فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

سوسکهای سرگردان، حشرات کوچکتر و مایتها که آفت گیاهان به حساب می آیند و نیز حشراتی که در خاک و روی ریشه گیاهان هستند را شکار میکنند
حضور سوسکهای سرگردان در باغچه: مفید یا مضر
حضور سوسکهای سرگردان در باغچه: مفید یا مضر

سوسکهای سرگردان ( Rove Beetles ) حشرات شکارچی هستند که میتوانند به شما در کنترل حشرات مضر (آفت) در باغ و باغچه کمک کنند. در اینجا با حقایقی درباره سوسکهای سرگردان آشنا میشوید.

سوسکهای سرگردان باغچه

سوسکهای سرگردان عضو خانواده استافیلینیده هستند که بیش از 3000 گونه در امریکای شمالی دارد. اندازه این سوسکهای باغچه از 3 میلی متر تا تقریبا 25 میلی متر متفاوت است. سوسکهای سرگردان عادت دارند هنگام تهدید یا خطر بخش انتهایی بدن خود را مانند عقرب بالا می آورند اما نمیتوانند نیش بزنند. با این که سوسکهای سرگردان بال دارند و میتوانند پرواز کنند اما معمولا ترجیح میدهند روی زمین حرکت کنند.

غذای سوسکهای سرگردان چیست؟

این سوسکهای مفید باغچه از حشرات دیگر و گاهی اوقات مواد گیاهی پوسیده تغذیه میکنند. سوسکهای سرگردان، حشرات کوچکتر و مایتها که آفت گیاهان به حساب می آیند و نیز حشراتی که در خاک و روی ریشه گیاهان هستند را شکار میکنند. هم لاروهای نابالغ و هم سوسکهای بالغ، حشرات دیگر را میخورند. سوسکهای بالغ در محل لاشه های حیوانات در حال پوسیدگی، حشراتی را که به لاشه هجوم آورده اند میخورند نه گوشت حیوان مرده را.

چرخه زندگی سوسکهای سرگردان از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است اما برخی لاروها وارد شفیره یا لارو شکار خود میشوند تا از آن تغذیه کنند و چند هفته بعد به عنوان بالغ بیرون می آیند. سوسکهای بالغ آرواره بزرگی دارند که برای گرفتن شکار از آن استفاده میکنند.

rove-beetlerove-beetle

سوسکهای سرگردان: خوب یا بد؟

سوسکهای سرگردان مفید به از بین رفتن حشرات مضر و شفیره های آنها در باغچه کمک میکنند. برخی گونه های آنها از انواع گوناگون حشرات تغذیه کرده و برخی دیگر انواع خاصی از آفتها را هدف قرار میدهند. مثلا اعضای خانواده آلئوکارا ( Aleochara ) از مگس ریشه ( root maggots ) تغذیه میکنند. متاسفانه معمولا این حشرات برای جلوگیری از عمده آسیبی که مگس ریشه به گیاه وارد میکند، دیر اقدام میکنند.

هیچ روش خاصی برای اندازه گیری کنترل آفت توسط سوسک سرگردان وجود ندارد. این حشرات به باغچه هیچ آسیبی وارد نمیکنند و همین که حشرات یا مواد در حال فسادی که از آن تغذیه میکردند تمام شود، آنها نیز خود به خود از باغچه میروند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.