فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

گل بنفشه برای ایجاد تنوع رنگی در باغچه و محوطه استفاده می شود هر چند باید مراقب آفات گل بنفشه و برخی حشرات که خود را با استراتژی دفاعی بنفشه منطبق کرده اند، بود. گل بنفشه که با نام علمی Viola x wittrockiana یکی از گل های زیبا و پر طرفدار در ایران است که پرورش و نگهداری آن کم هزینه و نسبتاً کم درد سر است.
آفت های رایج گل بنفشه
آفت های رایج گل بنفشه
 گل بنفشه که با نام علمی Viola x wittrockiana یکی از گل های زیبا و پر طرفدار در ایران است که پرورش و نگهداری آن کم هزینه و نسبتاً کم درد سر است.

گل بنفشه معمولاً برای ایجاد تنوع رنگی در باغچه و محوطه استفاده می شود. از گلبرگ های بنفشه حتی برای تزیین غذا و سالاد هم استفاده می شود که طعمی شبیه به نعناع به آن اضافه می کند. بنفشه گیاهی با گونه های متنوع و به طور کلی سرسخت و مقاومت است. همین مسئله باعث شده پرورش آن در شرایط مختلف آب و هوایی امکان پذیر باشد. این گیاه همچنین مقاومت خوبی در برابر انواع آفات گل بنفشه  دارد. هر چند برخی حشرات توانسته اند خود را با استراتژی دفاعی بنفشه منطبق کرده و به آن آسیب برسانند.

آفات گل بنفشهآفات گل بنفشه

شته ها

شته ها یکی از رایج ترین آفت های گل و گیاهان یک ساله و چند ساله هستند. حشراتی کوچک، گلابی شکل، بدون بال و شفاف که برای بیشتر گل های تزیینی دردسر ساز می شوند. شته ها از شیره گیاهان تغذیه می کنند. این حشرات بافت سطحی گیاه را سوراخ کرده و مایع درون آن را می مکند. شته ها از دو طریق باعث آسیب دیدن گیاه می شوند. یکی تغذیه آن ها از شیره گیاه و دوم تولید مایعی شیرین که عسلک نامیده می شود. عسلک خود باعث آسیب به گیاه نمی شود ولی شرایط مناسب برای رشد قارچ دوده ای را فراهم می کند. این مایع همچنین باعث جذب مورچه ها و دیگر حشرات می شود.

از جمله علائم ابتلای گیاه به شته، حلقه شدن برگ ها، پژمرده شدن و توقف رشد است. مهم ترین دشمن طبیعی شته ها کفشدوزک است که جمعیت آن ها را تحت کنترل نگه می دارد. یکی از روش های ساده و کارآمد برای مقابله با شته ها، پاشش آب با فشار بالا است که بیشتر آن ها را از گیاه جدا می کند. استفاده از مالچ بازتاب کننده (مثل مالچ آلومینیومی و ...) در بخش پایه گیاه هم می تواند به دور شدن آفت ها از گیاه کمک کند.
 

کرم های پیله ساز

پروانه ها و شاپرک ها معمولاً از شهد و گرده گل ها تغذیه می کنند و برای گیاهان مضر نیستند. ولی روش تکثیر آن ها برای گل ها می تواند مشکل ساز باشد. پروانه ها، شاپرک ها و بسیاری از حشرات دیگر زندگی خود را به صورت یک لاروهایی پر اشتها آغاز می کنند که غذای آن ها شاخه و برگ های گیاهان است. به همین دلیل برخی از انواع پروانه ها و شاپرک ها در حقیقت نوعی آفت محسوب می شوند که برگ ها، گلبرگ ها و ساقه گیاه را سوراخ می کنند. اگر تعداد این لارو های کرم مانند زیاد شود، گیاه آسیب می بیند. مقابله با انبوه لارو ها با استفاده از حشره کش زیستی BT ( Bacillus thuringiensis ) امکان پذیر است. آفت کش باسیلوس تورینجینسسیس نوعی باکتری طبیعی خاک است که برای لارو حشرات کشنده بوده ولی به دیگر موجودات زنده آسیب وارد نمی کند.

 
آفات گل بنفشه - کرم های پیله سازآفات گل بنفشه - کرم های پیله ساز

مگس سفید

آفت رایج دیگر گل های تزیینی مگس سفید است که مشابه شته ها از شیره گیاه تغذیه می کند. مقابله با تکثیر این آفت از طریق هرس کردن شاخ و برگ های مبتلا به آفت انجام می شود.


حلزون ها

حتی حلزون ها هم می توانند برای گیاهان درد سر ساز باشند. حلزون ها و نرم تنان از برگ های گیاهان تغذیه می کنند که نتیجه آن سوراخ شدن برگ هاست.

آفت های دیگر

برخی حشرات دیگر هم هستند که به گل های زینتی آسیب وارد می کنند. این حشرات ممکن است برای گل بنفشه هم مشکل ایجاد کنند. مایت های تارتن یکی از این حشرات هستند که پشت برگ ها تار می تنند. از مهم ترین علائم حضور مایت ها ایجاد لکه های زرد و سفید بر روی برگ هاست.
بهترین راه پیش گیری از حضور و گسترش این آفت، پاک کردن گرد و خاک روی برگ های گل بنفشه است.




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.