فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

گیاهان مختلفی پا نام زوفا یا Hyssop شناخته می شوند. بیشتر آن ها از نظر ظاهری و شرایط ایده آل محیطی برای رشد، مشابه هم هستند.
انواع گونه های زوفا
انواع گونه های زوفا

گیاهان مختلفی هستند که با نام زوفا یا Hyssop شناخته می شوند که برخی از آن ها شناخته شده تر و برخی کمتر شهرت پیدا کرده اند. بیشتر گونه های زوفا برگ هایی سوزنی شکل، گل های خوشه ای بر روی ساقه های بلند و عطر و بوی تند، دارند. بیشتر انواع زوفا به آب و هوا و شرایط محیطی مشابهی نیاز دارند. دستور العمل کلی پرورش یک زوفا شامل آفتاب زیاد، خاک نفوذ پذیر و خنثی است. شاید دشوار ترین بخش پرورش و نگه داری یک زوفا هرس کردن آن باشد که باید ابتدای هر بهار انجام شود تا گیاه رشد بهتری را در آن سال داشته باشد. زوفا نیازی به آبیاری زیاد ندارد و در نتیجه نیازی به آبیاری مرتب به آن نیست.

 

زوفای معمولی یا Hyssopnus officianlis




شناخته شده ترین نوع زوفا،  Hyssopnus officianlis  نام دارد که تا 60 سانتی متر رشد کرده و دارای گل های خوشه ای بر روی ساقه تیز و نازک خود است. زوفای معمولی معمولاً به رنگ سفید یا صورتی است هر چند که نوع صورتی آن بیشتر از همه رایج است.

اگر این گیاه در آب و هوای مدیترانه ای قرار داشته باشد، می تواند برگ های باریک خود را (که بی شباهت به رزماری نیست) تقریباً تمام سال حفظ کند. از زوفا می توان برای تهیه کردن دم نوش های گیاهی یا برای معطر سازی استفاده کرد. عطر این گیاه باعث جذب حشرات می شود و معمولاً باغداران برای کمک به گرده افشانی گل و گیاهان دیگر خود، در محیط زوفا می کارند. از طرف دیگر نحوه رشد زوفا به شکلی است که فضای زیادی را اشغال نکرده و در نتیجه می توان آن را در یک گلدان هم پرورش داد.

 

آریساتوس یا زوفای صخره ای



زوفای صخره ای ( Rock Hyssop ) یا زیر گونه آریساتوس یکی از گونه های زراعی زوفای معمولی است. این زیرگونه، بیشتر ویژگی های زوفای معمولی را دارد ولی ارتفاع آن به نسبت کوتاه تر است. صفت صخره ای به این دلیل به این گونه داده شده است که این زیرگونه را می توان در لا به لای سنگ های تزیینی در فضای سبز یا اطراف مسیر اصلی عبور و مرور پرورش داد.

 

گل مکزیکی یا  Anise Hyssop



گل مکزیکی که به آن زوفای بزرگ معطر هم گفته می شود، به عطر و بوی قوی آن مشهور است. گل مکزیکی ارتباط نزدیکی با شیرین بیان دارد. از نظر شکل و شمایل، رنگ و شکل گل و ارتفاع، گل مکزیکی را می توان با اسطوخودوس مقایسه کرد. هر چند که برگ های این گیاه بیشتر به خانواده نعناعیان شباهت دارد.

 

نعناع کره ای ( Korean Hyssop )



نعناع کره ای یا زوفای کره ای هم از نظر ظاهر، و هم از نظر طعم و بو شباهت زیادی به گل مکزیکی دارد. بسته به گونه ای که استفاده می شود، نعناع کره ای می تواند از 60 تا 150 سانتی متر رشد کند. همچنین نعناع کره ای نسبت به گل مکزیکی کمی مقاومت تر بوده و قادر به تحمل طیف گسترده تر شرایط محیطی است.  

 

زوفای بزرگ



عنوان زوفای بزرگ به زیرگونه های مختلفی از زوفا داده شده است. یکی از مشهور ترین آن ها زوفای بزرگ زرد یا  Agastache nepetoides  است. زوفای زرد بزرگ گونه ای بدون بود و بلند است که گل های زرد و خوشه ای می دهد . حجم خوشه گل های زوفای زرد بزرگ بیشتر از زوفای معمولی و گل مکزیکی است.

 

علاوه بر این موارد، گل و گیاهان دیگر زیادی با نام زوفا (پسوند و پیشوند) وجود دارند که همگی آن ها به طور کلی از نظر ویژگی های ظاهری شباهت زیادی به زوفای معمولی دارند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.