فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

درخت پنج انگشت مقاوم به خشکی و گرما است و برای زیبا سازی شهرهای گرمسیری بسیار مناسب است. مراقبت از درخت پنج انگشت بسیار آسان است و کار تکثیر آن از بذر نیز در صورتی که از بذرهای تازه استفاده شود ساده میباشد.
روش کاشت و پرورش گیاه پنج انگشت از بذر
روش کاشت و پرورش گیاه پنج انگشت از بذر

گیاه پنج انگشت ( chaste tree ) درختچه ای خزان دار است که به واسطه زیبایی و پرپشتی شاخ و برگها و همچنین گلهای بنفش یا آبی رنگ شبیه اسطخودوس که بر روی ساقه های گل تشکیل میشوند، پرورش داده شده و در طراحی فضای سبز و باغچه استفاده میشود. این درخت زینتی کاربرد دارویی نیز دارد و خواص زیادی برای آن شمرده میشود.

Six spikes of lilac-colored vitex flowers, on narrow stems with skinny green leaves beneath the blooms that come to a sharp point, with green and brown foliage in the background.Six spikes of lilac-colored vitex flowers, on narrow stems with skinny green leaves beneath the blooms that come to a sharp point, with green and brown foliage in the background.

درخت پنج انگشت مقاوم به خشکی و گرما است و برای زیبا سازی شهرهای گرمسیری بسیار مناسب است. مراقبت از درخت پنج انگشت بسیار آسان است و کار تکثیر آن از بذر نیز در صورتی که از بذرهای تازه استفاده شود ساده میباشد.

Closeup of green vitex leaves that are narrow and growing radially in pairs on either side of a central point, with one center leaf that is longer than the rest and unpaired.Closeup of green vitex leaves that are narrow and growing radially in pairs on either side of a central point, with one center leaf that is longer than the rest and unpaired.

اگر بذرها را زمانی که هنوز تازه هستند بکارید، نتیجه خیلی بهتری میگیرید. بذرها فصل خواب ندارند و برای جوانه زنی نیازی به آماده سازی و چینه سرمایی آنها نیست. با این حال باید در محیط گرم و مرطوب قرار داشته باشند تا با موفقیت جوانه زده و رشد کنند.

Blue Puffball Vitex PlantBlue Puffball Vitex Plant

 

مراحل کاشت بذر پنج انگشت

Blue Puffball Vitex PlantBlue Puffball Vitex Plant

در اواخر زمستان یا اوایل بهار تقریبا چهار هفته پیش از آخرین سرما زدگی، بذرهای پنج انگشت باید کاشته شوند. بذرها را به مدت 24 ساعت در یک ظرف آب بخیسانید تا مشخص شود کدام یک بذرهای خوبی هستند و جوانه میزنند. بذرهایی را که در کف ظرف آب ته نشین شده اند انتخاب کنید و بذرهایی را که در سطح آب شناور مانده اند، کنار بگذارید.

Blue Puffball Vitex PlantBlue Puffball Vitex Plant

برای هر درخت پنج انگشت، یک گلدان انتخاب کنید. گلدان را با کمپوست مخصوص و پرلیت (به صورت پنجاه پنجاه) تا ارتفاع 10 سانتیمتری پر کنید. از خاک گلدانی و ورمی کمپوست نیز میتوانید استفاده کنید. سپس خاک گلدان را خوب با آب خیس کنید و بگذارید آب اضافی خارج شود. ده تا پانزده دقیقه باید صبر کنید تا مطمئن شوید همه آب اضافی گلدان خارج شده است.

بذرهای پنج انگشت را در گلدانها توزیع کنید. برای هر گلدان دو بذر بریزید. بذرها را روی سطح خاک بریزید و آن را در خاک فشار دهید. سپس با یک لایه ضخیم کمپوست (نیم سانتیمتر)، بپوشانید. با اسپری خاک روی بذرها را آبیاری کنید تا خیس شده و نشست کند.

گلدان حاوی بذرهای درخت پنج انگشت را در مکانی گرم که آفتاب کامل دریافت مینماید، قرار دهید. در اواسط روز که آفتاب شدید بوده و خیلی زود خاک را خشک میکند میتوانید گلدان را در نیم سایه بگذارید تا خاک بیشتر مرطوب بماند.

بر رطوبت خاک نظارت داشته باشید و در صورت لزوم آن را آبیاری کنید. زمانی که یک سانتیمتری سطح خاک تقریبا خشک به نظر میرسد باید آبیاری انجام دهید.

اگر دمای هوا در طول روز دائما زیر 18 درجه قرار دارد، با صفحه جوانه زنی، گلدان را تا دمای 23 درجه سانتیگراد گرم نگه دارید. اگر از صفحه جوانه زنی استفاده میکنید، شب هنگام آن را خاموش کنید. اگر از صفحه جوانه زنی استفاده میکنید، پلاستیک شفاف بر روی گلدان بکشید.

Blue Puffball Vitex PlantBlue Puffball Vitex Plant

تقریبا ظرف حدود دو هفته باید بذرها شروع به جوانه زدن کنند. پس از جوانه زنی اگر دیدید در گلدانها هر دو بذر جوانه زده اند، آنها را وجین کنید. توجه داشته باشید باید جوانه های قوی تر را نگه دارید و جوانه های ضعیف تر را بیرون بکشید.

Closeup of the purple flower spike of Closeup of the purple flower spike of

هنگامی که نهال پنج انگشت بزرگتر شد، آن را به گلدان 15 سانتیمتری پر شده با خاک گلدانی و پرلیت یا ماسه شسته (پنجاه پنجاه) ، انتقال دهید. گلدان را در مکانی نیمه آفتابی بگذارید و در اولین تابستان زندگی پنج انگشت، هر هفته 2 تا 3 سانتیمتر به آن آب بدهید.

هنگام تعویض گلدان بهتر است تمامی خاک گلدان را دست نخورده جا به جا کنید تا ریشه های گیاه صدمه نبیند و احتمال شوکه شدن گیاه کاهش یابد.

Purple flower spikes of Vitex agnus-castus with skinny light green leaves.Purple flower spikes of Vitex agnus-castus with skinny light green leaves.

نهال پنج انگشت را در اواخر تابستان به آفتاب کامل عادت دهید تا با آن سازگار شود. سپس در اوایل پاییز گیاه را در محلی که در باغچه برای آن در نظر گرفته اید بکارید. توجه داشته باشید محل کاشت درخت پنج انگشت باید آفتابی باشد و خاک آن قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد تا آب در آن نماند.

فاصله بین درخت های پنج انگشت بهتر است 3 متر باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.