فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

خاک رسی برای ریشه بزرگ چغندر بیش از حد سفت و سنگین است و به آن اجازه رشد نمیدهد. خاک رسی را باید با مواد آلی ترکیب کنید تا نرمتر شود.
پرورش چغندر: چگونه در باغچه چغندر بکاریم؟
پرورش چغندر: چگونه در باغچه چغندر بکاریم؟

بسیاری از افراد علاقمند هستند بدانند روش پرورش چغندر در باغچه چگونه است. باید بدانید کاشت و پرورش این سبزیجات قرمز و خوشمزه، آسان است و تنها باید چند نکته را بدانید. هنگامی که میخواهید چغندر در باغ یا باغچه خود بکارید به خاطر داشته باشید که این گیاه نیازی به فضای زیاد ندارد. هم برگ و هم ریشه قرمز رنگ چغندر خوراکی و بسیار مغذی هستند و با کاشت این گیاه از هر دو بخش خوراکی آن برخوردار میشوید.

 

روش کاشت چغندر: خاک  

اگر به فکر پرورش چغندر در باغ، باغچه و یا مزرعه هستید، در هر صورت نباید اهمیت خاک را فراموش کنید. چغندر در خاک خوب زهکشی شده و عمیق خوب رشد میکند اما خاک هرگز نباید رسی باشد. خاک رسی برای ریشه بزرگ چغندر بیش از حد سفت و سنگین است و به آن اجازه رشد نمیدهد. خاک رسی را باید با مواد آلی ترکیب کنید تا نرمتر شود.

خاک سخت باعث سفت شدن ریشه چغندر میشود. خاک ماسه ای بهترین خاک برای پرورش چغندر است. اگر گیاه چغندر را در پاییز میکارید، باید از خاک کمی سنگینتر استفاده کنید تا از گیاه در مقابل سرمای زود هنگام احتمالی محافظت نمایید.

beetbeet

روش کاشت چغندر: دمای هوا  

اگر به فکر کاشت چغندر هستید حتما میپرسید چه زمانی برای کاشت چغندر بهتر است؟ بهترین زمان کاشت چغندر هنگامی است که هوا رو به سردی گذاشته است. اگر میخواهید بدانید کی گیاه چغندر خود را بکارید باید به زمان سرد شدن هوا توجه کنید. گیاه چغندر در دمای سرد بهار و پاییز به خوبی رشد میکند و در هوای گرم رشد آن بسیار ضعیف خواهد بود.

باید به خاطر داشته باشید گیاه چغندر در اکثر مناطق در تمام طول زمستان میتواند رشد کند بنابراین از بابت سرما نگرانی نداشته باشید. نکته ای که باید بدانید این است که در نواحی سردسیر دمای خاک باید حداقل به 4 درجه سانتیگراد برسد تا برای کاشت چغندر مناسب باشد.

beetbeet

روش کاشت چغندر: نحوه کاشت   

هنگام کاشت تخم چغندر باید بین تخمها 2.5 تا 5 سانتیمتر فاصله در هر ردیف در نظر بگیرید. میتوانید روی تخمها را با کمی خاک شل بپوشانید و سپس روی آن آب بپاشید. ظرف هفت تا چهارده روز باید جوانه های گیاه را مشاهده کنید. اگر میخواهید همیشه برای خود چغندر داشته باشید، تخم چغندر را در چند مرحله کاشت با سه هفته فاصله از هم بکارید.

میتوانید چغندرها را در بخش نیمه سایه باغ بکارید اما توجه داشته باشید که هدفتان از رشد و پرورش چغندر، ریشه آن است بنابراین نباید گیاه را در نزدیکی درخت بکارید چون ریشه های چغندر حداقل تا عمق 7 تا 15 سانتیمتر رشد میکند و ممکن است در ریشه های درخت بپیچد و شما را دچار مشکل کند.

beetbeet

چه زمانی چغندر آماده برداشت است؟

زمان برداشت چغندر را میتوان هفت تا هشت هفته پس از کاشت در نظر گرفت. هنگامی که چغندر به اندازه دلخواه رسید، با ملایمت آن را از خاک بیرون بکشید.

برگهای چغندر را نیز میتوانید بچینید و استفاده نمایید. برگهای گیاه چغندر را در شرایطی که هنوز گیاه جوان است و ریشه آن کامل نرسیده، برداشت کنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.