فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

تقریبا یک نفر از هر چهار نفر دچار آلرژی فصلی به گیاهان است یعنی بدن او گرده گیاه را به عنوان مهاجم شناسایی کرده و واکنش آلرژیک نشان میدهد. سیستم ایمنی یدن برای این منظور، موادی به نام هیستامین تولید میکند که این مواد شیمیایی باعث حساسیت و التهاب بینی، چشمها، گلو و سینوسها میشود و علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی، قرمز شدن چشمها را به دنبال دارد
افرادی که آسم یا آلرژی دارند، هنگام گردش در فضای سبز یا باغبانی به چه چیزهایی باید توجه کنند
افرادی که آسم یا آلرژی دارند، هنگام گردش در فضای سبز یا باغبانی به چه چیزهایی باید توجه کنند

گرده های گیاهان

گرده مواد پودر مانندی است که توسط برخی گیاهان اعم از درخت و علف و بوته، تولید میشود که برای انسان بی خطر است مگر این که به آن آلرژی یا حساسیت داشته باشید. یک نفر از هر چهار نفر آلرژی فصلی به گیاهان (تب یونجه) دارد به این معنی که بدن او گرده گیاه را به عنوان مهاجم تلقی کرده و واکنش آلرژی نشان میدهد. سیستم ایمنی برای این منظور، موادی به نام هیستامین تولید میکند. این مواد شیمیایی باعث حساسیت و التهاب و تورم بینی، چشمها، گلو و سینوسها (فضاهای پر شده با هوا در پشت گونه و پیشانی) شده و علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی، قرمز شدن چشمها را به دنبال می آورد. تقریبا هشتاد درصد افراد مبتلا به آسم دچار تب یونجه نیز هستند . 

شکل- هاگهای پشت برگهای سرخس

اگر هم آسم دارید هم آلرژی، واکنش ایجاد شده در بدن باعث وخیم تر شدن وضعیت بدن میشود. گرفتگی بینی که در اثر آلرژی رخ میدهد آسم را تشدید میکند چون مجبور میشوید از راه دهان نفس بکشید و هوایی که از دهان وارد مجاری تنفسی میشود سرد و خشک است و ریه را تحریک میکند.

قارچ و کپک

برخی از افراد مبتلا به آسم با هاگ قارچها دچار علائم آسم میشوند. قارچ ها بر روی چوبهای در حال فساد و برگهای ریخته شده بر روی زمین ، کمپوست و روی علفها و بوته ها رشد میکنند. در حالت عادی هنگامی که هاگ قارچ را استنشاق میکنیم، سیستم ایمنی با ایجاد سرفه یا عطسه بدن را از وجود آنها پاک میکند. اما برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی که به هاگ قارچ ها حساس هستند، این واکنش سیستم ایمنی علائم را بدتر میکند.


گلها و بوته های معطر

برخی افراد با استشمام بوی برخی گلها دچار علائم آسم میشوند.


ورزش

برخی افراد مبتلا به َآسم با فعالیت شدید آسمشان بدتر میشود. ورزش و فعالیتهایی مانند باغبانی ممکن است در صورت عدم مدیریت و کنترل درست آسم، دردسرساز شوند. اگر مشکلات آسم را زمانی که باغبانی انجام میدهید یا فعالیتهای فیزیکی دیگر دارید احساس میکنید، به پزشک مراجعه کنید.

 

ورزشورزش

کاشت گیاهان کم آلرژی زا

گیاهانی با گلهای رنگ روشن معمولا توسط حشرات گرده افشانی میشوند. افرادی که آسم دارد در تماس با این گیاهان کمتر دچار تحریک آسم میشوند چون گرده این گیاهان در داخل گلبرگها پنهان است بنابراین احتمال پراکندگی آنها در هوا و احتمال استنشاق آنها کم است. از جمله نمونه های آن میتوان به گل انگشتانه، اسطخودوس (شکل زیر)، یاسمن (یاس رازقی)، پیچ امین الدوله، قرنفل و کوکب.

کاشت گیاهان کم آلرژی زاکاشت گیاهان کم آلرژی زا

گیاهانی که گلهای کوچک یا پر مانند دارند معمولا توسط باد گرده های خود را پخش میکنند. افرادی که آسم یا آلرژی به گرده دارند بهتر است از کاشت این گیاهان پرهیز کنند چرا که گرده های آنها سبک بوده و به راحتی استنشاق میشود. از جمله این گیاهان میتوان به بوته های زینتی مانند پامپاس گراس  یا دم روباهی (شکل زیر) و  جگن و درختانی مانند بلوط و نارون اشاره کرد.


از کاشت درختان یا درختچه هایی که گل آذین خوشه ای دارند (خوشه های آویز و بلند گل بدون گلبرگ) مانند فندق، غان یا درختان توسکا پرهیز کنید چرا که مقدار زیادی گرده در بهار تولید میکنند.



از کاشت سرخس (شکل زیر) خودداری کنید چون هاگ تولید میکند که برای برخی افراد آلرژی زاست.

اگر آسم شدید دارید گیاهانی پرورش بدهید که نیاز کمتری به رسیدگی دارند. اگر علف و چمن برایتان تحریک کننده است، در بستر باغچه سنگریزه بریزید.

اگر نمیخواهید چمن گل داده و گرده آزاد کند، آنها را مرتبا کوتاه کنید یا از کسی بخواهید این کار را برایتان انجام دهد.

در ظرف کمپوست را بپوشانید تا هاگ قارچهای تشکیل شده داخل آن در هوا پخش نشود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.