فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

پاکی ساندرا ترمینالیس که به آن فرفیون یا پاکی ساندرای ژاپنی هم گفته می شود، از گیاهان پوششی همیشه سبز و سایه دوست است. این گیاه بومی چین و ژاپن است و با شرایط مختلف محیطی سازگاری خوبی دارد
کاشت و پرورش پاکی ساندرا (Pachysandra)
کاشت و پرورش پاکی ساندرا (Pachysandra)
ارتفاع پاکی ساندرا در رشد کامل به 20 تا 30 سانتی متر می رسد. رشد ساقه های این گیاه نهایتاً باعث پراکنده شدن شاخ و برگ های آن در اطراف شده و پوششی سبز رنگ بر روی زمین ایجاد می کند. این گیاه پوششی در فصل بهار گل هایی به رنگ سفید می دهد که البته به دلیل وجود خارهای متعدد بر روی ساقه، معمولاً دسترسی بالایی ندارند.

پاکی ساندرا محیط نیمه سایه تا تمام سایه را دوست دارد. در واقع آفتاب زیاد می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ سبز گیاه (بیماری کلروز) شده یا رنگ آن را به زرد تغییر دهد. به طور کلی این گیاه به شدت از آفتاب فراری است و نه تنها در تابستان، بلکه در زمستان هم ترجیح می دهد اوقات خود را در سایه بگذارند. سایه درختان دیگر، ساختمان یا هر چیز دیگر برای پاکی ساندرا ضروری است تا از آفتاب سوختگی آن، حتی در زمستان، جلوگیری شود . در غیر این صورت برگ های آن قهوه ای رنگ خواهند شد.

خاک و نحوه کاشت

پاکی ساندرا به خاک غنی و مغذی و با نفوذ پذیری بالا برای رشد نیاز دارد. همچنین این گیاه خاک های اسیدی را ترجیح می دهد ولی می‌تواند خاک خنثی یا حتی تا حدی قلیایی را هم تحمل کند. پاکی ساندراهای جوان بهتر است در فاصله 15 تا 20 سانتی متری از هم کاشته شود. البته اگر قصد دارید تراکم پوششی بیشتری داشته باشید، می توانید فاصله را کمتر در نظر بگیرید. پاکی ساندرای تازه کاشته شده معمولاً تا زمان ریشه زدن به آب دهی منظم نیاز دارد.

 


رسیدگی

پاکی ساندرا توان تحمل در برابر کم آبی کوتاه مدت و گاه به گاه را دارد ولی شرایط ایده آل برای آن، رطوبت دائم خاک است. بنابراین بهتر است در اطراف پایه گیاه از مالچ استفاده کنید تا رطوبت خاک بهتر حفظ شده و از رشد علف های هرز جلوگیری شود. برای تحریک گیاه برای رشد بیشتر و تراکم بالاتر، می توانید سر ساقه ها و شاخه های جوان را در فصل بهار بگیرید. همچنین هنگام جمع آوری برگ های خشک در فصل پاییز در اطراف این گیاه باید دقت کافی به خرج دهید. چرا که ساقه های نیمه چوبی بالغ پاکی ساندرا به راحتی در اثر ضربه و فشار، آسیب می بینند.

 

مشکلات پاکی ساندرا

نقطه ضعف اصلی پاکی ساندرا، آفت های مختلف آن است. مایت ها، نماتد های ریشه (nematode یا کرم لوله ای ریشه-گره ای) از جمله آفت های پاکی ساندرا هستند. این گیاه همچنین ممکن است به یک بیماری قارچی به نام بادزدگی ( Volutella Blight ) مبتلا شود که باعث آسیب دیدن برگ ها و ساقه ها می شود. بنابراین لازم است شرایطی ایجاد کنید که هوا به خوبی در میان شاخ و برگ های گیاه جریان پیدا کند. به همین دلیل توصیه می شود از متراکم کردن بیش از حد گیاه جلوگیری کنید.




بهترین زمان برای کود دهی هنگام کاشت گیاه یا در فصل بهار و پیش از شروع رشد مجدد گیاه است. کودی که انتخاب می کنید بهتر است متعادل باشد و میزان فسفات آن به نسبت کم باشد
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.