد. زمانی که برگ ها کمی چروکیده شدند می توان به آن کمی آب داد. مراقب باشید که مقدار آبیاری فقط باید به اندازه ای باشد که خاک مرطوب شود. فراموش نکنید که گل ناز یخی در هوای سرد و خاک بیش از حد مرطوب به سرعت از بین می رود.

گل ناز یخی به کود نیازی ندارد. به خصوص که کود دهی بیش از حد معمولاً باعث ضعیف و شل شدن گیاه می شود.

در طول فصل رشد، یعنی فصل بهار و تابستان این گیاه به هرس نیاز دارد. البته این کار بیشتر جهت جلوگیری از رشد بیش از حد سریع گیاه و نازک و ضعیف شدن آن انجام می گیرد.

به یاد داشته باشید که گل ناز یخی از گیاهان آبدار و مقاومت به گرماست ولی در برابر سرما تحمل زیادی ندارد. بنابراین در فصل پاییز و زمستانی که دمای هوا ممکن است به زیر 10 درجه سانتی گراد می رسد ، بهتر است گل ناز را در داخل گلدان قرار داده و در شرایط محافظت شده، مثلاً داخل خانه، قرار داد.

همان طور که گفته شد در مورد کاشت گیاه در باغچه باید مراقب بود. این گیاه رفتار تهاجمی دارد و به سرعت شاخه و برگ های خود را توسعه داده و ممکن است از رشد گیاهان دیگر جلوگیری کند. این مسئله به خصوص در مناطق مرطوب و حاصل خیز که شرایط برای رشد این گیاه مناسب است، اهمیت بیشتری دارد.

در صورتی که قصد کاشت گل ناز یخی در گلدان را دارید می توانید از ترکیب 1 به 1 خاک گلدان و شن استفاده کنید. یعنی تقریباً همان ترکیبی که برای بیشتر گیاهان آبدار مثل کاکتوس ها استفاده می شود. فراموش نکنید که گلدان را در مکانی پر نور قرار دهید چرا که گل ناز یخی به دریافت نور مستقیم و آب دهی عمیق نیاز دارد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.