فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

بر وضعیت تولید میوه گیاه پیچ ساعتی نظارت داشته باشید. معمولا این اتفاق در پاییز رخ میدهد. بگذارید میوه ها رسیده و از ساقه جدا شوند تا مطمئن شوید بذرهای آن آماده و رسیده شده اند. اگر از میوه های نارس بذر بگیرید احتمالا سبز نمیشوند.
جمع آوری بذر گل پیچ ساعتی چگونه است؟
جمع آوری بذر گل پیچ ساعتی چگونه است؟

گیاه پیچ ساعتی که با نامهای Passiflora genus ، passion flower ، maypop شناخته میشود، حاوی بیش از 400 گونه گیاهی است. گل ساعتی با ویژگیهای ساقه نرم رونده، گلهای رنگارنگ بزرگ و میوه آبدار شناخته میشود. گل پیچ ساعتی را در شرایط مختلفی میتوان نگهداری کرد. در صورتی که به پیچ ساعتی فرصت کافی بدون سرما زدگی داده شود، گلهای آن هر سال پیش از مردن و از بین رفتن تا سطح زمین در زمستان، میوه تولید میکنند. هر میوه حاوی 250 بذر سیاه مدور است. این بذرها را میتوانید هر سال جمع آوری کنید و از آنها برای تولید گیاهان جدید پیچ ساعتی بهره بگیرید و به این ترتیب گیاه پیچ ساعتی را تکثیر نمایید.

گیاه پیج ساعتی برای زیبا سازی دیواره های فضای سبز، باغچه و حیاط استفاده میشود. این گیاه نسبتا مقاوم است و در زمستانهای سرد تا سطح خاک میمیرد اما دوباره در بهار جوانه میزند. گلدهی این گیاه از بهار تا اواسط تابستان است. 

چگونه بذر گیاه پیچ ساعتی را جمع کنیم؟

بر وضعیت تولید میوه گیاه پیچ ساعتی نظارت داشته باشید. معمولا این اتفاق در پاییز رخ میدهد. بگذارید میوه ها رسیده و از ساقه جدا شوند تا مطمئن شوید بذرهای آن آماده و رسیده شده اند. اگر از میوه های نارس بذر بگیرید احتمالا سبز نمیشوند.

 

لوازم مورد نیاز:

·         سینی

·         چاقو

·         لیوان آب

·         دستمال کاغذی

·         الک

 

میوه های بر زمین افتاده را جمع کنید و آنها را در یک سینی بریزید و بگذارید 14 روز دیگر بمانند تا رسیده شوند. در این مدت میوه شروع به تخمیر میکند. فرایند تخمیر باعث از بین رفتن هاگهای فوزاریوم میشود. فوزاریوم یک بیماری قارچی است که باعث میشود بذرهای جوانه زده بپوسند و بمیرند.

سپس میوه را نصف کنید تا بذرهای داخل آن آشکار شوند. بذرها با مواد ژله مانند قرمز یا نارنجی رنگی پوشیده شده اند.

الک را در سینک ظرفشویی بگذارید و بذرها را زیر آب سرد شیر شستشو دهید تا پوشش ژله ای آنها پاک شود.

یک لیوان آب ولرم بردارید و بذرها را داخل لیوان بریزید. بذرهایی را که شناور میشوند دور بریزید چون قابل اعتماد نیستند. بگذارید سایر بذرها یک شب در آب بمانند تا پوشش سخت آنها نرم شود.

بذرها را با یک دستمال کاغذی تمیز خشک کنید و بلافاصله آنها را بکارید. بذرهای تازه تر سریعتر و راحت تر از بذرهای نگهداری شده و کهنه، جوانه میزنند.

 

توصیه های مهم در جمع آوری بذر گیاه پیچ ساعتی

اگر محبور هستید بذرهای گل ساعتی را نگهداری و ذخیره سازی کنید، ممکن است بذرها به خواب بروند. برای بیدار کردن بذرهای خوابیده، با ملایمت بذرها را با سمباده ریز بمالید و سپس آنها را بیست و چهار ساعت در آب سرد بخیسانید.





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.