فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

پیش از این که گیاه مارگریت را در باغچه بکارید خاک را اصلاح کنید. با اضافه کردن کمپوست به خاک زهکشی آن بهبود می یابد و برخی مواد مغذی خاک نیز تامین میشود
شرایط کاشت و مراقبت از گل مارگریت در باغچه
شرایط کاشت و مراقبت از گل مارگریت در باغچه

گل مارگریت ( marguerite daisy ) از اواخر بها رتا اوایل پاییز تعدادی گلهایی با اندازه متوسط تولید میکند. مارگریت گل چند ساله بوته ای شکل و کوچک از خانواده Asteraceae است که بومی جزایر قناری می باشد. این گیاه چند ساله زیبا جلوه خوبی به باغچه های کوچک، حاشیه های خیابانها و فضای سبز و پارکها میدهد و به صورت گلدانی هم میتوان آن را پرورش داد. نام لاتین گل مارگریت است که Argyranthemum frutescens و به شدت زنبورها، پروانه ها و سایر حشرات گرده افشان را به خود جذب میکند.

مارگریت در انواع رنگهای سفید، زرد، صورتی یا بنفش دیده میشود (رنگ آن بستگی به گونه ای دارد که پرورش میدهید). برخی از گیاهان مارگریت هم زیرگونه های به دست آمده از دو رگه سازی هستند که از جمله آن میتوان به مارگریت آبی که منشا آن افریقای جنوبی است و مارگریت سفید برفی که در آلمان تولید میشود، اشاره کرد.

شکل- گل مارگریت آبی

طول عمر گیاه مارگریت چقدر است؟

اگر چه مارگریت چند ساله است اما در مناطقی که زمستانهای سرد دارند به عنوان گیاهی یک ساله کاشته میشود. در مناطق دیگر که سرمای سختی ندارند، این گیاه چندین سال عمر میکند و اگر بوته انبوه مارگریت هر دو تا سه سال یک بار تقسیم ریشه شود و مرکز بی ثمر آن دور انداخته شود، عمر آن طولانی میشود. تقسیم گیاه را اوایل بهار یا اواخر تابستان انجام بدهید. زمانی که دمای هوا به زیر نقطه انجماد میرسد، گل مارگریت به خواب میرود تا در بهار دوباره رشد خود را شروع کند.

گل مارگریت

گلهای مارگریت حدود 4 سانتیمتر قطر دارند و رنگ بخش مرکزی آنها معمولا زرد رنگ است. بیشتر انواع مارگریت یک ردیف گلبرگهای شعاعی دارند که حول مرکز دایره ای شکل بزرگ آن چیده شده اند و به گیاه شکلی شبیه گل مینا میدهند. مارگریت به ارتفاع حدود 90 سانتیمتر میرسد و ممکن است پهنای آن نیز به 90 سانتیمتر برسد. برگهای سبز این گیاه بسیار معطر هستند. لبه های برگها بریده بریده هستند و بافت زیبایی به باغچه میبخشند.

کاشت گل مارگریت در باعچه

اگر این گیاه را در گلدان نگهداری میکنید معمولا عمر یکساله دارد. اما میتوانید گیاه را از گلدان خارج کرده و در باغچه بکارید تا از زیبایی و گلدهی آن بیشتر لذت ببرد. ارتفاع و وسعت مارگریت باعث میشود این گیاه انتخاب خوبی به عنوان گیاهان زینتی حاشیه ای و پر کننده فضا باشد. مارگریت در تمام طول تابستان گل میدهد و گل پس زمینه خوبی در باغچه های بزرگ است به این ترتیب که گلهای کوتاه قد را در ردیفهای جلوی آن بکارید تا مارگریت در پس زمینه آنها جلوه گری نماید. همچنین میتوانید آن را به عنوان پرچین در کناره های پیاده روها بکارید.

شرایط نگهداری گل مارگریت

این گیاه به آفتاب کامل نیاز دارد اگر چه در نیمه سایه هم خوب عمل میکند (حداقل شش ساعت آفتاب باید دریافت کند تا بهترین رشد را داشته باشد). خاک باید قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد و آبیاری آن منظم باشد. اما حواستان باشد نباید آب را روی گیاه بریزید چون ممکن است باعث ایجاد بیماری های قارچی در گیاه شوید. مشکلاتی مانند پوسیدگی ریشه، کپک و سفیدک پودری از جمله بیماریهایی هستند که در صورت خیس و گلی ماندن خاک مارگریت پدیدار میشوند.

اگر خاک باغچه چندان خوب نیست، پیش از این که گیاه مارگریت را در باغچه بکارید خاک را اصلاح کنید. با اضافه کردن کمپوست به خاک زهکشی آن بهبود می یابد و برخی مواد مغذی خاک نیز تامین میشود. اگر مارگریت را در گلدان میکارید باید از خاک مخصوص گلدان استفاده کنید.

کود دهی به این گیاه ضرورت ندارد اما در صورتی که گلهای دیگر باغچه نیاز به تغذیه داشته باشند، میتوانید هر سال یک مرتبه کود متعادل (10 10 10) بدهید.

 

مراقبت از گل مارگریت

آبیاری منظم و هرس سبک به حفظ سلامت گیاه کمک میکند. هر هفته 2.5 سانتیمتر آب به گیاه بدهید یا این که مطمئن شوید خاک تا عمق 15 سانتیمتری کامل مرطوب شده است. با چیدن گلهای مرده یا سرشاخه های مرده زیبایی گیاه حفظ شده و گلدهی بیشتر میشود. گیاه ممکن است پس از اولین گلدهی در فصل بهار یا اوایل تابستان، ظاهری بلند و باریک پیدا کند و گلدهی ضعیفی را شروع نماید. با هرس کردن گیاه و نصف کردن ارتفاع آن گلدهی و پرپشت شدن گیاه تقویت میشود.

آفتها و بیماریهای مارگریت

به طور کلی مارگریت نیاز زیادی به مراقبت ندارد و پرورش آن آسان است.

این گیاه میزبان آفتهای زیادی نیست اما آفتهای معمول مانند شته ها، کنه ها و تریپس ها ممکن است به آن هجوم بیاورند. بنابراین مارگریت را بررسی کنید تا مطمئن شوید دچار آفت زدگی نشده است. اگر علائم آفت زدگی را میبینید، اولویت با استفاده از راههای طبیعی از بین بردن آفتها مانند آفت کش طبیعی روغن چریش ( neem oil ) و صابون باغبانی است که پیش از زیاد شدن صدمات آفتها، آنها را از بین میبرد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.