فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

برگ‌های فرنج مشک طعمی شبیه به لیمو دارند و می‌توان از آن برای آشپزی و طعم دار کردن غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کرد. پلنگ مشک رشد نسبتاً سریعی داشته و لازم است به صورت دوره ای هرس شود
نحوه هرس کردن فرنج مشک یا پلنگ مشک
نحوه هرس کردن فرنج مشک یا پلنگ مشک
 رایحه خوش بوی و برگ‌های نرم و لطیف فرنج مشک، و از همه مهم‌تر، خواص دارویی فرنج مشک، آن را به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای کاشت و پرورش تبدیل کرده است. برگ‌های فرنج مشک طعمی شبیه به لیمو دارند و می‌توان از آن برای آشپزی و طعم دار کردن غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کرد.

فرنج مشک گیاهی نسبتاً مقاوم در برابر سرما و گرماست که در مناطق سردسیر و گرم سیر قابل پرورش است. البته این گیاه هم مانند تمام گیاهان دیگر به‌صورت دوره‌ای نیاز به هرس شدن دارد. به‌خصوص که پلنگ مشک رشد نسبتاً سریعی داشته و در فصل بهار و تابستان تمایل دارد شاخ و برگ‌هایش را خیلی سریع گسترش دهد. در ادامه به روش هرس کردن فرنج مشک می‌پردازیم.

زمانی که گیاه حدود 15 تا 20 سانتی متر رشد کرد، می‌توانید  شاخه‌های علفی را سرزنی یا شاخه برداری کنید. ساقه را از فاصله نیم سانتی متری از دومین برگ یا گره برگ قطع کنید. به این صورت شاخه‌های جدید از محل بریدگی رشد خواهند کرد که باعث می‌شود گیاه فشرده‌تر و مرتب‌تر رشد کند. از زمانی که گیاه به رشد کامل خود رسید (در اواسط تابستان)، بهتر است هر یک ماه یک بار فرنج مشک را به‌طور کامل هرس کنید. برای این کار یک سوم گیاه را با استفاده از قیچی باغبانی ببرید. برش‌ها را در نزدیکی برگ‌ها یا جوانه بزنید. از شاخه‌ها و برگ‌های هرس شده می‌توانید به‌عنوان طعم دهنده برای نوشیدنی یا تهیه غذا استفاده کنید یا از خواص گیاهی آن بهره بگیرید.

هنگام هرس کردن حتماً گل‌های قدیمی‌تر که پژمرده شده‌اند را هم بچینید. گل‌ها را از بالاترین محل جوانه روی شاخه‌ای که گل داده، قطع کنید. جدا کردن گل‌های از بین رفته، فرآیند تشکیل دانه را متوقف کرده و گیاه را به گل دهی و رشد بیشتر تشویق می‌کند.

هر ماه وضعیت فرنج مشک را بررسی کنید و به همین طریق شاخه‌ها، گل‌ها و برگ‌های آسیب دیده یا خشک شده و از بین رفته را جدا کنید.

به‌عنوان نکته آخر، این را به یاد داشته باشید که برگ‌های فرنج مشک درست پیش از گل دهی بهترین طعم را خواهند داشت. به همین دلیل برخی با چیدن جوانه‌های گل پیش از باز شدن، گل دهی آن را به تعویق انداخته و حداکثر استفاده را از برگ‌های خوش بو و طعم آن می‌برند. البته به این نکته هم باید توجه داشته باشید که پلنگ مشک مانند دیگر گیاهان هم خانواده خود رفتاری نسبتاً تهاجمی دارد و تمایل دارد همه محیط را از آن خود کند. پس اگر قصد دارید این گیاه را در گلدان پرورش دهید، حتماً یک گلدان بزرگ برای آن در نظر بگیرید تا بعدتر با مشکل مواجه نشوید. در صورتی که فرنج مشک را برای باغ و باغچه در نظر دارید، بهتر است گل‌ها را بچینید تا فرآیند تولید دانه متوقف شده و از فتح باغچه توسط این گیاه جلوگیری شود!
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.