فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

ریحان هم مانند انواع بسیاری دیگر از سبزیجات در خانه قابل پرورش است. بذر این گیاه را معمولاً به راحتی حتی در یک شانه تخم مرغ هم پرورش داد.
پرورش ریحان در شانه تخم مرغ
پرورش ریحان در شانه تخم مرغ

همه ما با ریحان آشنا هستیم. ریحان یکی از سبزی های بسیار پر طرفدار در ایران است که طعم و رایحه ای شیرین دارد. این گیاه گونه های مختلفی دارد و به طور معمول به عنوان یک گیاه زراعتی پرورش داده می شود. مصرف ریحان عمدتاً مربوط به آشپزی می شود چرا که هم به خوش طعم و خوش عطر کردن غذا کمک می کند و هم به دلیل خواص دارویی زیادش، ارزش غذایی را بالا می برد.

ریحان هم مانند انواع بسیاری دیگر از سبزیجات در خانه قابل پرورش است. این کار معمولاً با کاشت بذر ریحان در فصل بهار و تابستان انجام می شود. ریحان به راحتی حتی در یک کارتن تخم مرغ هم قابل پرورش است. می توان از کارتن تخم مرغ به عنوان بستر کاشت بذر ها استفاده کرد. به این صورت می توانید جای هر تخم مرغ را برای کاشت یک گیاه در نظر بگیرید و در مراحل بعد به سادگی آن ها را از هم جدا کنید.

برای این کار باید ابتدا مقداری خاک با کیفیت را در داخل یک ظرف ریخته، به آن آب اضافه کنید و خوب آن را مخلوط کنید تا تمام خاک مرطوب شود. مقدار آبی که اضافه می کنید نباید آنقدر زیاد باشد که خاک خیس و گلی شود.

حالا با استفاده از خاکی که آماده کرده اید، شانه تخم مرغ را پر کنید. هر تو رفتگی را به عنوان یک گلدان در نظر بگیرید. به اندازه ای خاک بریزید که فرو رفتگی های شانه تخم مرغ به طور کامل پوشانده شود. توجه داشته باشید که خاک را نباید فشرده کنید.

برای هر فرو رفتگی 3 یا 4 بذر ریحان در نظر بگیرید. بذر ها را در خانه های شانه تخم مرغ قرار دهید و سپس بر روی آن کمی دیگر خاک بریزید تا سطح آن با خاک پوشانده شود. برای این کار از مقدار کمی خاک گلدان استفاده کنید و در نهایت روی شانه تخم مرغ و بذر هایی که کاشتید را با پلاستیک بپوشانید.

شانه تخم مرغ را در جایی نزدیک به پنجره قرار دهید تا بتواند به اندازه کافی در طول روز نور جذب کند. دمای هوا برای پرورش بذر ها باید 15 تا 20 درجه سانتی گراد باشد. از آن جا که ریحان چندان به هوای سرد علاقه ای ندارد، بهتر است از در نزدیکی آن یک گرم کن قرار دهید یا از پد گرم کن در زیر شانه تخم مرغ استفاده کنید تا خیال تان بابت حفظ دمای مناسب راحت باشد.

معمولاً 2 تا 3 هفته زمان می برد تا جوانه های ریحان 5 سانتی متر رشد کنند. بنابراین باید کمی صبر داشته باشید. جوانه ها در هفته های بعد هم چنان به رشد در همین شرایط ادامه خواهند داد. رسیدن به ارتفاع 10 سانتی متری زمان بیشتری می طلبد و ممکن است 2 تا 7 هفته به طول انجامد.

برای جا به جا کردن ریحان باید ابتدا کارتن اطراف هر خانه را به آرامی فشار داده تا خاک داخل آن از دیواره ها جدا گردد. شانه تخم مرغ را کج کرده، به آرامی انتهای یکی از خانه ها را ضربه بزنید تا گیاه به همراه خاک داخل آن بیرون آید. دانه ها را با استفاده از یک ابزار مناسب (مثلاً مداد) از هم جدا کنید. برای نگه داشتن جوانه ها، از برگ ها کمک بگیرید. گرفتن ساقه ها در این مرحله به آن ها آسیب می زند.

پس از جدا کردن جوانه ها، می توانید آن ها را در فضای باز و جایی که در طول روز به طور کامل آفتاب بگیرد، منتقل کنید. توجه داشته باشید که خاک محل کاشت همانند خاک اولیه استفاده شده باید نفوذ پذیری خوبی داشته باشد. گزینه دیگر آن است که جوانه ها را در گلدان های جداگانه کاشته و در جای مناسب قرار دهید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.