فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

خربق از گیاهان همیشه سبز و پر شاخ و برگ است که چند سال عمر کرده و می تواند در تمام فصول باغچه و باغ شما را تزیین کند. این گیاه به رسیدگی زیادی نیاز ندارد که باعث می شود کاشت و پرورش خربق بی دردسر و ساده باشد
نحوه کاشت و پروش خربق
نحوه کاشت و پروش خربق

خربق از گیاهان همیشه سبز و پر شاخ و برگ است که چند سال عمر کرده و می تواند در تمام فصول باغچه و باغ شما را تزیین کند. به خصوص در فصل بهار که این گیاه می تواند با گل های رنگارنگ و زیبای خود به فضا جلوه دهد. رنگ گل ها در گونه های مختلف متفاوت هستند که رنگ کرمی، صورتی و بنفش در آن ها رایج تر از همه است. خربق نه سایه دوست است و نه آفتاب دوست بنابراین محیطی که برای آن در نظر می گیرید بهتر است نیمه سایه باشد. به طور کلی خربق به رسیدگی زیادی نیاز ندارد که باعث می شود پرورش آن بی دردسر و ساده باشد. البته از آن جا که دمای ایده آل برای این گیاه 10 تا 20 درجه سانتی گراد است، پرورش آن در نواحی سرد   و معتدل تر کشورمان توصیه می شود.


برای پرورش خربق چند مرحله را باید طی کنید:

1.   ابتدا یک لایه 10 سانتی متری از خاک را با کمپوست بپوشانید. محلی از باغچه را در نظر بگیرید که نیمه سایه باشد و آب به خوبی در آن نفوذ پیدا کند. کمپوست را با 15 سانتی متر از خاک سطحی مخلوط کنید تا کیفیت آن بهبود پیدا کند. بهتر است بستر سازی در کنار دیوار ها یا فنس ها باشد تا گیاه در مقابل عوامل طبیعی مثل باد محافظت شود.

2.   خربق را در زمین بکارید. عمق کاشت باید به همان اندازه ای باشد که پیش از این گیاه در آن قرار داشت (در گلدان). خربق ها را با فاصله 30 سانتی متری از هم بکارید. از آن جا که روش تقسیم ریشه برای تکثیر خربق مناسب نیست، از همان ابتدا باید میان آن ها به اندازه کافی فاصله بگذارید تا در آینده و زمانی که خربق به رشد کامل رسید، همچنان فضای کافی در اختیار آن ها وجود داشته باشد.

نحوه آبیاری

3.   در فصل های گرم تر سال هفته ای یک بار به آن آب دهید تا خاک همیشه مرطوب باقی بماند. آبیاری باید به طریقی باشد که خاک هیچ وقت به طور کامل خشک نشود. بنابراین مطابق با محل زندگی خود می توانید آبیاری را بیشتر یا کمتر کنید.

4.   سطح خاک اطراف گیاه را تا ارتفاع 5 سانتی متر با مالچ طبیعی بپوشانید تا خاک مرطوب تر مانده و همچنین گیاه در برابر نوسانات دمایی حفظ شود. هر سال مقداری مالچ جدید به آن اضافه کنید تا این لایه تجدید شده و ارتفاع 5 سانتی متری آن حفظ شود.

5.   گل های خشک شده و از بین رفته را قطع کنید تا هم گیاه ظاهر زیبا تری پیدا کند و هم از تشکیل دانه جلوگیری شود. به این شکل گیاه به گل دهی بیشتر تشویق می شود. در صورتی که قصد تکثیر و گسترش خربرق را دارید می توانید به گیاه اجازه دهید فرآیند تشکیل دانه را ادامه دهد.

زمان درست کاشت خربق

خربق را می توانید اواخل فصل زمستان در داخل خانه پرورش داده و برای کاشت در باغچه آماده کنید. روش دیگر، کاشت نهال خربق است که کار را سریع تر و ساده تر می کند. خربق را همچنین می توان به طریق تقسیم ریشه تکثیر کرد، هر چند این روش برای خربق زیاد مناسب نیست و درصد موفقیت گیاه پس از تقسیم ریشه نسبتا پایین است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.