فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

ملیسا با استفاده از دانه یا تقسیم ریشه در بهار یا پاییز کشت می شود اگر در پاییز کشت شود ترجیحا بهتر است دیرتر از اکتبر یا مهرماه نباشد چون ممکن است از بین برود.ملیسا گیاهی علفی و پایا ،چند ساله ،پرشاخه و پرپشت است.
آشنایی با گیاه دارویی ملیسا
آشنایی با گیاه دارویی ملیسا


ملیسا  گیاهی علفی و پایا ،چند ساله ،پرشاخه و پرپشت است ، زیستگاه اصلی آن نواحی جنوبی و مرکزی اروپا در اسپانیا تا قفقاز و در آسیای صغیر و ایران می روید اما بیشتر در جنوب انگلستان کشت شده علاوه بر این در نواحی مختلف نیز پرورش می یابد. این گیاه سالهاست که توسط پزشکان مشرق زمین، برای درمان مشکلات خلقی استفاده می‌شود؛ همچنین مصرف آن جهت سردرد با منشاء عصبی، ضعف حافظه و خستگی روحی مفیدست ،در طب عوام برای مصارفی از قبیل رفع دل پیچه ناشی از نفخ و تقویت معده به کار می‌رود و از مصارف اصلی و ویژگی‌های خاص آن، آرام کردن اعصاب و تقویت قلب است.


برگها به طول سه تا هشت سانتی متر و پهنای آن چهار تا پنج سانتی متر است در سطح پهنک برگ آن رگبرگ های متعدد به وضع مشبک دیده می شود . رنگ برگ های آن در سطح فوقانی پهنک سبز تیره و در سطح تحتانی آن سبز روشن است . گل ها در قسمت فوقانی گیاه و در ناحیه زاویه برگ ها تشکیل می شوند . غنچه ها معمولا زرد رنگ که پس از باز شدن به رنگ سفید یا بنفش تبدیل می شوند و به تعداد شش تا دوازده تایی در کناره برگ ها ظاهر می شوند .گل های آن معمولا در خرداد تا اواسط مرداد ظاهر می شود . میوه آن از اواسط تابستان ( اواخر مرداد ) به تدریج می رسد . پس از رسیدن دانه ها به اطراف پراکنده می شوند.  

 

ملیسا در طول رویش به هوای گرم و نورکافی نیاز دارد . بذرها در دمای ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی گراد جوانه می زنند ولی دمای مناسب برای جوانه زنی ۱۸ تا ۲۰ درجه سانی گراد است . درجه حرارت های مطلوب در طول رویش این گیاه ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است .  برای مدتی قادر به تحمل درجه حرارت پایین ( ۲۰- تا ۲۵- درجه سانتی گراد ) می باشد . برای گیاهان مسن درجه حرارت های پایین برای مدت طولانی مضر بوده و تاثیر نامطلوبی بررشد و نمو و همچنین موادموثره آن برجای می‌گذارد ریشه  این گیاه نسبتاً طویل است . این ریشه به جذب رطوبت از اعماق زمین قادر بوده و برای مدتی خشکی را تحمل می نماید .

 
گیاه دارویی ملیساگیاه دارویی ملیسا

خاک مناسب کشت ملیسا

ملیسا در هر نوع خاکی قادر به رویش می باشد و خاک هایی با بافت متوسط و غنی از ترکیبات کلسیم و مواد عناصر غذایی « برای رویش این گیاه بسیار مناسب است »   قادر است خشکی را برای مدتی تحمل کند . ولی کم آبی و خشکیهای طولانی سبب خشک شدن خاک آن می شود .

 

زمان کشت ملیسا

 ملیسا به وسیله دانه یا تقسیم ریشه در بهار یا پاییز کشت می شود اگر در پاییز کشت شود ترجیحا بهتر است دیرتر از اکتبر یا مهرماه نباشد چون ممکن است از بین برود.ملیس  دارای قوه رویشی کمی است .از این رو برای افزایش قوه رویشی ، بذرها را باید به مدت ۱۶ تا ۲۰ ساعت در آب و در دمای محیط خیساند یا این که آن ها را ۴۸ ساعت در دمای صفر درجه سانتی گراد قرار داد . تکثیر توسط بذر به دو روش مستقیم و غیر انجام می گیرد .

 

کشت مستقیم :

بذر ها  را در زمان مناسب معمولا اواخر پاییز به صورت ردیفی در فواصل مناسب کشت می کنند بذرهایی که اواخر پاییز کشت می شوند پس از طی دوره سرمای زمستان در اوایل بهار سبز می شوند رشد اولیه  بسیار کند و بطنی است و علف های هرز می توانند بدون رقابت و به سرعت توسعه یابندو رویش گیاهان مورد نظر را تحت تاثیر قرار دهند از این رو کشت مستقیم مناسب نیست و تنها کشت در سطوح کوچک توصیه می شود.

 

کشت غیر مستقیم :

بذرها را در خزانه (اعم از خزانه هوای آزاد یا خزانه زیر پلاستیک ) که بستر آن به همین منظور تهیه شده کشت می کنند . پس از کاشت به منظور ایجاد تراکم در بستر سطحی خاک غلتک مناسبی زده می شود . آبیاری منظم و مبارزه با علف های هرز در طول رویش گیاهان نقش عمده ای در سرعت رشد دارد . در زمان مناسب نشاء ها را به زمین مورد نظر باید منتقل کرد .

 
ملیساملیسا

 


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.