فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

آخوندک یکی از راههای مطمئن، بی خطر و طبیعی کنترل آفت های گیاهان و از بین بردن حشرات مضر است. آخوندکها تقریبا همه چیز را میخورند حتی همنوعان خود را. غذای اصلی این موجودات مفید مگس ها و پشه ها، شب پره ها (که اغلب لاروهای آنها به گیاهان صدمه میزنند) و زنجره ها هستند
برای کنترل آفت زدگی از کیسه تخم آخوندک مراقبت کنید
برای کنترل آفت زدگی از کیسه تخم آخوندک مراقبت کنید

شاید بسیاری از ما آخوندک یا مانتیس ( Praying Mantis ) را دیده باشیم اما خیلی از مردم نمیدانند آخوندک آفتها را میخورد و به این ترتیب یکی از راههای طبیعی مقابله با آفت زدگی محسوب میشود. به همین علت افراد علاقه مند به گل و گیاه و باغبانان و کشاورزان باید برای آخوندک احترام قائل باشند و از آن محافظت کنند. اما این ممکن است کافی نباشد. یکی از راههایی که برای افزایش جمعیت آخوندک مطرح میشود جذب آخوندک به باغچه است اما شاید حتی مهمتر از آن، شناختن کیسه تخم آخوندک باشد. چرا که اگر کیسه تخم آخوندک را نشناسید ممکن است به اشتباه آن را بکنید یا خراب کنید و تخمهای با ارزش آخوندک را از بین ببرید. آخوندک در کمین و شکار حشراتی که به گیاهان حمله کرده و آنها را میخورند، مهارت زیادی دارد و کار خود را بلد است.

 

چرخه زندگی آخوندک

آخوندک یکی از راههای مطمئن، بی خطر و طبیعی کنترل آفت های گیاهان و از بین بردن حشرات مضر است. آخوندکها تقریبا همه چیز را میخورند حتی همنوعان خود را. غذای اصلی این موجودات مفید مگس ها و پشه ها، شب پره ها (که اغلب لاروهای آنها به گیاهان صدمه میزنند) و زنجره ها هستند.

چرخه زندگی آخوندکها پیچیده است. چرخه با جفت گیری همراه با هم نوع خواری شروع میشود، تخمها پس از سپری کردن زمستان وارد مرحله شفیرگی میشوند و در نهایت به آخوندکهای بالغ تبدیل میشوند. تخمها در داخل کیسه قرار داده میشوند. در برخی مناطق که هوا سردتر است میتوان کیسه های تخم آخوندک را از فروشگاههای باغبانی خریداری کرد و در مزرعه یا باغچه استفاده کرد.

لازمه پیدا کردن کیسه تخم آخوندک، داشتن اطلاعاتی در مورد آن است. باید بدانید این حشرات شکارچی چه زمانی از تخم سر بیرون می آورند و چه زمانی تخم میگذارند. آخوندکهای نوزاد به محض گرم شدن هوا شروع به بیرون آمدن از تخم میکنند. حشرات ماده تخمهای خود را روی شاخه ها میگذارند اما این امکان وجود دارد که روی دیواره ها، فنس ها و گوشه کناره های ساختمانهای داخل محوطه فضای سبز تخمهای خود را قرار بدهند.

این حشره نسبتا کوچک در هر کیسه تا حدود 300 تخم میتواند بگذارد. از این تعداد تنها یک پنجم شفیره ها زنده می مانند و به بزرگسالی میرسند در نتیجه محافظت از کیسه تخم آخوندک اقدام مهمی برای محافظت از نسل آنها و بهره بردن از مزیت آفت کش بودن آنهاست.

 

کیسه تخم آخوندک چه شکلی است؟

آخوندک بالغ ماده پیش از این که در اولین سرما زدگی پاییز بمیرد، تخمهای خود را میگذارد. کیسه تخم آن حدود 2 3 سانتیمتر  طول دارد و معمولا شکل مستطیلی با لبه های مدور و رنگ سفید تا قهوه ای دارد. تخمها با یک فوم کف مانند که به سمت غلاف سخت میشود، احاطه شده اند. این فوم اوتیکا ootheca نام دارد.

اگر یک کیسه تخم آخوندک پیدا کرده اید و میخواهید بیرون آمدن نوزادان از داخل کیسه را تماشا کنید، آن را داخل یک شیشه مربا یا ظرف پلاستیکی بگذارید و سورخهای هوا در آن تعبیه کنید. اگر کیسه تخم نارس باشد یا آن را اواخر زمستان پیدا کرده باشید، به محض این که آن را داخل خانه بیاورید به واسطه گرمی هوا حشره ها ظرف چهار تا شش هفته سر از تخم بیرون می آورند.

شفیره ها شکلی شبیه آخوندکهای بالغ در اندازه مینیاتوری دارند و با اشتهای فراوان سر بیرون می آورند. آنها را در باغچه رها کنید تا کار خود را انجام بدهند. نباید خودتان کیسه را باز کنید تا حشره ها آزاد شوند چرا که ممکن است دمای هوای محیط برای آنها مناسب نباشد و بمیرند.

 

افزایش جمعیت آخوندکها

یکی از ساده ترین راههای افزایش آخوندکها در مزرعه ، باغ و یا فضای سبز،  این است که از آفت کش های شیمیایی استفاده نکنید. این حشرات در مقابل انواع مختلف مواد شیمیایی آسیب پذیر هستند. اگر آخوندکی در باغچه نمیبینید ممکن است در این محدوده از بین رفته باشند اما اگر در منطقه ای زندگی میکنید که میتوانید کیسه تخم آخوندک بخرید، با این کار میتوانید جمعیت آنها را در مزرعه خود بازگردانید.

با جدا کردن جعبه محتوای هر کیسه تخم، از خوردن شدن آنها توسط یکدیگر جلوگیری کنید. یک تکه پنبه مرطوب در هر ظرف بگذارید و آنها را با شته یا پشه تغذیه کنید. نوزادان آخوندک را نگهداری کنید تا زمانی که بهار فرا رسیده و هوا گرم شود و بتوانند بدون اتکا به شما زنده بمانند. از آنجایی که نگهداری از آنها کار وقت گیری است بهتر است اواخر زمستان تخمها را بخرید یا جمع آوری کنید تا خیلی زود بتوانید آنها را رها کنید.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.