فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

گل ترقه معمولا به عنوان یک گل زینتی پرورش داده می شود. این گل در اکثر مواقع برای حفظ زیبایی و شادابی در فصول مختلف، در داخل گلدان پرورش داده می شود.گل های خوش رنگ، درشت و زیبای گل ترقه که به رنگ نارنجی و زرد دیده می شوند
نگهداری و مراقبت از گل ترقه
نگهداری و مراقبت از گل ترقه
گل های خوش رنگ، درشت و زیبای گل ترقه که به رنگ نارنجی و زرد دیده می شوند باعث شده که این گیاه به صورت رایج به عنوان یک گل تزیینی پرورش داده شود. این گیاه همیشه سبز استوایی معمولاً در داخل خانه و در گلدان پرورش داده می شود. در صورتی که گل ترقه در محیط خارج پرورش داده شود می تواند تا 1 متر ارتفاع پیدا کند. ولی شرایط گلدان معمولاً باعث می شود این گل بیشتر از نیم متر رشد نکند. مزیت مهم کاشت این نوع گل ها در گلدان آن است که در فصول گرم تر سال می توانید گل ترقه را به محیط خارج از خانه برده تا از زیبایی آن در کنار دیگر گیاهان استفاده کنید و در فصل های سرد تر، آن را به داخل خانه منتقل کرده و هم زمان با محافظت از آن در برابر سرمای زمستانی، به زیبا تر شدن محیط خانه خود کمک کنید.

گل ترقهگل ترقه

پرورش گل ترقه در گلدان

برای پرورش گل ترقه در گلدان باید آن را در گلدانی با خاک مرطوب و غنی از مواد ارگانیک بکارید. جنس خاک باید به شکلی باشد که بتواند به خوبی رطوبت را در خود نگه دارد. گلدانی که انتخاب می کنید باید محل خروج مناسب باری آب داشته باشد تا آب اضافی در گلدان جمع نشده و باعث پوسیدگی ریشه نگردد.

نور

گلدان را در داخل خانه در محلی قرار دهید که در معرض نور مستقیم خورشید باشد. گل ترقه حداقل 6 ساعت در روز به نور نیاز دارد. در محیط خارج از خانه هم گیاه باید در مکانی قرار داده شود که ترجیحاً بتواند از نور صبحگاهی استفاده کرده و از نور شدید تر بعد از ظهر در امان باشد.

آبدهی

زمانی که گل ترقه را آبدهی کنید که خاک سطح گلدان به طور کامل خشک شده باشد. البته خود خاک باید همچنان مرطوب باشد ولی نه در حدی که گل شده باشد. فراموش نکنید که پس از هر بار آبدهی آب جمع شده در زیر گلدان را خالی کنید.

کود دهی

برای کود دهی از کود های محلول در آب استفاده کنید. کود را با توجه به دستورالعمل نوشته شده بر روی آن در آب حل کرده و رقیق کنید. گل ترقه به طور متوسط در فصل بهار تا پاییز، هر یک ماه یک بار به کوددهی نیاز دارد. در این فصل ها گل ترقه فعال بوده و رشد زیادی دارد و در نتیجه به مواد مغذی زیادی نیاز خواهد داشت.

پس از پژمرده شدن گل ها و اتمام عمر آن ها، شاخه هایی که گل داده اند را از پایه قطع کنید. گل ترقه در تمام طول سال گل می دهد. جدا کردن گل های از بین رفته هم باعث زیبا تر شدن گیاه می شود و هم آن را به گل دهی بیشتر تشویق می کند .

تعویض گلدان

هر 2 تا 3 سال یک بار بهتر است گلدان را عوض کنید. گل ترقه معمولاً پس از 2 تا 3 سال به حدی رشد می کند که گلدان قبلی برای آن کوچک شده و نیاز به فضای بیشتری پیدا خواهد کرد. معیار شما برای تعویض گلدان، فاصله زمانی 2 تا 3 سال یا بیرون زدن ریشه از انتهای گلدان باید باشد. گلدان جدید باید از گلدان قبلی کمی بزرگ تر باشد. هنگام تعویض گلدان، توجه داشته باشید که گیاه حتماً در همان عمقی در خاک کاشته شود که قبلاً در آن قرار داشته است.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دمای محیط خارج از خانه در بیشتر اوقات سال در حد تحمل گل ترقه است، می توانید آن را در باغچه بکارید. البته بهتر است در این حالت یک لایه مالچ بر روی سطح خاک و اطراف ساقه این گل ایجاد کنید تا هم رطوبت آن بهتر حفظ گردد و هم در زمستان هنگام سرد شد هوا، ریشه های گیاه گرم تر بمانند. به علاوه توجه داشته باشید که گیاهی که در خارج از گلدان کاشته می شود معمولاً به آب بیشتر نیاز خواهد داشت و فواصل بین آبدهی هم باید کمتر باشد.

پرورش گل ترقه در گلدانپرورش گل ترقه در گلدان

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.