فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

با وجود این که رسیدگی به گیاهی که مرده دیگر خیلی دیر شده است اما بررسی علت مرگ ناگهانی آن میتواند جلوی این رویداد در آینده را بگیرد و در وقت و پول و احساس شما صرفه جویی نماید.
مرگ ناگهانی گیاه: چرا گاهی گیاه ناگهان قهوه ای و پژمرده میشود
مرگ ناگهانی گیاه: چرا گاهی گیاه ناگهان قهوه ای و پژمرده میشود

گاهی اوقات گیاهی که کاملا سالم و طبیعی به نظر میرسد ممکن است به صورت ناگهانی ظرف چند روز پژمرده شده و بمیرد در حالی که هیچ نشانه ای از وجود مشکل در برگها و ساقه گیاه مشاهده نکرده اید. با وجود این که رسیدگی به گیاهی که مرده دیگر خیلی دیر شده است اما بررسی علت مرگ ناگهانی آن میتواند جلوی این رویداد در آینده را بگیرد و در وقت و پول و احساس شما صرفه جویی نماید.

چرا گیاه دچار مرگ ناگهانی میشود

فاکتورهای زیادی میتوانند به مرگ ناگهانی گیاه منجر شوند. در اینجا به متداولترین عوامل آن اشاره میکنیم:

آب دهی نامناسب

اگر به درستی به گیاه آب ندهید، زمینه مرگ ناگهانی گیاه را فراهم میکنید. اگر چند روز فراموش کنید به گیاه آب بدهید ممکن است ریشه آن خشک شود. با این حال معمولا برعکس این حالت اتفاق می افتد به این صورت که اغلب آب دهی بیش از حد منجر به مرگ گیاه میشود.

پوسیدگی ریشه حاصل مرطوب ماندن خاک و عدم زهکشی مناسب آن است که در بخش زیرین خاک اتفاق می افتد حتی در صورتی که گیاه به نظر سالم میرسد در داخل آن ممکن است وضعیت به این شکل نباشد. در صورتی که گیاه مرده را از گلدان خارج کنید به راحتی میتوانید پوسیدگی ریشه را در آن مشاهده کنید. ریشه های سالم سفت و انعطاف پذیر هستند در حالی که ریشه های پوسیده حالت نرم و له شده و ظاهری شبیه به جلبک دارند.

زیاد به گیاه آب ندهید. تقریبا همه گیاهان در صورتی که بگذارید خاکشان بین دفعات آب دهی خشک شود، سالمتر می مانند. به گیاه تا حدی آب بدهید که از سوراخ زیر گلدان آب خارج شود، سپس بگذارید آب گیاه کاملا خارج شود و سپس زیر گلدانی را خالی کنید. هرگز نگذارید زیر گلدانی پر آب باشد و گلدان در آب قرار داشته باشد. اگر سطح خاک گلدان خشک شد، میتوانید دوباره به آن آب بدهید.

مطمئن شوید که گیاه در خاک خوب زهکشی شده قرار دارد. یک نکته مهم این است که گیاه را در گلدانی که سوراخ تخلیه ندارد قرار ندهید. زهکشی نامناسب حتما به مرگ گیاه منجر میشود.

آفتها

در صورتی که مطمئن هستید مشکلات آب دهی مسئول مرگ ناگهانی گیاهتان نیست، به دقت به دنبال علائم حشرات و آفتها باشید. برخی آفتها را به سختی میتوان شناسایی کرد. مثلا شپشک آرد آلود ( mealybug ) با توده های کرکی که معمولا زیر برگها یا روی گره ها قرار دارد میتوان شناسایی کرد. کنه تار عنکبوتی ( Spider mite ) خیلی کوچک است و به سختی با چشم غیر مسلح می توان آن را مشاهده کرد اما میتوانید تارهای ریز آن را که بر روی برگها باقی می ماند مشاهده کنید. حشره پولک دار ( scale ) نیز حشره ای کوچک با پوسته مومی است که دیدن آن دشوار است.

مواد شیمیایی

اگر چه احتمال این مورد کمتر است اما باید مطمئن شوید گیاهتان در تماس با اسپری علف کش یا مواد سمی دیگر قرار نداشته است. به علاوه مطمئن شوید که بر روی برگها کود یا مواد شیمیایی دیگر نپاشیده است.

dying plantdying plant

دلایل دیگری که باعث مرگ ناگهانی گیاه میشوند

در صورتی که گیاهتان زنده است اما برگهای آن قهوه ای شده اند، ممکن است دلایل بالا عامل آن باشند. دلایل دیگر قهوه ای شدن برگها عبارتند از:

-         آفتاب بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم

-         بیماریهای قارچی

-         کود دهی بیش از حد

-         کمبود رطوبت 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.