فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

گل داوودی یکی از گلهای زیبا و جذاب مناسب گلدان و باغچه است که احتمالا در پارکها و فضاهای سبز آن را در فصل پاییز زیاد دیده اید.بهتر است هر سه تا پنج سال یک بار عمل تقسیم ریشه را انجام بدهید. به این ترتیب علاوه بر این که گیاه را تکثیر کرده اید، احتمال بیماریها را نیز کاهش میدهید.اگر میخواهید کاشت و نگهداری گل داوودی در باغچه خود را تجربه کنید پیش از هر چیز باید بدانید این گل یکساله نیست پس برای سال بعد هم میتوانید از زیبایی آن بهره ببرید.
همه چیز درباره شرایط کاشت و نگهداری گل داوودی در باغچه
همه چیز درباره شرایط کاشت و نگهداری گل داوودی در باغچه

گل داوودی یکی از گلهای زیبا و جذاب مناسب گلدان و باغچه است که احتمالا در پارکها و فضاهای سبز آن را در فصل پاییز زیاد دیده اید. اگر میخواهید کاشت و نگهداری گل داوودی در باغچه داشته باشید پیش از هر چیز باید بدانید این گل یکساله نیست پس برای سال بعد هم میتوانید از زیبایی آن بهره ببرید. گل داوودی ارقام مختلف دارد:

صدها نوع گل داوودی وجود دارد که از نظر ارتفاع، پهنا، رنگ، اندازه و شکل گلها با هم تفاوت دارند. این گلهای زیبا ممکن است از نوع مقاوم یا غیر مقاوم باشند. برخی از رایجترین انواع گل داوودی عبارتند از:


تک گل یا کم پَر

( Single )

 گلبرگهای بلند و شبیه گلبرگهای گل آفتابگردان دارد.


زینتی - کاشت و نگهداری گل داوودی در باغچهزینتی - کاشت و نگهداری گل داوودی در باغچه

زینتی

( Decorative )

ردیفهای زیاد گلبرگهای درشت که اغلب گلبرگها به سمت مرکز گل پیچ میخورند.


بالشی - کاشت و نگهداری گل داوودی در باغچهبالشی - کاشت و نگهداری گل داوودی در باغچه

بالشی یا پُر پَر

( Cushion )

 گلها بالشی شکل و در اندازه متوسط هستند.



شقایقی یا آنمون

( Anemone )

 این نوع گل داوودی هم گلهای بالشی شکل دارد اما وسط گلها با گلبرگهای کوتاهتر و رنگ تیره تر پوشیده شده است.


منگوله ا ی

( Pompon )

 گلبرگهای متراکم و تنگاتنگ هم شکل توپی ایجاد کرده اند.


شاه پر

( Quill )

 این گل داوودی گلبرگهای لوله ای شکل دارد که بلند و صاف هستند.


عنکبوتی

( Spider )

 گلبرگهای لوله ای شکل بلند که انتهای آنها پیچ خورده است.


قاشقی

( spoon )

 گلهای مسطح با ردیفهایی از گلبرگهای قاشقی شکل


برای باغبانی و پرورش در فضای باز مقاوم ترین نوع داوودی، شقایقی، بالشی ، زینتی و کم پر هستند. داوودی یکی از راحت ترین گلهای پرورشی است اما اگر از انواع حساس تر آن میخواهید مراقبت کنید باید اطلاعات بیشتری راجع به آن داشته باشید.

 

شرایط لازم برای پرورش

نور: آفتاب کامل صبحگاهی و حداقل 5 تا 6 ساعت آفتاب در روز

محیط: این گیاه در مقابل قارچ سفیدک پودری آسیب پذیر است بنابراین خشک نگه داشتن گیاه اولویت بالایی در حفظ سلامت آن دارد. این گیاه نیاز زیادی به جریان هوا دارد و باید خاک آن قابلیت زهکشی کافی داشته باشد. آفتاب صبحگاهی با خشک کردن شبنمهای نشسته روی برگها و ساقه ها به سلامت آن کمک میکند. گل داوودی را د رخاک متراکم و سنگین نکارید. خاک نباید دائما خیس باشد. حواستان باشد این گیاه به گردش هوا نیاز دارد بنابراین نباید تناتنگ گیاهان دیگر کاشته شود یا در فضای محدود و بسته باشد. گلدهی گل داوودی در واکنش به کوتاه تر شدن طول روز و بلندتر شدن طول شب آغاز میشود بنابراین نباید گیاه را نزدیک به چراغ یا هر منبع نور دیگری که شب هنگام روشن است، قرار دهید.

شرایط خاک: خاک گل داوودی باید قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد یعنی هنگامی که به آن آب میدهید، آب نباید بماند بلکه باید خاک را خیس کرده و از آن عبور کند. به همین خاطر خاکهای شنی یا ماسه ای مناسب هستند. اسیدیته خاک حدود 6.5 مناسب است (کمی اسیدی باشد). خاک را با کود حیوانی حاصلخیز کنید.

کود دهی: گل داوودی مقاوم است و میتواند با مواد مغذی کم هم خوب رشد کند اما اگر در فصل رشد کود متعادل مرتب به آن بدهید و نور کافی داشته باشد، گلدهی خوبی خواهد داشت.

 

کاشت گل داوودی

در حالت ایده آل این گیاه باید اوایل بهار پس از برطرف شدن خطر سرما زدگی ، در باغچه کاشته شود. اگر ریشه های گل داوودی پیش از فرا رسیدن هوای سرد یا داغ حداقل شش هفته فرصت داشته باشند به خاک محیط عادت کنند و به اصطلاح خود را بگیرند، هر زمانی که بخواهید میتوانید گل داوودی را در باغچه بکارید.

هنگام انتخاب گلدان داوودی از گلخانه، به دنبال گیاهانی باشید که پرپشت بوده و تعداد زیادی شاخه های تازه از قاعده آن رشد کرده باشد.

گودالی که برای کاشت داوودی میکنید باید حداقل دو برابر اندازه توپ ریشه گیاه باشد. مواد آلی مانند کمپوست نیز در خاک بریزید تا زهکشی بهتری داشته باشد. عمق گودال باید دقیقا به اندازه عمق گلدان باشد چون نباید آب در اطراف ساقه گل داوودی جمع شود. بین این گیاه با گیاهان اطراف نیم متر فاصله بدهید.

در مورد گیاهان بزرگتر میتوانید از ساختارهای پشتیبان مانند تیرک، میله یا فنس استفاده کنید تا گیاه به آن تکیه بدهد. نباید روی خاک اطراف گیاه که در زیر آن ریشه قرار دارد راه بروید، چرا که باعث متراکم و سفت شدن خاک میشوید.

 

هرس گل داوودی

زمانی که گیاه به 15 سانتیمتر رسید، سر شاخه ها را بزنید تا گیاه پرپشت تر شده و گلهای بیشتری حاصل کند. مجددا زمانی که ارتفاع گیاه به 30 سانتیمتر رسید، هرس را تکرار کنید. برخی از باغبانان هر چند هفته سر شاخه ها را میچینند تا تیر ماه. به این ترتیب در فصل پاییز گلدهی گیاه بسیار زیاد خواهد بود. یادتان باشد آخرین سر شاخه زنی باید حدود صد روز قبل از زمان گلدهی گیاه باشد.

اگر داوودی را اوایل بهار کاشته اید، ممکن است در گلخانه وادار به گلدهی شده باشند. در این صورت هنگام کاشت یک سوم تا نصف ساقه ها را هرس کنید تا در پاییز دوباره گل بدهد.

برخی از باغبانان پس از پایان گلدهی داوودی گیاه را تا ارتفاع حدود 10 سانتیمتری هرس میکنند و آن را با مالچ غیر متراکم و سبک، کاه یا شاخه میپوشانند. در واقع این شاخه ها به نگه داشتن مالچ در جای خود کمک میکنند.

 

تکثیر گل داوودی

کاشت و نگهداری گل داوودی در باغچه:داوودی را میتوان از بذر، قلمه یا تقسیم ریشه تکثیر کرد. گل داوودی تقسیم ریشه را میپسندد. ترکه های جدید بهتر از قدیمی ها رشد میکنند. برای تقسیم ریشه این کارها را باید انجام بدهید: پس از سپری شدن آخرین سرما زدگی آخر زمستان یا اوایل بهار که جوانه های گیاه به 2 تا 8 سانتیمتر رسیده اند، گیاه را با دقت از خاک در بیاورید. همه بخشهای قدیمی چوبی یا نیمه مرده گیاه را بچینید و تنها بخشهای سالم گیاه را تقسیم کنید. در گودالی که میخواهید گیاه را بکارید فسفر کافی و مواد آلی بریزید. بهتر است هر سه تا پنج سال یک بار عمل تقسیم ریشه را انجام بدهید. به این ترتیب علاوه بر این که گیاه را تکثیر کرده اید، احتمال بیماریها را نیز کاهش میدهید.

برای تکثیر و کاشت و نگهداری گل داوودی در باغچه از قلمه یک شاخه 10 تا 15 سانتیمتری را از گیاه جدا کنید. برگهای نیمه پایینی شاخه را بکنید. انتهای شاخه را در هورمون ریشه زایی فرو کنید و آن را در خاک مناسب قرار دهید. خاک باید حاوی ورمیکولیت، ماسه یا خزه اسفاگنوم باشد. همچنین میتوانید از ورمی کمپوست استفاده کنید. برای حفظ رطوبت قلمه و خاک میتوانید پلاستیک شفاف دور گلدان بکشید اما مراقب باشید پلاستیک با گیاه در تماس نباشد. گلدان را تا زمانی که ریشه بزند در مکانی روشن که آفتاب مستقیم به آن نمیتابد، قرار بدهید.

برای کاشت و نگهداری گل داوودی در باغچه از بذر حداقل دو ماه قبل از اولین سرما زدگی فصل سرما باید بذرها را بریزید. اگر میخواهید بذرها را در گلدان در فضای سرپوشیده بکارید، میتوانید در زمستان هم این کار را انجام دهید. بذرها ظرف یک تا سه هفته جوانه میزنند.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.