فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

یکی از مزیت های گل کاری جذب پروانه های رنگارنگ و زیباست که به گرده افشانی گیاهان هم کمک می کند.طور کلی گیاهان جذب کننده پروانه ها گیاهان معطر هستند.یکی از مزیت های گل کاری و سر سبز کردن محوطه، جذب شدن حشرات و حیوانات مختلف و ایجاد یک اکوسیستم کوچک خودمانی با حضور پروانه های رنگارنگ است.

یکی از مزیت های گل کاری و سر سبز کردن محوطه، جذب شدن حشرات و حیوانات مختلف و ایجاد یک اکوسیستم کوچک خودمانی با حضور پروانه های رنگارنگ است. پروانه ها علاوه بر زیبایی، به گرده افشانی گیاهان کمک می کنند و وجود آن ها نشان دهنده سلامت اکوسیستم باغچه و باغ شماست. بیشتر پروانه ها گل ها و گیاهانی با رنگ روشن و پر عطر و بو   را دوست دارند. گیاهان زیادی هستند که گل های جذاب تولید می کنند که برخی آن ها را معرفی می کنیم.

 

مریم گلی

از گیاهان جذب کننده پروانه ها مریم گلی تسن. پروانه ها علاقه زیادی به مریم گلی دارند. مریم گلی گل هایی نازک، بلند و کوچک تولید می کنند که به رنگ های مختلف بنفش، سفید و صورتی است. این گیاه بسته به گونه آن ممکن است یک ساله، دو ساله یا چند ساله باشد. به علاوه اینکه گونه های مختلف شرایط محیطی متفاوتی را هم می طلبند. بنابراین اگر قصد پرورش مریم گلی را دارید، گونه ای را انتخاب کنید که با شرایط آب و هوایی محل زندگی شما متناسب باشد. از گونه های رایج مریم گلی می توان به مریم گلی قرمز (  Salvia cocinea )، مریم گلی الگانس ( Salvia elegans ) و مریم گلی زورا ( Salvia azurea ) اشاره کرد.

 

خانواده نعناعیان


بیشتر پروانه ها از عطر و بوی گیاهان خانواده نعناعیان خوششان می آید. تقریباً تمام گیاهانی که در خانواده نعناعیان قرار گرفته اند هنگام تماس یک جسم با برگ ها، بوی خوشی در فضا پخش می کنند که برای پروانه ها جذاب است. نعناعیان به طور کلی در آب و هوای خنک رشد می کنند و تاب تحمل دمای زیر صفر درجه را هم دارند. یکی از این گیاهان نعناع سیب ( Mentha suavolens ) است که دارای برگ های سبز است. لبه برگ ها به رنگ کرمی، صورت یا سفید است. نعنای دشتی هم یکی دیگر از گیاهان خانواده نعناعیان است که مقاومت خوبی در برابر شرایط آب و هوایی سخت دارد. از آن جا گیاهان این خانواده تا حدی رفتار تهاجمی دارند، بهتر است آن ها در یک ظرف بکارید تا از انتشار غیر قابل کنترل آن ها جلوگیری کنید.

 

گیاهان معطر رایج برای آشپزی


علاوه بر خود نعناع که در خانواده نعناعیان جای می گیرد، تقریباً تمام سبزی ها و گیاهانی که در آشپزی ایرانی برای طعم و بوی آن مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند برای پروانه ها جذاب باشد. کاشت این گیاهان علاوه بر جذب پروانه ها، به شما امکان می دهد از محصولات تازه و طبیعی باغچه خودتان برای آشپزی استفاده کنید.  مثلاً می توانید پیاز کوهی، آویشن، جعفری یا شوید بکارید. این گیاهان معمولا پیش از بلوغ کامل برای مصرف چیده می شوند. در صورتی که آن ها را نچینید، می توانید اواخر فصل رشد شاهد گل دهی آن ها و جذب تعداد زیادی پروانه باشید. بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید با شرایط آب و هوایی منطقه شما سازگاری دارند. البته توجه داشته باشید که بیشتر گیاهانی که معرفی می کنیم یک ساله یا دوساله هستند.

 

گیاهان معطر دیگر


یکی دیگر از گیاهان جذاب برای پروانه ها اسطوخودوس است. رایحه گل های صورت، سفید و بنفش این گیاه به تنهایی می تواند بار جذب پروانه در تمام باغچه شما را به دوش کشد. گل مکزیکی هم ویژگی های مشابه اسطوخودوس دارد ولی بوی آن بیشتر به شیرین بیان شبیه است. در مورد هر دو گیاه توجه داشته باشید که آن ها رفتاری نسبتاً تهاجمی دارند و باید تحت کنترل باشند.

گزینه دیگر، پرورش فرنج مشک است که پروانه های مختلفی از جمله پروانه شهریار را جذب خود می کند. گل های فرنج مشک به رنگ های سفید، صورتی یا قرمز بوده و لوله ای شکل است. فرنج مشک هم مانند گل مکزیکی می تواند رفتار تهاجمی از خود نشان دهد، در نتیجه باید مراقب باشید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.