فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

بیشتر بیماریهای درخت نارون که به برگها حمله میکنند، در اثر آلودگی به قارچها اتفاق می افتند. اما پژمردگی برگ نارون با عامل باکتری نیز کمی با این تفاوت دارد. مخرب ترین بیماریهای درخت نارون، بیماری هلندی نارون و نکروز آوندی نارون هستند.
آشنایی با بیماریهای درخت نارون و درمان آنها
آشنایی با بیماریهای درخت نارون و درمان آنها

درخت نارون ( elm ) گیاهی آشنا در طراحی فضای سبز، حاشیه خیابانها و بلوارها در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر است. اما در بسیاری از مناظر شاهد از بین رفتن این درختان دو.ست داشتنی هستیم که مقصر اصلی آن بیماری هلندی نارون ( Dutch elm disease  ) است. با این حال با به کار گیری رقمهای مقاوم و پرورش آنها، درخت نارون میتواند به فضاهای سبز ما با قدرت بازگردد. بیماریهای درخت نارون نقش مهمی در زندگی این درختان ایفا میکند و مراقبت از آنها را به کاری منظم و پیچیده، تبدیل میکند. هر کسی که در باغچه یا فضای سبز خود درخت نارون کاشته است، باید علائم بیماری هلندی را بشناسد تا به موقع بتواند جلوی پیشروی آن را گرفته و درخت خود را نجات بدهد.

بیماریهای درخت نارون

چندین نوع بیماری در درخت نارون میتوانند باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ برگها و ریختن آنها شوند. زمانی که در فصل پاییز برگها بر روی زمین میریزند، این لکه ها اغلب رشد کرده و به هم میپیوندند و دیگر تمییز دادن بین بیماریهای گیاه و تغییر رنگ طبیعی بدون کارهای آزمایشگاهی، سخت میشود.

بیشتر بیماریهای درخت نارون که به برگها حمله میکنند، در اثر آلودگی به قارچها اتفاق می افتند. اما پژمردگی برگ نارون با عامل باکتری نیز کمی با این تفاوت دارد. در این بیماری دسته های رگبرگهای داخل برگ مسدود میشوند و دیگر آب نمیتواند به تمامی سطح برگ، جریان پیدا کند. این باعث میشود برگ پژمرده شود. درمانی برای پژمردگی برگ درخت نارون وجود ندارد.

مخرب ترین بیماریهای درخت نارون، بیماری هلندی نارون و نکروز آوندی نارون ( elm phloem necrosis ) هستند.  بیماری هلندی نارون در اثر آلودگی به قارچ و گسترش آن توسط سوسک ساقه خوار نارون ایجاد میشود. ارگانیسم میکروسوکوپی که باعث نکروز آوندی نارون میشود توسط زنجرکهای نوار سفید گسترش می یابد.

این بیماریها به نظر مشابه میرسند و در همه آنها برگهای شاخه آلوده، قهوه ای میشوند اما شاید بتوانید تفاوت این دو را با محل آسیب دیدگی، تشخیص دهید. بیماری هلندی نارون معمولا در شاخه های پایینی شروع میشود و به صورت تصادفی تنها بر بخشی از درخت تاثیر میگذارد و بخشهای دیگر درخت را بدون آسیب رها میکند. نکروز آوندی نارون یک مرتبه تمامی تاج درخت را نابود میکند.

 

درمان بیماریهای درخت نارون

به محض این که درخت نارون تان دچار بیماری های برگی شود دیگر هیچ درمان موثری برای آن نمیتوان یافت. برگهای آسیب دیده را جدا کنید و بسوزانید تا از گسترش بیماری جلوگیری کنید. اگر درخت دچار بیماریهای برگی شده است، از اسپری قارچ کش استفاده کنید. قارچ کش را اوایل فصل سال بعد استفاده کنید. این کار میتواند از بیماری در سال بعد پیشگیری کند.  سفیدک پودری یا سفیدک آردی ( Powdery mildew ) نیز یکی دیگر از بیماریهای برگی درخت نارون است که گاهی اوقات در این گیاهان دیده میشود اما ممکن است به قدری دیر (اواخر فصل ) شروع شود که نیازی به درمان آن نباشد.

هیچ درمانی برای بیماری آوندی و بیماری هلندی نارون وجود ندارد. درختانی که به بیماری هلندی آلوده میشوند گاهی به هرس خوب پاسخ میدهند. هرس اگر زود و درست انجام شود، طول عمر درخت را چند سال بیشتر میکند. با این حال هرس، علاج بیماری نیست بلکه برای همانند قطع عضو است که نجات جان درخت انجام میشود.

درختانی که دچار نکروز آوندی نارون میشوند باید هر چه سریعتر قطع شده و از بین بروند.

از آنجایی که درمان ساده ای برای بیماریهای درخت نارون وجود ندارد، بسیار مهم است که از درخت خود در مقابل این بیماریها محافظت کنید.

توصیه هایی برای محافظت از درخت نارون در مقابل بیماریها

مراقب حشراتی که ناقل بیماری های درخت نارون هستند باشید و به محض مشاهده آنها، برنامه کنترل آفت را در پیش بگیرید پیش از این که خرابی به بار بیاورند

فورا برگهای صدمه دیده نارون را با شن کش از محیط دور کنید و بسوزانید

برای جلوگیری از بیماری، (اگر سال قبل مشکل بیماری درخت نارون داشته اید) برگها را با قارچ کش ضد عفونی کنید

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.