فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

برای از بین بردن شته ها، از وجود دشمنان طبیعی آفتها مانند بال توری سبز و کفشدوزک و پشه شکارچی یا شته خوار (aphid midges) بهره ببرید (آنها را به باغچه خود جذب کنید یا خریداری نمایید)
مخرب ترین آفتهای گیاهی را بشناسید
مخرب ترین آفتهای گیاهی را بشناسید

هر کسی که گل و گیاه دارد یا از مزرعه یا باغ مراقبت میکند دوست ندارد ببیند آفت زدگی به گیاهانش آسیب وارد کرده اند. به همین علت استفاده از آفت کش های شیمیایی و مضر تا این حد در سرتاسر دنیا گسترده شده است. اما نیازی به استفاده از اینهمه سم که برای انسان و حشرات مفید و کل کره زمین زیان دارد، نیست. روشهای زیادی برای مقابله با آفت زدگی وجود دارد و اولین قدم در این راه، شناسایی به موقع آنهاست. حشرات مفید، یکی از روشهای طبیعی مقابله با آفت زدگی و کنترل آفت هستند چرا که شکارچیان ماهری هستند و آفتها یا تخمهای آنها را میخورند. برای این که به موقع آفتها را شناسایی کنید، باید رایجترین آنها را بشناسید.

 

aphidsaphids

شته ها

شته ها موجودات کوچکی با بدنهای گلابی شکل هستند که شاخکهای بلند و دو لوله بیرون زده از شکم دارند. شته ها از گلها، سبزیجات، گیاهان زینتی، درختچه ها و درختها تغذیه میکنند. این حشرات شیره گیاه را میمکند و باعث چروکیده و بدشکل شدن برگها و افتادن آنها میشوند. همچنین مواد دفعی که از خود ترشح میکنند (به آن عسلک گفته میشود) حالت چسبندگی دارد و روی برگها باقی می ماند و باعث رشد کپک دوده ای میشود. کپک دوده ای گیاهان را بیمار کرده و باعث گسترش بیماریهای ویروسی میشود. برای کنترل آفت شته چند روش وجود دارد:

گیاه را با اسپری پرفشار آب بشویید

از وجود دشمنان طبیعی آفتها مانند بال توری سبز و کفشدوزک و پشه شکارچی یا شته خوار ( aphid midges ) بهره ببرید (آنها را به باغچه خود جذب کنید یا خریداری نمایید)

در صورت امکان از پوشش ردیفی شناور روی گیاهان خود استفاده کنید

اسپری سیر دافع حشرات یا اسپری فلفل استفاده کنید

برای هجوم شدید شته ها از روغن یا صابون باغبانی یا روغن چریش استفاده کنید

 

cabbage maggotscabbage maggots

کرم کلم

کرم کلم تونلهایی در ریشه گیاه حفر میکند و باعث نابودی گیاه میشود و یا به واسطه ایجاد سوراخ در گیاه باعث بیمار شدن آن میشود. برای کنترل کرم کلم روشهای زیر را امتحان کنید:

پوشش ردیفی شناور استفاده کنید

از نماتودهای انگلی در اطراف ریشه های گیاه استفاده کنید

 

caterpillarcaterpillar

کرم پیله ساز

کرم پیله ساز یا پیله تن لاروهای بند پای نرم هستند که سر آنها به واسطه سختی سپر مانند از بدنشان متمایز شده است. این کرمها شش پا در جلو دارند و پاهای کاذب گوشتی در عقب. کرمهای پیله ساز را میتوانید در انواع میوه ها و سبزیجات و گیاهان زینتی و درختان ببینید. کرم پیله ساز برگها را میخورد یا با خوردن میوه تونلهایی در داخل میوه ها ایجاد میکند. برای از بین بردن کرم پیله ساز:

از انگلها و حشرات شکارچی این کرمها استفاده کنید

مرتبا با دست آنها را بگیرید و از بین ببرید

از پوشش ردیفی شناور بهره ببرید

 

cutwormcutworm

کرم شب پره

این کرمها چاق هستند و 2.5 سانتیمتر طول دارند. رنگ این لاروها خاکستری یا سیاه است و بدنشان بند بند می باشد. کرم شب پره شب فعال است. میتوانید این آفت را در جوانه های تازه سبزیجات و گلها ببینید. کرم شب پره از ساقه گیاه در سطح خاک، تغذیه میکند و ممکن است گیاهان کوچک را کامل از بین ببرد.

 

potato beetlepotato beetle

سوسک سیب زمینی کلرادو

در این آفتها سوسکهای بالغ رنگ زرد نارنجی با راه راههای سیاه یا قهوه ای بر روی بال، دارند. این سوسک برگ خوار در سیب زمینی، گوجه فرنگی، گوجه گیلاسی، بادمجان و گل اطلسی دیده میشوند. این سوسکها باعث از بین رفتن برگهای گیاه شده و باردهی آن را کاهش میدهند و یا حتی باعث نابودی گیاهان جوانتر میشوند. برای کنترل سوسک سیب زمینی کلرادو:

پوشش ردیفی شناور استفاده کنید

از مالچ خاک اره عمیق استفاده کنید

آنها را هر جا که میبینید بگیرید و از بین ببرید

شکارچیان سوسک را به زمین خود بیاورید

از روغن چریش استفاده کنید

 

bean beetlebean beetle

سوسک لوبیا

سوسک لوبیای بالغ بدنی تخم مرغی شکل به رنگ زرد قهوه ای با خالهای سیاه بر روی بال دارد و طول آن به نیم سانتیمتر میرسد. لاروهای این سوسک چاق هستند و بدن آنها رنگ زرد تیره و کشیده دارد. این سوسکها را در لوبیا و سویا میتوانید ببینید. سوسک لوبیای بالغ و لاروهای آن از برگها تغذیه کرده و ظاهر بدی در گیاه ایجاد میکنند. برای نابودی آن:

پوشش ردیفی شناور استفاده کنید

محصول را زود بکارید

هر کجا سوسک لوبیا دیدید بگیرید و از بین ببرید

ازرچا تله استفاده کنید از شکارچیهای آن بهره ببرید

روغن چریش اسپری کنید

 

flea bettleflea bettle

سوسک کک مانند

سوسک ککی یا کک مانند ( Flea Beetl ) سوسک کوچک تیره رنگ است که اگر احساس خطر کند همانند کک، میپرد. سوسک ککی از بیشتر محصولات کشاورزی میتوند تغذیه کند. سوسکهای بالغ سوراخهای گرد کوچک متعددی در برگها ایجاد میکنند و بیشتر به گیاهان جوان آسیب میزنند. لاروهای این سوسک از ریشه های گیاه تغذیه میکنند. برای از بین بردن سوسک کک مانند:

از پوشش ردیفی شناور استفاده کنید

اسپری سیر روی گیاه بزنید

 

tarnished plant bugtarnished plant bug

سن گیاهخوار

سن گیاهخوار به رنگ سبز یا قهوه ای دیده میشود و خیلی سریع حرکت میکند. بالهای جلویی آن مثلثی زرد رنگ با نوک سیاه است. این آفت را در گلها، میوه ها و سبزیجات زیادی میتوانید ببینید. شفیره ها و بالغهای این سن شیره گیاه را میمکند و باعث میشوند برگ و میوه خراب و چروکیده شود و رشد آن متوقف شود و در نهایت بمیرد. برای کنترل آن:

علفهای هرز را در بهار از بین ببرید

پوشش ردیفی شناور استفاده کنید

از حشرات شکارچی سن استفاده کنید

روغن چریش روی شفیره های آن اسپری کنید

 

japanese beetlejapanese beetle

سوسک ژاپنی

سوسک ژاپنی بالغ رنگ سبز آبی متالیک با پوشش برنزه در بالها دارد و لاروهای آن چاق بوده و سر قهوه ای رنگ دارند. این سوسک آفت را میتوانید در انواع سبزیجات، گلها و میوه ها ببینید. سوسک ژاپنی بالغ برگها و گلها را میخورد و گیاه را کامل بی برگ میکند و لاروهای آن هم از ریشه های گیاهان تغذیه میکند. برای از بین بردن آن:

اول صبح سوسکها را از روی گیاه بتکانید

پوشش ردیفی شناور استفاده کنید

از صابون باغبانی (آفت کش طبیعی) استفاده کنید

 

scalescale

شپشک

شپشک ( Scale ) یک آفت شایع است. ماده های بالغ شپشک شبیه یک برجستگی پنبه مانند بر روی ساقه، برگ یا میوه های گیاه دیده میشوند. نرهای شپشک کمی پرواز میکنند. لاروهای شپشک کوچک، نرم هستند. این آفت در انواع گیاهان زینتی و کشاورزی دیده میشود. شپشک در همه مراحل شیره گیاهان را میمکد بنابراین گیاه را ضعیف میکند. گیاه زرد شده و برگهای آن میریزند و در نهایت ممکن است بمیرد. عسلک ترشح شده از شپشکها بر روی برگ و میوه گیاه میریزد و ممکن است باعث بیماریهای قارچی و ویروسی شوند. برای جلوگیری از آفت زدگی توسط شپشک کارهای زیر را انجام دهید:

بخشهای آلوده گیاه را جدا کنید و دور بیندازید

شکارچیان شپشک را به باغچه خود هدایت کنید

شپشک ها را با پنبه، دستمال یا مسواک نرم و آب صابونی با ملایمت از گیاه جدا کنید و گیاه را خوب بشویید

در فصل خواب یا تابستان روغن باغبانی روی شپشکها اسپری کنید

روغن چریش استفاده کنید

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.