فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

در زمستان بیشتر گیاهان و درخت‌ها به خواب زمستانی فرو می‌روند. زمستان فرصتی است برای رسیدگی به کارهای باغ و باغچه و آماده کردن آن برای فصل بهار.بهتر است همیشه برای زمستان فهرستی از کارهایی که باید انجام شود داشته باشید تا موردی را از قلم نیندازید. در ادامه به برخی کاراهایی که برای آماده سازی باغچه برای زمستان میتوان انجام داد اشاره میکنیم.
آماده سازی باغچه برای زمستان
آماده سازی باغچه برای زمستان

زدر زمستان بیشتر گیاهان و درخت‌ها به خواب زمستانی فرو می‌روند. زمستان فرصتی است برای رسیدگی به کارهای باغ و باغچه و آماده کردن آن برای فصل بهار. بهتر است همیشه برای زمستان فهرستی از کارهایی که باید انجام شود داشته باشید تا موردی را از قلم نیندازید. 

  در ادامه به برخی کاراهایی که برای آماده سازی باغچه برای زمستان میتوان انجام داد اشاره میکنیم.

هرس زمستانی

علف چینی و تبدیل به کمپوست

اولین کاری که برای آماده سازی باغچه برای زمستان باید انجام داد ، از بین بردن تمام گیاهان هرز و گل‌های یک ساله است که با رسیدن فصل بهار از خواب بیدار نخواهند شد. بهترین کار آن است که تمیزکاری باغچه در فصل پاییز انجام شود. ولی اگر هنوز این کار را انجام نداده‌اید، اشکالی ندارد، همین حالا می‌توانید دست به کار شوید. در صورتی که علائم وجود بیماری ، قارچ  و... دیده نمی‌شود می‌توانید گیاه‌های خشک شده و اضافی را به کمپوست تبدیل کنید .

هرس

پس از این کار، نوبت هرس کردن شاخه و برگ‌ها می‌رسد. گیاهان چند ساله که در زمستان احتمال از بین رفتن آن‌ها وجود دارد و همین طور آن دسته از گل و گیاهانی که با هرس زمستانی تقویت می‌شوند، را هرس کنید. گیاهان یک ساله همیشه سبز را از حدود فاصله 10 سانتی متری از زمین قطع کنید. همین طور شاخه‌های آسیب دیده، آفت زده و مریض یا شاخه‌هایی که بر روی هم افتاده‌اند را کوتاه کنید. فقط به یاد داشته باشید که در هر بار هرس کردن، حداقل دو سوم از شاخه و برگ‌های گیاه را باقی بگذارید.

روغن باغبانی

برای درختان میوه از روغن باغبانی استفاده کنید تا از هجوم شپش‌ها، مایت ها و یا پوسته‌پوسته شدن درخت جلوگیری کنید. اگر درخت هلو و شلیل دارید، برای جلوگیری از پیچیدگی برگ‌ها از اسپری قارچ کش مخصوص (که بر پایه مس هستند) استفاده کنید.

هرس کردن گل‌های رز

مورد دیگر مربوط به قطع کردن گل‌های رز است. برخی از افراد (به‌خصوص در صورت خفیف بودن زمستان) تا باز شدن شکوفه‌ها در بهار صبر می‌کنند. ولی اگر در مناطقی هستید که هوا در زمستان کاملاً سرد شده و دما تا حد یخ بندان پایین می‌آید، می‌توانید بوته‌های گل رز را پس از اولین سرمای سخت زمستانی، از فاصله 40 سانتی متری از زمین قطع کنید.

 

رسیدگی به باغچه در زمستان

جمع آوری برگ ها و خس و خاشاک

یکی از کارهایی که در زمستان باید در باغ و باغچه انجام دهید، جمع آوری برگ‌ها و خس و خاشاک است. برخی از مردم این کار را در فصل بهار انجام می‌دهد که ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. چرا که لا به لای این برگ‌ها احتمالاً تعداد زیادی هاگ قارچ‌ها و تخم حشرات قرار دارد که می‌توانند زمستان را بدون هیچ گونه آسیب طی کرده و در فصل بهار فعالیت خود را آغاز کنند. بنابراین این برگ‌ها را در صورت امکان یا بسوزانید و یا در جایی خارج از آن محوطه دور بریزید.

نمونه گیری از خاک

از آن جا که در فصل بهار تمام گیاهان و درختان از خواب زمستانی بیدار شده و فعالیت خود را از سر می‌گیرند، باید خاک به‌خوبی تغذیه شده و برای رشد گیاهان آماده شود. اگر به‌طور حرفه‌ای باغبانی می‌کنید، می‌توانید از خاک باغ نمونه گیری کرده تا برآورد درستی از نیازهای خاک داشته باشید. برای نمونه گیری بهتر است از چند جای مختلف نمونه برداری کنید. نمونه‌ها را از عمق 10 تا 15 سانتی متری خاک بر دارید. در نهایت تمام این نمونه‌ها را باهم مخلوط کرده و در یک بسته یا ظرف بریزید. نتیجه بررسی ویژگی‌های خاک مشخص می‌کند که خاک دقیقاً در چه مواردی کمبود دارد و همچنین دز کمپوست مورد نیاز برای اضافه کردن به خاک را هم مشخص می‌کند.

یکی از روش‌های افزایش باروری خاک، کاشتن گیاهان پوششی است که به باروری بهتر، جلوگیری از فرسایش خاک و علف‌های هرز کمک کرده و همچنین پس از خشک شدن، مواد مغذی ارگانیک در اختیار خاک قرار می‌دهند.

تمیز و مرتب سازی ادوات باغبانی

علاوه بر رسیدگی به گیاهان و خاک، لازم است ادوات باغبانی را هم مرتب و آماده کنید و کنار بگذارید. قیچی و ... را تمیز، تیز و روغن کاری کنید و دور از رطوبت و عوامل محیطی قرار دهید. اگر از گیاهان امسال بذر جمع آوری کرده‌اید، آن‌ها را دسته بندی کرده و در یک پاکت یا ظرف بریزید. فراموش نکنید که حتماً نام و مشخصات دیگر را بر روی آن‌ها بنویسید. بذرها را حتماً در محلی خنک و خشک، مثلاً در یخچال، قرار دهید.

اگر از سیستم آبیاری هوشمند استفاده می‌کنید، حتماً آن را خاموش کنید و از آن مهم‌تر اینکه حتماً لوله‌ها و مسیر آبیاری را کاملاً از آب تخلیه کنید تا احتمال یخ زدگی و ترکیدگی لوله و مسیرها حداقل شود.

گیاهان ظریف و آسیب پذیر که در گلدان هستند را در مکان مناسب و محافظه شده قرار دهید. آن دسته از گیاهان که در زمین کاشته شده‌اند را هم با استفاده از پوشش مناسب (مثلاً پلاستیک) پوشانده تا در سرمای شدید دچار آسیب نشوند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.