فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

اگر سنبل الطیب را در آفتاب کامل میکارید، باید رطوبت کافی برای آن فراهم کنید. در مناطق خنک و سردسیری میتوانید آن را بدون نگرانی در آفتاب کامل بکارید.
مراقبت از گیاه سنبل الطیب یا علف گربه
مراقبت از گیاه سنبل الطیب یا علف گربه

گیاه سنبل الطیب یا علف گربه ( Valerian ) گیاهی چند ساله است که ممکن است به واسطه خاصیت دارویی کشت شود یا به عنوان گیاهی زینتی در طراحی فضای سبز و باغچه استفاده شود. این گیاه مقاوم به سرما نیاز چندانی به مراقبت ندارد. عطر گلهای علف گربه و خاصیت دارویی ریشه های آن که خاصیت آرام بخش دارند، جذابیت آن را دو چندان میکند.

 

شرایط پرورش گیاه سنبل الطیب

به طور کلی مراقبت از این گیاه کار ساده ای است. ارتفاع سنبل الطیب ممکن است به دو متر برسد و از نظر وسعت نیز میتواند تا یک متر پهنا داشته باشد. ریزومها و ریشه های آن بزرگ بوده و رنگ آنها از بیرون زرد و از داخل سفید است. گلهای سنبل الطیب بسیار معطر هستند در صورتی که ریزومها و ریشه ها بوی کپک میدهند. مصرف ریشه های سنبل الطیب حس محرک شبیه به الکل ایجاد میکند. از آنجایی که گربه ها به این گیاه جذب میشوند به آن علف گربه گفته میشود. ریشه های این گیاه موشها و جوندگان دیگر را نیز به خود جلب میکند.

 

نکات مهم در کاشت و پرورش سنبل الطیب

تکثیر و کاشت سنبل الطیب

پرورش سنبل الطیب از بذر کمی دشوار است. راه بهتر تکثیر و ازدیاد این گیاه، تقسیم ریشه است. همچنین میتوانید سنبل الطیب را از گلخانه تهیه کنید.

برای تکثیر سنبل الطیب از بذر، باید بذرها را در خاک مناسب بریزید. برای حفظ رطوبت ، تا زمان جوانه زنی مرتبا خاک را آبیاری کنید. هنگامی که جوانه ها سبز شدند دیگر لازم نیست خاک دائما خیس باشد. پس از این که جوانه های سنبل الطیب به اندازه کافی بزرگ شدند، آنها را میتوانید در زمینی که مطمئن هستید دچار سرما زدگی نمیشود (مثلا گلخانه) انتقال دهید. فاصله بین آنها باید یک متر باشد. اگر دوست دارید سنبل الطیب را در گلدان بکارید، باید گلدان بزرگ و عمیق انتخاب کنید.

 

نیازهای سنبل الطیب

سنبل الطیب به چیز خاصی حساس نیست و نیاز ویژه ای ندارد. این گیاه به آب و هوای معتدل نیاز دارد تا خوب رشد کند. میتوانید آن را در آفتاب کامل تا نیمه سایه قرار دهید. اگر سنبل الطیب را در آفتاب کامل میکارید، باید رطوبت کافی برای آن فراهم کنید. در مناطق خنک و سردسیری میتوانید آن را بدون نگرانی در آفتاب کامل بکارید.

 

آبیاری باید متوسط باشد. در تابستانها به خصوص در صورتی که آفتاب مستقیم به گیاه میتابد، آبیاری باید منظم باشد.

برای رشد زیاد و بدون دردسر باید سنبل الطیب را در خاکی بکارید که نسبتا شل، مرطوب، عمیق و غنی از مواد مغذی آلی و کود است و قابلیت زهکشی خوبی دارد.

در فصل بهار مرتبا علفهای هرز را از زمین بکنید.

 

بیماریها و آفتهای سنبل الطیب

در واقع بیماری یا آفت زدگی خاصی برای سنبل الطیب وجود ندارد. به همین علت پرورش این گیاه در مناطقی که آب و هوای مناسب دارند، کار سختی نیست. حتی افرادی که چندان تجربه پرورش گل و گیاه نداشته باشند با موفقیت میتوانند سنبل الطیب بکارند و پرورش بدهند.

 

برداشت سنبل الطیب

افرادی که به واسطه خاصیت دارویی این گیاه را کاشته اند، میتوانند ریشه های آن را در پاییز یا زمستان با ته چنگال در بیاورند. دقت کنید گیاهانی را انتخاب کنید که حداقل دو ساله باشند و بالغ شده باشند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.