فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

در شرایطی که یک سمت گیاه بیشتر در سایه و سمت دیگر بیشتر در نور قرار دارد، گیاه در یک سمت بلندتر از سمت دیگر میشود بنابراین ظاهر خمیده ای به خود میگیرد.
گلدانتان را گهگاهی بچرخانید
گلدانتان را گهگاهی بچرخانید

شاید تا کنون دقت کرده باشید گاهی گیاهان گلدانی داخل خانه تان به یک سو خم میشوند. هنگامی که گیاهی داخل فضای بسته قرار میگیرد، به سمت منبع نور خم میشوند. این واکنش یک فرایند طبیعی در رشد گیاه است که به گیاه کمک میکند منبع نور طبیعی را پیدا کند حتی اگر خود در سایه قرار گرفته باشد. متاسفانه در برخی گیاهان این وضعیت نتیجه جالبی ندارد و ظاهر آن را خراب میکند. خوشبختانه میتوانید به راحتی با چرخاندن گلدان مانع از این گردش گیاه شوید.

چرخاندن گلدان

به فرایندی که باعث میشود گیاه به سمت منبع نور خم شود، فتوتروپیسم میگویند. در قرایند فتوتروپیسم واقعا گیاه خم نمیشود. هر گیاهی حاوی سلولهایی به نام اکسین است و سرعت رشد آنها تعیین کننده شکل گیاه می باشد. اوکسین در آن سمت گیاه که نور کامل دریافت میکند قویتر و تنومندتر و کوتاهتر رشد میکند در حالی که در سمت گیاه که در سایه قرار دارد، بلندتر و باریکتر میشود. بنابراین طبیعی است که در شرایطی که یک سمت گیاه بیشتر در سایه و سمت دیگر بیشتر در نور قرار دارد، گیاه در یک سمت بلندتر از سمت دیگر میشود بنابراین ظاهر خمیده ای به خود میگیرد.

برای جلوگیری از این وضعیت، طبق برنامه ای منظم گلدان را بچرخانید. به این صورت گیاه قدرتمندتر و سالمتر نیز خواهد بود.

چند مرتبه یک بار باید گلدان را بچرخانیم؟

در این زمینه توصیه ها بستگی به شرایط دارد و گردش یک چهارم دور، از هر سه روز یک بار تا هر دو هفته یک بار متفاوت است. به طور کلی به عنوان یک قانون ساده برای این که بتوانید برنامه چرخاندن گلدان را فراموش نکنید و فشار زیادی هم به حافظه خود وارد نکنید، میتوان گفت هر بار به گیاه آب میدهید، یک چهارم دور آن را بچرخانید. این کار باعث میشود بخشهای مختلف گیاه به صورت برابر و سالم رشد کنند.

نورهای فلورسانت

یک راهکار دیگر به جای چرخاندن گلدان، این است که نور فلورسانتی را در سمت سایه گیاه قرار دهید تا اکسین دو طرف گیاه خوب و قدرتمند رشد کنند و گیاه خم نشود.

همینطور منبع نوری مستقیم در بالای گیاه میتوانید قرار دهید تا منبع نور یکسانی برای گیاه فراهم کنی و دیگر نیازی به پنجره برای آفتاب گرفتن گیاه نداشته باشید.

در صورتی که از موقعیت کنونی گیاهتان راضی هستید و نمیخواهید نور بیشتری برای آن تعبیه کنید، همان چرخاندن گلدان روش خوب و مناسبی برای شما می باشد.

منبع

http://www.gardeningknowhow.com/houseplants/hpgen/rotating-houseplants.htm

 

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.