فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

این قارچها موجب بیماری پژمردگی فوزاریوم (زرد شدن گیاه) میشوند. مهمترین نشانه پژمردگی فوزاریوم، همان طور که از نام آن پیداست، زرد شدن و پژمردگی است. در محیطهای گلخانه ای و زمینهای کشاورزی مهمترین اقدام در کنترل بیماری قارچی فوزاریوم، پیشگیری است.
از بیماری پژمردگی فوزاریومی در گیاهان جلوگیری کنید
از بیماری پژمردگی فوزاریومی در گیاهان جلوگیری کنید

فوزاریوم ( Fusarium ) یک قارچ است که عامل بیماری قارچی در بسیاری از گیاهان می باشد. این بیماری قارچی از طریق خاک منتقل میشود و به انواع مختلف گیاهان از گیاهان زینتی گرفته تا سبزیجات و محصولات کشاورزی، حمله میکند . قارچهای فوزاریوم مقاوم هستند و بر هر گیاهی که از طریق خاک به آن آلوده شود، تاثیر میگذارند.

این قارچها موجب بیماری پژمردگی فوزاریوم (زرد شدن گیاه) میشوند. مهمترین نشانه پژمردگی فوزاریوم، همان طور که از نام آن پیداست، زرد شدن و پژمردگی است. در محیطهای گلخانه ای و زمینهای کشاورزی مهمترین اقدام در کنترل بیماری قارچی فوزاریوم، پیشگیری است. این بیماری گیاهی قابلیت شیوع بین گیاهان اطراف را دارد و بنابراین به راحتی گسترش می یابد.

 

قارچ فوزاریوم

 این قارچ به گیاهان خانواده تاجریزی ( nightshade ) مثل گوجه فرنگی و فلفل حمله میکند. همچنین در گلهای زینتی گلخانه ای و بعضی از درختان دیده میشود. فوزاریوم از ریشه گیاهان جوان وارد میشود و رگهای داخل سلولهای گیاه را مسدود میکند. پس از مسدود شدن رگ، سلول نمیتوان آب و مواد مغذی را به گیاه برساند.

پژمردگی یکی از اولین نشانه های آلودگی به قارچ فوزاریوم است. بیماری پژمردگی فوزاریومی گسترش پیدا کرده و باعث رنگ پریدگی و زردی برگها میشود و رشد گیاه را متوقف میکند. بدترین وضعیت را در نور روز نشان میدهد اما در تاریکی به نظر میرسد حال گیاه بهتر شده است. به مرور زمان بسیاری از گیاهان بیمار از پا در آمده و می میرند در حالی که برخی دیگر به سختی زنده می مانند و تعداد کمی گل یا میوه تولید میکنند.

از آنجایی که قارچ فوزاریوم ماهیت سرسخت و مسری دارد کنترل آن با چند روش باید انجام شود. جلوگیری از پژمردگی فوزاریوم بهترین اقدام و اولین دفاع در مقابل این بیماری است.

 

کنترل پژمردگی فوزاریومی

این بیماری بیشتر در خاکهای گرم شیوع پیدا میکند. این قارچ مضر در خاک و مواد و ذرات گیاهی کهنه پنهان میشود. بهترین راه جلوگیری از این عفونت در محصولات کشاورزی یا گیاهان زینتی، تناوب کاشت و استریل کردن خاک با آفتاب دهی است.

هرگز در یک زمین هر سال یک محصول کشاورزی را نکارید.

برای کاشت گیاه در گلدان، حتما گلدانها را با محلول سفید کننده (وایتکس) ضد عفونی کنید و از خاک تازه برای گیاه استفاده کنید. میتوانید بستر کاشت را با حمام آفتاب، استریل و ضد عفونی کنید . برای این کار یک پوشش پلاستیکی روی خاک بکشید و به مدت چند هفته بگذارید بماند تا دمای هوا در خاک زیر پلاستیک بالا رفته و قارچها از بین بروند. این روش در از بین بردن بسیاری از بیماریهای گیاهی موثر است و همانند پختن ، میکروبها و تخمهای آفتها را از بین میبرد.

تجهیزات باغبانی و کشاورزی را خوب بشویید. بیل، کلنگ و هر ابزار دیگری که ممکن است به قارچ آلوده شده باشد میتواند باعث گسترش بیماری در بین گیاهان شود.

اگر فکر میکنید مشکل قارچ در خاک یا گیاهان خود داشته اید، همه ذرات و مواد گیاهی ریخته شده بر روی زمین را هر سال جمع آوری کنید و آنها را بسوزانید. هرگز مواد آلوده را کمپوست نکنید چرا که با این کار شرایط عالی برای گسترش قارچ فراهم میکنید.

 

روشهای درمان پژمردگی فوزاریومی

مواد ضد عفونی کننده برای از بین بردن این قارچها وجود دارند. بسیاری از آنها را باید با کمک متخصص استفاده کنید. هر محصولی که خریداری میکنید حتما دستورالعمل مصرف آن را بخوانید و بعد استفاده کنید. قارچ کش ها معمولا به شکلی استفاده میشوند که ریشه یا پیاز گیاه را کامل آغشته کنند.

خاک اطراف ریشه گیاه را بردارید و گیاه را کامل بشویید. سپس ریشه یا اندام ذخیره آب گیاه را در محلول قارچ کش و آب غوطه ور کنید. دفت کنید مقدار مناسبی از قارچ کش را در آب بریزید.

جلوگیری از این بیماری قارچی در مزرعه با تناوب کاشت و تمیز کردن ابزار آلات کشاورزی انجام میشود. همیشه پیش از خریداری گیاهان جدید و کاشت آنها، کامل آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید بیماری یا آفت نداشته باشند. یادتان باشد همیشه پیشگیری بهترین روش درمان همه بیماریهای گیاهی است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.