فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

بسیاری از مردم تصور میکنند پاییز و اوایل بهار زمان مناسب برای هرس اوکالیپتوس است اما چنین نیست. در واقع هرس اوکالیپتوس اگر به شروع هوای سرد یا پس از یخبندان زمستانی خیلی نزدیک باشد، باعث میشود گیاه مستعد بیماری و حتی مرگ شود.
هرس گیاهان: چگونه اوکالیپتوس را هرس کنیم؟
هرس گیاهان: چگونه اوکالیپتوس را هرس کنیم؟

حتما میدانید درخت اوکالیپتوس به رشد سریع شهرت دارد. این ویژگی اوکالیپتوس باعث میشود در صورتی که به موقع هرس نشود، خیلی زود ظاهر آن بهم ریخته شده و غیر قابل کنترل شود. هرس اوکالیپتوس نه تنها حفظ این گیاه را آسانتر میکند بلکه باعث کاهش ریزش برگ و بهبود ظاهر گیاه نیز میشود. در اینجا یاد میگیرید چگونه درخت اوکالیپتوس را به روشهای مختلف هرس کنید.

چه زمانی باید برگها و شاخه های اضافی درخت را بزنیم؟

بسیاری از مردم تصور میکنند پاییز و اوایل بهار زمان مناسب برای هرس اوکالیپتوس است اما چنین نیست. در واقع هرس اوکالیپتوس اگر به شروع هوای سرد یا پس از یخبندان زمستانی خیلی نزدیک باشد، باعث میشود گیاه مستعد بیماری و حتی مرگ شود. بهترین زمان برای هرس اوکالیپتوس گرمای تابستان است. اگر چه ممکن است به واسطه هرس در این زمان مقداری شیره درخت خارج شود اما اوکالیپتوس در هوای داغ تابستان سریعتر التیام می یابد. البته در مورد زخمهای بزرگتر باید پس از بریدن و قطع شاخه برای پیشگیری از عفونت از پانسمان برای بستن زخم گیاه استفاده کنید.

همچنین در صورتی که رطوبت هوا خیلی زیاد است از هرس اوکالیپتوس اجتناب کنید چرا که این کار باعث میشود گیاه مستعد عفونتهای قارچی شود. بیماریهای قارچی در رطوبت زیاد بیشترین شیوع را دارند.

چگونه اوکالیپتوس را هرس کنیم؟

چند روش برای قطع شاخ و برگ اوکالیپتوس وجود دارد که انتخاب آن بستگی به قصد شما و گونه اوکالیپتوس تان دارد. روشهای هرس اوکالیپتوس عبارتند از:

-    هرس پرچینی (Hedge pruning). این روش مناسب گونه های E. archeri، E. parviflora و E. suberenulata است. به منظور ایجاد شکل پرچین در این درختها باید در پایان فصل دوم رشد آنها، هرس را انجام دهید. حدود یک سوم از ارتفاع آن را باید کم کنید و به شکل هرمی شاخه ها را قطع نمایید. سال بعد قطع شاخه ها را تا جایی ادامه دهید که حدود یک چهارم درخت حذف شود و پس از آن نیز به همین شیوه کار کنید.

-    هرس نمونه (Specimen pruning). این روش کمک میکند درخت اوکالیپتوس به عنوان مرکز توجه در چشم انداز شما جلوه کند. شاخه های پایینتر را تا زمانی که درخت به ارتفاع 180 سانتیمتری برسد، قطع نکنید بلکه باید صبر کنید تا حداقل درخت دو فصل رشد داشته باشد. به خاطر داشته باشید که بیشتر گونه های تندروی اوکالیپتوس خودشان شاخه های پایینترشان میریزد.

-    هرس جست زاد (Coppicing). این روش هرس اوکالیپتوس کمک میکند ارتفاع گیاه تحت کنترل باشد. در این روش برشها کمی زاویه دار است و هرس تا 45 سانتیمتری سطح زمین انجام میشود و همه شاخه های فرعی حذف میشوند. در شرایط رشد بلند و کم برگ (leggy) یا بد شکل درخت، از حدود 15 سانتیمتری سطح خاک هرس را انجام دهید. بهترین جوانه ها را انتخاب کنید و بگذارید رشد کنند و بقیه را قطع کنید.

-    هرس تاج بُری (Pollarding). این روش هرس به رشد شاخه در سرشاخه ها و کاهش ارتفاع گیاه کمک میکند. این روش هرس برای درختانی توصیه میشود که حداقل سه تا شش ساله باشند. تنه درخت اوکالیپتوس را از حدود 1.8 تا 3 متری سطح خاک قطع کنید و بگذارید شاخه های جانبی آن بمانند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.