فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

در دنیایی امروز درصد قابل توجهی از مردم جهان در زندگی خود احساس غم و ناراحتی داشته و با مشکل افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند. راه حل ساده برای مقابله با این حجم از استرس و افسردگی پرورش گل و گیاه است!
شادابی و سرخوشی با خاک! در مورد میکروب‌های ضد افسردگی چه می‌دانید؟
شادابی و سرخوشی با خاک! در مورد میکروب‌های ضد افسردگی چه می‌دانید؟

در دنیایی که درصد قابل توجهی از مردم جهان در زندگی خود احساس غم و ناراحتی داشته و با مشکل افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند، شاید به نظر برسد تنها راه حل مؤثر استفاده از قرص‌ها و داروهای ضد افسردگی مثل پروزاک باشد. البته راه حل بهتری هم وجود دارد که شامل پرورش گل و گیاه می‌شود! به این طریق از میکروب‌هایی با خاصیت ضد افسردگی بهره می‌گیریم که به نظر می‌رسد تأثیری مشابه داروهای ضد افسردگی بر روی ما دارند! بله، میکروب‌هایی در خاک وجود دارند که مثل داروهای ضد افسردگی عمل کرده و مغز و رفتار ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در واقع این تأثیرات حاصل عوارض جانبی فعالیت‌های این میکروب است. اگر راهی برای استفاده از این میکروب‌ها و شادتر شدن روحیه داشتید، این کار را نمی‌کردید؟ با ما باشید تا باهم ببینیم چطور این میکروب‌ها به شادی ما کمک می‌کنند.

 انسان‌ها سال‌هاست از خود طبیعت برای درمان بیماری‌ها، امراض و رفع مشکلات مختلف بدن کمک می‌گیرند. در طول این سال‌ها، بسیاری از بیماری‌های فیزیکی و حتی روحی با استفاده از همین روش‌های سنتی و طبیعی درمان شده‌اند. این در حالی است که هیچ‌کس از فرآیندی که باعث درمان می‌شده خبر نداشته است. با پیشرفت علم در سال‌های اخیر، دانشمندان زیادی وقت خود را صرف پیدا کردن پاسخ به این سؤالات کردند. اینکه چرا یک گیاه یا یک روش درمان سنتی به بهبودی ما کمک می‌کند و به چه شکل؟ بخشی از تأثیرات دارویی و درمانی گیاهان به خاکی که در آن پرورش پیدا می‌کنند بستگی دارد. به این ترتیب می‌توان گفت که سلامت انسان و فعالیت‌های میکروب‌های موجود در خاک به‌طور مستقیم به هم پیوند خورده است. مسئله‌ای که تحقیقات و مطالعات اخیر هم به آن اشاره کرده‌اند.

 

میکروب‌های داخل خاک و مفید برای سلامت انسان

همان طور که در ابتدا گفتیم، مطالعات مشخص کرده‌اند که میکروب‌هایی مشابه داروهای ضد افسردگی، در خاک وجود دارند. این میکروب مایکوباکتریوم واکه ( Mycobacterium vaccae ) نام دارد که فعالیت آن اثری مشابه پروزاک و داروهای ضد افسردگی بر سیستم عصبی انسان، ایجاد می‌کند. این باکتری می‌تواند در بدن ما به ترشح سروتونین کمک کرده و باعث ایجاد حس آرامش و شادی شود. طبق تحقیقات انجام شده بر روی بیماران مبتلا به سرطان، افرادی که تحت تأثیر این میکروب قرار داشتند استرس و تنش کمتری را تجربه کرده و کیفیت زندگی بهتری داشته‌اند.

کاهش سطح سروتونین در انسان با ابتلا به افسردگی ، اضطراب، اختلال وسواس اجباری و اختلال دو قطبی مرتبط است. بنابراین حضور این باکتری در بدن ما می‌تواند به‌صورت طبیعی سطح سروتونین را افزایش داده و به‌سلامت روحی ما کمک کند. این احتمالاً ساده‌ترین راه برای مقابله با استرس‌ها و تنش‌های زندگی امروزی است.

شاید به همین خاطر است که کسانی که بیشتر با گیاهان سر و کار دارند احساس شادابی و خوشحالی بیشتری دارند. به نظر می‌رسد ادعای ما انسان‌ها در مورد انرژی گرفتن از طبیعت و گیاهان و حس زندگی و شادی و ... منشأ کاملاً علمی دارد. اگر جزو کسانی هستید که به باغبانی و رسیدگی به گیاهان علاقه دارید و این کار را تجربه کرده‌اید، احتمالاً از شنیدن این خبر زیاد غافلگیر نشده‌اید، چرا که به هر حال کم و بیش خودتان به‌صورت تجربی تفاوت را احساس کرده بودید. دانستن اینکه این حس و حال خوب ما می‌تواند یک دلیل علمی و قابل اثبات داشته باشد، می‌تواند افراد دیگر را برای شروع فعالیت‌های باغبانی و ... تشویق کند.

البته تأثیرات مثبت میکروب‌های ضد افسردگی داخل خاک تنها به بهبود خلق و روحیه ما محدود نمی‌شود، بلکه به درمان بیماری‌هایی مثل کرون و حتی روماتیسم هم کمک کند.

 

میکروب‌های خاک چطور به حال بهتر ما کمک می‌کنند؟

میکروب‌های داخل خاک باعث افزایش سطح سایتوکین ( cytokine ) و به دنبال آن افزایش سطح سروتونین می‌شوند. اثر فعالیت این باکتری هم با تزریق در بدن و هم از طریق هضم آن در موش‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است که در هر دو حالت باعث کاهش استرس و تقویت تمرکز شده است.

پس برای اینکه حال و هوایتان کمی عوض شود و بدون نیاز به داروهای شیمیایی ضد افسردگی احساس بهتری پیدا کنید، بد نیست در کنار کارهای روزمره، بخشی از وقت خود را برای پرورش و رسیدگی به گیاهان بگذارید. افرادی که با گیاهان سر و کار دارند به‌طور طبیعی این باکتری‌ها را استشمام کرده و به‌طور مداوم در تماس با آن هستند. ضمن این که آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد اثر ضد افسردگی این باکتری تا 3 هفته در بدن باقی می‌ماند. پس خستگی و غم و افسردگی را کنار بگذارید و به‌جای آن کمی زندگی در میان گل و گیاهان را تجربه کنید تا زندگی‌تان شادتر شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.