فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

شبدر زینتی یا گل اگزالیس (Oxalis spp) گیاهی سرما دوست است که آن را می توان با کمی مراقبت در گلدان و در محیط خانه پرورش شبدر زینتی داشت شکل برگ های این شبدر سه برگ قلبی شکل است که در کنار گل های سفید رنگ و کوچک آن می تواند به زیبایی بیشتر فضای خانه و باغچه کمک کند.
پرورش شبدر زینتی یا گل اگزالیس
پرورش شبدر زینتی یا گل اگزالیس

شکل برگ های این شبدر سه برگ قلبی شکل است که در کنار گل های سفید رنگ و کوچک آن می تواند به زیبایی بیشتر فضای خانه و باغچه کمک کند. فصل رشد و گل دهی اگزالیس; پاییز، زمستان و اوایل بهار است. بر خلاف بیشتر گل ها و گیاهان دیگر، شبدر زینتی در فصل تابستان به خواب فرو می رود. البته از آن جا که این گیاه از دسته گیاهان چند ساله است، با مراقبت کافی و تأمین شرایط لازم می توان طراوت و سر سبزی آن را بیشتر اوقات سال حفظ کرد و برای چندین سال از زیبایی آن استفاده کرد.

پرورش شبدر زینتیپرورش شبدر زینتی

موارد مراقبت از اگزالیس:

گلدان را جایی بگذارید که به اندازی کافی در طول روز نور خورشید دریافت کند. به خصوص در فصل زمستان باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشید. هر هفته دو بار گلدان را بچرخانید تا گیاه بتواند از تمام جهات نور دریافت کند.

دمای ایدئال برای اگزالیس 18 تا 22 درجه در طول روز و زیر 10 درجه در هنگام شب است. دقت داشته باشید که دمای بالای  23 درجه سانتی گراد باعث خواب رفتن شبدر زینتی می شود.

آب دهی

برای آب دهی ابتدا وضعیت سطح خاک گلدان را بررسی کنید. زمانی گیاه به آب نیاز خواهد داشت که سطح خاک خشک شده و گیاه در حال رشد باشد. پس از هر بار آب دهی نیز تمام آب تجمع پیدا کرده زیر گلدان را تخلیه کنید. به علاوه فراموش نکنید که اگزالیس رد فصل زمستان نیازی به آبیاری ندارد.

کوددهی

کود دهی گیاه باید به صورت ماهانه انجام شود تا زمانی که گیاه به خواب رود. برای این کار از کود محلول در آب استفاده کنید. مقدار کود مورد استفاده باید مطابق با اندازه گیاه و گلدان شما باشد که معمولاً دستورالعمل استفاده از آن بر روی بسته بندی کود نوشته شده است.

هنگام فرا رسیدن فصول گرم تر سال و زمانی که گیاه به تدریج به خواب می رود، بهتر است آن را از فاصله 2-3 سانتی متری از سطح خاک قطع کنید. معمولاً اوایل بهار چنین شرایطی پیش می آید. در این زمان همچنین باید از کود دهی و آبیاری گیاه نیز خود داری شود تا اگزالیس به خواب رود. پس از به خواب رفتن گیاه، آن را در مکانی خنک و تاریک نه دارید تا زمانی که شروع مجدد آن در اواخر تابستان آغاز شود.

دقت داشته باشید که برخی از گونه های شبدر زینتی رفتاری تهاجمی دارند. به این معنی که می توانند به سرعت قلمرو خود را گسترش داده و مانع رشد گیاهان دیگر در اطراف خود شوند. به همین دلیل بهتر است این گیاه در گلدان پرورش داده شود تا کاملاً تحت کنترل باشد.

همچنین توجه داشته باشید که گل اگزالیس به طور کلی شرایط محیطی سرد و خنک را دوست دارد و به همین دلیل برای پرورش شبدر زینتی  در محیط خارج از خانه در بسیاری از مناطق کشور ما مناسب نخواهد بود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.