فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

درخت گوجه گل نسبتا مقاوم محسوب میشود. این گیاه خانواده پرونوس را میتوان در مکانی آفتابی تا نیمه آفتابی و حتی در سایه کاشت. گوجه گل طیف گسترده ای از انواع خاک را تحمل میکند به استثنای خاکهای گلی و خیس.
درختان زینتی: تفاوت درخت گوجه گل یا بادام گل با درخت بادام واقعی چیست؟
درختان زینتی: تفاوت درخت گوجه گل یا بادام گل با درخت بادام واقعی چیست؟

درختچه گوجه گل یا پرونوس تریلوب ( Prunus trilob ) که با عنوان بادام گل ( Flowering Almond ) نیز شناخته میشود ارتباطی با گیاه گوجه که به عنوان محصول کشاورزی کاشته میشود ندارد. درخت گوجه گل یا بادام گل یک درختچه زینتی است که در طراحی فضای سبز و باغچه به واسطه گلهای صورتی رنگ زیبای خود در فصل بهار برای افزایش زیبایی منظر، استفاده میشود اما درخت بادام درختی است که میوه آن یعنی بادام، مصرف خوراکی دارد. درخت گوجه گل و درخت بادام هر دو گلهای زیبا و معطر تولید میکنند که جنبه زیبایی دارد اما هدف از کاشت درخت بادام در واقع محصول خوراکی آن است. درخت گوجه گل از خانواده روزاسه ( Rosaceae ) محسوب میشود و برای کاشت در حاشیه های پارکها یا به صورت ترکیب با درختچه های زیبای دیگر بسیار جلوه میکند.

شکل درخت گوجه گل متقارن و گلدانی است و برگهای فراوان به رنگ سبز روشن تولید میکند. درخت گوجه گل با رشد متقارن به حدود 3.5 متر پهنا میرسد. این گیاه به خشکی مقوم است و نرخ رشد آن متوسط می باشد.

شرایط مراقبت از درخت گوجه گل

درخت گوجه گل نسبتا مقاوم محسوب میشود. این گیاه خانواده پرونوس را میتوان در مکانی آفتابی تا نیمه آفتابی و حتی در سایه کاشت. گوجه گل طیف گسترده ای از انواع خاک را تحمل میکند به استثنای خاکهای گلی و خیس.

بستر گوجه گل را پس از کاشت، با یک لایه مالچ بپوشانید تا از آن در مقابل صدمات فیزیکی یا تنشهای دیگر محافظت شود.

درخت گوجه گل را میتوان برای شگل دهی و یا تسهیل گلدهی و افزایش جلوه، هرس کرد. این گیاه میتواند هرس شدید را هم تحمل کند بنابراین میتوانید از آن به عنوان گیاه گلدانی به شکل بونسای نیز استفاده کنید. هرس درخت گوجه گل برای حفظ ساختار درخت لازم نیست اما ممکن است برای ایجاد فضایی برای دسترسی به درخت هرس انجام شود. برای افزایش گلدهی درخت گوجه گل گلدانی میتوانید اوایل بهار شاخه ها را قطع کنید و با قرار دادن گیاه در فضای داخل منزل، آن را مجبور به گلدهی زیاد کنید.

 

مشکلات درخت گوجه گل

درخت گوجه گل مستعد هجوم برخی آفات است. شته ها ممکن است باعث تغییر شکل برگها و بد شدن ظاهر گیاه شوند.

آفتهای حفار به درختانی که تحت تنش قرار گرفته اند، حمله میکنند بنابراین حتما با آبیاری منظم و کود دهی به موقع، از ایجاد تنش در گیاه جلوگیری کنید.

حمله چند نوع حشره پولک دار از جمله موارد شایع آفت زدگی درخت گوجه گل است که باید با صابون باغبانی در مرحله خواب گیاه، درمان شود.

لاروها و کرمهایی که شیره گیاه را میمکند آسیب جدی به برگهای آن وارد میکنند. همه بخشهای آفت زده گیاه را قطع و از زمین دور کنید و با استفاده از روشهای طبیعی مقابله با آفت زدگی مانند بی تی ( Bacillus thuringiensis ) آفت زدگی را کنترل کنید.

آب و هوای خیلی مرطوب باعث ایجاد بیماریهای قارچی در گیاه میشود که علائم آن را به صورت سوراخهایی در برگهای درخت و برگ ریزش آن مشاهده میکنید.

بیماری قارچی سیاه گره ( Black knot ) باعث ایجاد غده های سیاع در شاخه ها میشود که باید هر چه سریعتر هرس شود. همچنین ممکن است سفیدک پودری برگهای گیاه را بپوشاند.





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.