فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

بسیاری از ما برای تأمین نور مورد نیاز گیاهمان دست به دامان نور مصنوعی شده ایم. ولی اگر قصد انتقال آن به محیط بیرون را داشته باشیم، چه باید کنیم؟گرچه نور مصنوعی نیازهای اساسی گیاه را برطرف می کند، ولی در هر حال از نظر شدت و قدرت و ویژگی های دیگر، با نور طبیعی متفاوت است. انتقال گیاه از نور مصنوعی به نور طبیعی ، ممکن است باعث وارد شدن شوک به گیاه، از بین رفتن برگ ها و حتی مرگ آن شود. بنابراین توصیه می شود این فرآیند مرحله به مرحله و به صورت اصولی انجام گیرد تا گیاه دچار شوک و آسیب نشود.
انتقال گیاه از نور مصنوعی به نور طبیعی
انتقال گیاه از نور مصنوعی به نور طبیعی
شرایط زندگی امروزی، ما را به پرورش گل و گیاه در محیط خانه سوق داده است و اکثر ما برای تأمین نور مورد نیاز گیاهمان دست به دامان نور مصنوعی می شویم. ولی اگر قصد داشته باشیم گیاهی که زیر نور مصنوعی رشد کرده است را به محیط خارج از خانه و در معرض نور طبیعی خورشید قرار دهیم یعنی انتقال گیاه از نور مصنوعی به نور طبیعی ، چه کار باید انجام دهیم؟ گرچه نور مصنوعی نیازهای اساسی گیاه را برطرف می کند، ولی در هر حال از نظر شدت و قدرت و ویژگی های دیگر، با نور طبیعی متفاوت است. انتقال ناگهانی گیاه از محیط خانه به خارج ، ممکن است باعث وارد شدن شوک به گیاه، از بین رفتن برگ ها و حتی مرگ آن شود. بنابراین توصیه می شود این فرآیند مرحله به مرحله و به صورت اصولی انجام گیرد تا گیاه دچار شوک و آسیب نشود.

انتقال گیاه از نور مصنوعی به نور طبیعیانتقال گیاه از نور مصنوعی به نور طبیعی

روز اول

1.   گیاه را به مدت یک روز در مکانی روشن ولی بدون نور مستقیم آفتاب قرار دهید. مثلاً در گوشه ای از حیات یا باغچه که به طور کامل سایه است یا زیر سایه یک درخت یا گیاه دیگر. همچنین مراقب باشید که گیاه در معرض باد شدید یا دمای بیش از پایین قرار نگیرد.

2.   در طول روز ، گیاه را به فقط به مدت 1 ساعت به زیر نور منتقل کرده و مجدداً به سایه بر گردانید. ساعتی که انتخاب می کنید ابتدای روز یا بعد از ظهر و زمانی که آفتاب ضعیف تر شده است، باید باشد. در این مرحله گیاه هنوز تحمل آفتاب قوی میانه روز را ندارد.

روز دوم

3.   گیاه در همچنان باید بیشتر اوقات در سایه باشد. این بار گیاه را به مدت 2 ساعت زیر آفتاب مستقیم قرار دهید. مجدداً زمان انتخابی باید اول صبح یا عصر باشد.

روز های بعدی

4.   این روند را ادامه دهید و به همین شکل هر روز مدت قرار گیری گیاه در آفتاب را افزایش دهید تا زمانی که گیاه به طور کامل و به همان اندازه که نیاز دارد در آفتاب قرار گیرد.

آبیاری و کود

5.   فراموش نکنید زمانی که گیاه را به محیط خارج منتقل می کنید، مرتباً آن را آبیاری کرده و خاک را کود دهی کنید. محیط خارج از خانه به نسبت محیط داخل معمولاً به دلیل وزش باد و عوامل محیطی، خشک تر است. پس باید این تفاوت را در روزهای اول با آبیاری بیشتر جبران کنید. هر چه آفتاب و شرایط محیطی شدید تر و بدتر باشند، گیاه به آب و مواد غذایی بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد.

جابجایی در نیمه شب

6.   بهتر است جا به جایی اولیه را نیمه شب و زمانی که دما به پایین تر حد می رسد، انجام دهید. همچنین از آن جا که قرار است تا چند روز گیاه مرتباً جا به جا شود، در صورت بزرگ بودن گلدان یا ظرف نگه‌دارنده، بهتر است آن را در فرغون یا وسیله قابل حمل مشابه قرار دهید. به علاوه فراموش نکنید که در شرایط آب و هوایی بد، گیاهانی که در فرآیند انتقال از نور مصنوعی (داخل خانه) به نور طبیعی (محیط خارج) هستند را به داخل خانه و محیط مناسب نگه دارید.


7.   در صورتی که قصد دارید یک گیاه را از زیر نور آفتاب و محیط خارج به محیط داخل و تحت نور مصنوعی منتقل کنید، مشابه همین فرآیند را به صورت معکوس انجام دهید. یعنی به تدریج طول زمان حضور گیاه در سایه را افزایش داده و در نهایت آن را به محیط داخل منتقل کنید.

 

به طور کلی هم نباید فراموش کنید که هر گیاه نیازهای مشخصی دارد. بنابراین در همه حالت باید شرایط گیاه با طیف دمای قابل تحمل، نور مورد نیاز، آب و ... خاص آن، مطابقت داشته باشد.

انتقال گیاه از نور مصنوعی به نور طبیعی -انتقال گیاه از نور مصنوعی به نور طبیعی -

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.