فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

گیاه یوکا گیاهی از خانواده آگاو (Agave) است و بیش از 40 نوع متفاوت گیاهان چند ساله درختچه ای را شامل میشود که اغلب بودی امریکای شمالی، مکزیک و کارائیب هستند. یوکاها به کندی رشد میکنند و گیاهانی همیشه سبز با برگهای خنجری شکل هستند
علت گل ندادن گیاه یوکا چیست؟
علت گل ندادن گیاه یوکا چیست؟

گیاه یوکا ( Yucca ) یکی از گیاهان محبوب در طراحی فضای سبز و باغچه به ویژه در مناطق گرم و خشک و کم آب است. هنگامی که با خوشحالی یوکا میکارید انتظار دارید در فصل گلدهی، با خوشه گل سفید رنگ یوکا فضای دلچسبی در باغچه بیافرینید اما هنگامی که یوکا یتان گل نمیدهد، احتمالا با ناامیدی به دنبال علت آن میگردید. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل گل نداد گیاه یوکا میتوانید بر ناامیدی خود فائق بیایید و در صورت امکان مشکل را حل کنید. در اینجا با علت گل ندادن یوکا آشنا میشوید.

 

شرایط رشد و پرورش گیاه یوکا

گیاه یوکا گیاهی از خانواده آگاو ( Agave ) است و بیش از 40 نوع متفاوت گیاهان چند ساله درختچه ای را شامل میشود که اغلب بودی امریکای شمالی، مکزیک و کارائیب هستند. یوکاها به کندی رشد میکنند و گیاهانی همیشه سبز با برگهای خنجری شکل هستند. همه گلهای یوکا شکل زنگوله ای دارند و بر روی یک ساقه بلندی رشد میکنند.

کاشت و مراقبت از یوکا کار ساده ای است. یوکا را میتوانید هم در گلدان بکارید و هم میتوانید در فضای باز و در خاکی با قابلیت زهکشی خوب پرورش دهید.

گیاه یوکا در مقابل خشکی و کم آبی مقاوم است و چندین ماه بدون آب دوام می آورد.

اگر چه یوکا به شرایط نوری حساس نیست و شرایط کاملا آفتابی تا کاملا سایه را میتواند تحمل کند اما در حقیقت برای بهترین رشد به آفتاب کامل نیاز دارد. اما اگر گلدهی یوکا را میخواهید، پیش از هر کاری ابتدا مطمئن شوید گونه ای که انتخاب کرده اید برای شرایط شما مناسب است. بیشتر یوکاها اگر نور خوبی دریافت نکنند گل نمیدهند.

کوددهی منظم به گیاه یوکا و هرس نیز به حفظ سلامت گیاه و تقویت رشد خود گیاه و گلهای آن کمک میکند. برای این منظور کود غنی از پتاس یا پودر استخوان به خاک یوکا اضافه کنید تا گیاه گل بدهد.

بهترین زمان برای هرس یوکا، اوایل اکتبر (مهر) است.

 

چکار کنم تا یوکا گل بدهد؟

اگر گیاه یوکا که خریده اید یا در باغچه کاشته اید گل نمیدهد، چند عامل را باید بررسی کنید. گیاه یوکا تنها زمانی شروع به گلدهی میکند که به سن مشخصی رسیده باشد و بالغ شده باشد. هر رقم یوکا زمان بندی خاص خود را برای گلدهی دارد.

گلهای یوکا معمولا در گرمترین زمان در فصل رشد رویش میکنند اما زمان دقیق آن بسته به گونه، کمی تفاوت دارد. با این حال یک گونه مشخص یوکا نیز ممکن است در زمانهای متفاوتی در سال گل بدهد چرا که یوکا هر چند وقت یک بار شکوفه میدهد.

کوددهی یوکا را فراموش نکنید. ساقه گلهای قدیمی و خشکیده گیاه را که از قبل مانده اند ببرید تا گیاه به گلدهی ترغیب شود.

گلهای گیاه یوکا ارتباط خوبی با پروانه هایی دارند که یوکا را گرده افشانی کرده و از شهد آن تغذیه میکنند. اغلب اوقات یوکا گل نمیدهد مگر این که این پروانه ها یا شاپرکها در محیط آن وجود داشته باشند. در مناطقی که این پروانه ها وجود ندارند باید گیاه با دست گرده افشانی شود.

 

با در نظر گرفتن نکات بالا باید بررسی کنید ببیند کدام موارد میتواند علت گل ندادن یوکای شما باشد. در صورتی که گیاه به سن گلدهی رسیده باشد با اقدامات ساده گفته شده میتوانید از گلهای زیبای آن بهره ببرید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.