فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

از موهبت مارمولک غافل نشوید. این خزنده های کوچک حشراتی را میخورند که قطعا دوستشان ندارید. مارمولکها با خوردن سوسکها، مورچه ها، شته ها، زنبورهای آفت، ملخ ها و عنکبوتها از گیاهان شما محافظت میکنند.
کنترل آفت: حیوانات مفید برای کشاورزان و باغداران
کنترل آفت: حیوانات مفید برای کشاورزان و باغداران

در مورد حشرات مفید و نقش سودمند آنها در جلوگیری از آفت زدگی زمینهای کشاورزی و باغ و باغچه تا کنون زیاد گفته شده است اما جالب است بدانید تنها حشرات نیستند که به ما در مقابله با آفت زدگی کمک میکنند بلکه حیوانات بزرگی نیز برای ما بسیار سودمند هستند در حالی که نقش مفید آنها را نمیدانیم و حتی ممکن است به اشتباه آنها را از بین ببریم و گیاهان خود را با انبوه جمعیت آفتها به خطر بیندازیم. حشرات و حیوانات مفید به حفظ تعادل جمعیت آفتها کمک کرده و اجازه نمیدهند این موجودات مضر پا را از گلیم خود فراتر بگذارند و محصولات و گیاهان ما را نابود کنند. در اینجا با برخی از حیوانات مفید برای جلوگیری از آفت زدگی، آشنا میشوید.

مار

مارها یکی از مفیدترین روشهای طبیعی مبارزه با آفات هستند. نوع مار در هر منطقه متفاوت است. بسیاری از ما به خاطر ترس از مار به محض مشاهده آن ممکن است اقدام به کشتن آن کنیم اما مارها بسیاری از حیواناتی را که برای محصولات کشاورزی زیان آور هستند، میخورند.

مارها از حشرات و جونده ها تغذیه میکنند. بسیاری از این جونده ها (مانند موش) و حشرات (انواع سوسکهای آفت) از محصولات کشاورزی مانند کاهو، خیار، کدو، هویج و غیره تغذیه میکنند. مارها با خوردن این موجودات از محصولات کشاورزی و باغی محافظت میکنند. مارهای غیر سمی هیچ خطری برای انسان ندارند و در مورد مارهای سمی هم تنها کافیست با مشاهده آنها، دور شوید یا آنها را از خود دور کنید. نیازی به کشتن و از بین بردن مار نیست. وجود مارها در زمینهای کشاورزی ، باغی و باغچه ها موهبتی است که بهتر است آن را از دست ندهید.

مارها مکانهای پوشیده و تاریک را ترجیح میدهند تا پنهان شوند و استراحت کنند و موش و حشره هایی را که خورده اند هضم کنند. بنابراین این مکانهای پناهگاه مارها را خراب نکنید.

 

مارمولک

اگر در منطقه با آب و هوای گرم زندگی میکنید، شرایط برای زندگی مارمولکها بیشتر فراهم است. از موهبت مارمولک غافل نشوید. این خزنده های کوچک حشراتی را میخورند که قطعا دوستشان ندارید. مارمولکها با خوردن سوسکها، مورچه ها، شته ها، زنبورهای آفت، ملخ ها و عنکبوتها از گیاهان شما محافظت میکنند. مارمولک هیچ خطر و ضرری برای انسان ندارد. اما اگر سگ و گربه خانگی دارید ممکن است با خوردن مارمولک انگل بگیرند. بسیاری از حشرات نیز حاوی انگل هستند بنابراین نگذارید سگ و گربه تان مارمولکهای باغچه و باغ را بخورند. مارمولکها با حشرات اطراف گیاهان، یکی از روشهای طبیعی مقابله با آفت محسوب میشوند.

برای جذب مارمولک به باغچه یا زمین کشاورزی خود، از گیاهان پوششی در بخشی از باغچه استفاده کنید تا مارمولکها جایی برای پنهان شدن و تخم گذاری داشته باشند و به چرخه طبیعی زندگی خود ادامه بدهند.

 

وزغ

وزغها بهترین دوستان گیاهان هستند. وزغها از حشره، حلزون و لیسه تغذیه میکنند بنابراین زمین کشاورزی یا باغ شما را از شر این آفتهای مزاحم خلاص میکنند. از بین بردن برخی از آفتها مانند حلزون و لیسه کار سختی است و وجود وزغها برای کمک به کنترل این آفتها باارزش است. وزغها در یک فصل تابستان تا 10 هزار حشره میخورند . این مقدار در واقع بیشتر از مقدار حشره ای است که باغبانان با روشهای معمول آفت کش میتوانند از بین ببرند مگر این که اقدامات شدیدی در این زمینه انجام دهند.

وزغها به مکانهای مرطوب و تاریک علاقه دارند. برای این که وزغها را در زمین خود نگه دارید، سنگهای بزرگ و کنده درخت برای آنها بگذارید یا با گلدان سفالی واژگون، برای آنها خانه تهیه کنید تا بتوانند از دست شکارچیانی مانند پرندگان، مارها و سگها و گربه ها در امان بمانند و زندگی کنند. اگر چه وزغ بر خلاف قورباغه در آب زندگی نمیکند اما باید منبع آب تازه در نزدیکی او باشد. برای تامین منبع آب برای وزغ میتوانید یه کاسه آب بگذارید.

 

پرندگان

پرندگان بومی نقش مهمی در کنترل آفت ایفا میکنند. پرنده ها فقط دانه نمیخورند بلکه برای دریافت پروتئین از حشرات تغذیه میکنند به خصوص حشراتی که ما آنها را دوست نداریم و به دنبال از بین بردن آنها هستیم. پرنده ها اکوسیستم ایجاد میکنند و حیوانات دیگر را نیز به زمین شما میکشانند. اکوسیستم طبیعی به حفظ کیفیت خاک کمک میکند.

با کاشت گیاهان بومی منطقه خود در زمین، پرنده ها را به سمت گیاهان خود بکشانید. منبع آبی در اختیار آنها قرار دهید چون پرنده ها به آب نیاز دارند. گیاهان بومی تخم، میوه و به طور کلی خوراک مورد علاقه پرندگان را در اختیار آنها قرار میدهد چرا که سالیان سال این پرندگان با گیاهان منطقه سازگاری داشته و با هم به تکامل رسیده اند.  

 

خفاش

پشه ها اگر چه تاثیر مستقیم بر گیاهان ندارند اما تاثیر غیر مستقیم آنها قطعا شما را ناراحت میکند. هنگامی که در حال کار در مزرعه یا باغچه هستید، وجود پشه ها شما را عاصی میکند. به خصوص عصرهای تابستان که برای استراحت در زیر سایه درخت مینشینید، پشه ها شما را احاطه کرده و اذیت میکنند. این خون آشامهای کوچک فقط نیش نمیزنند بلکه بیماریهایی را نیز منتقل میکنند. ویروس زیکا، تب دانگ و مالاریا از جمله بیماریهایی هستند که از طریق برخی انواع پشه منتقل میشوند. علاوه بر این نیش پشه باعث خارش و بدخوابی میشود. خفاشها شکارچیان طبیعی پشه ها هستند. یک خفاش میتواند ظرف یک ساعت هزار پشه بخورد. بنابراین سعی کنید با ایجاد خانه برای خفاش در ارتفاع 4.5 تا 6 متری سطح زمین، آنها را در مجاورت زمین خود نگه دارید. از طرفی جمعیت خفاشها در سرتاسر کره زمین در حال کاهش است بنابراین هر کاری میتوانید برای حفظ جمعیت آنها انجام دهید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.