فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

مسئله ایی که باید در پرورش کاکتوس ها به آن توجه شود تغییرات نا گهانی دما در آن می باشد کاکتوس ها برای استفاده مناسب از دما در شرایط زیستی خود با ذخیره کردن آب در ساقه به حیات خود ادامه می دهند به همین دلیل است که با شروع دوره گرما و رشد ، کاکتوس ها شاداب و فربه تر به نظر می رسند و با شروع دوره سرما و از دست دادن آب کمی لاغر و چروکیده به نظر می آیند.
اثر تغییر دما بر رشد کاکتوس ها
اثر تغییر دما بر رشد کاکتوس ها

کاکتوس ها یی که در ارتفاعات و یا مناطق کم نور زندگی می کنند با شروع دوره سرما آب اضافی موجود در بافت های خود را خارج کرده تا در اثر یخ زدگی و افزایش حجم آب موجود در سلول ها که به منجر به پارگی غشاء آنها شده ، گیاه از بین نرود و خواب زمستانی خود را آغاز می کنند و به محض اینکه دمای هوا به حال ایده ال رسید ، از خواب برخواسته و دوره گل دهی ورشد خود را آغاز می کند.

 

از مزایای خواب زمستانی کاکتوس‌ها می‌توان به رشد بیشتر و بهتر در فصل بهار و تابستان، گلدهی و افزایش طول عمر گیاه نام برد. بسیاری بر این باورند که کاکتوس‌های کوچک با خواب زمستانی رشد کمتری خواهند داشت و دیرتر به مرحله فروش خواهند رسید، در حالی که با استراحت گیاه و شروع مجدد رشد شاهد رشد بسیار بیشتری خواهیم بود. توصیه می شود برای جمع آوری و پرورش کاکتوس و ساکولنت ها از سنین پایین اقدام کنید تا به شرایط محیط زنگی شما عادت کنند ، البته حواس تان باشد بحث نور فرق میکند و گیاه  نیاز های نوری خود را به راحتی با شرایط جدید عوض نمی کند.

 

مسئله ایی که باید در پرورش کاکتوس ها به آن توجه شود تغییرات نا گهانی دما در آن می باشد کاکتوس ها برای استفاده مناسب از دما در شرایط زیستی خود با ذخیره کردن آب در ساقه  به حیات خود ادامه می دهند به همین دلیل است که با شروع دوره گرما و رشد ، کاکتوس ها شاداب و فربه تر به نظر می رسند و با شروع دوره سرما و از دست دادن آب کمی لاغر و چروکیده به نظر می آیند.

این فرایند، بقاء گیاه را تضمین می کند ، حال در نظر بگیرید گیاه را که دوره گرمایی و ذخیره آب خود را شروع کرده و یا  سرما یی و کاهش آب را آغاز کرده ناگهان دمای محیط معکوس شود آنگاه چه اتفاقی خواهد افتاد ، مخصوصا اگر زمان آن طولانی باشد ، برای یک ساعت و یک روز شاید اتفاقی نیافتد و در زمان بیشتر ممکن است گیاه به خواب رفته یا از بین برود پس خیلی منطقی نیست شما کاکتوس  خود را فرضا در دمای نا مناسب جابجا کرده و از اطاق به بالکن یا بالعکس انتقال دهید . این انتقال ها باید زمانی صورت گیرد که دما داخل و خارج خانه یکسان باشد.

 

دمای خواب برای انواع کاکتوس‌ها بسته محل زندگی آنها در طبیعت متفاوت است ولی به طور کلی می‌توان گفت بهترین دما برای خواب رفتن کاکتوس‌ها حدود 5 تا 10 درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌باشد. کاکتوس به دلیل داشتن آب زیاد در داخل بافت‌ها خود شدیداً به یخ زدگی حساس می‌باشد پس باید مواظب باشید دما به زیر صفر درجه نرسد. پس نتیجه می‌گیریم کاکتوس‌ها در دمای داخل خانه به خواب نمی‌روند و آنها را به جای خنک‌تری باید منتقل کنید.

در بیشتر گونه ها کمترین دمایی که کاکتوس می تواند تحمل کند حدود 5 – درجه در شب و 10 + در روز است که در این زمان آبیاری و کود دهی کاکتوس باید بطور کامل متوقف شود البته لازم به ذکر است چنین سرمایی را زمانی کاکتوس تحمل می کند که در تابستان به اندازه کافی در دما و نور مناسب قرار داده شده باشد . آبیاری زیاد زمانی که گیاه خواب است مانند سم است و از آنجایی که آب توسط گیاه جذب نمی‌شود باعث پوسیدگی ریشه و درنهایت خراب شدن گیاه می‌شود.از سوی دیگر بالاترین دمایی را که در بیشتر واریته ها می توانند تحمل کنند  تا 40 درجه سانتی گراد در روز و 25 درجه سانتی گراد در شب است.

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.