فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

بز جدا از این که بی خطر است، میتواند نتایج مفید زیادی به دنبال داشته باشد و استفاده از بز برای کنترل علفهای هرز مفید است.همچنین دوست خوبی برای سرگرم شدن خود و خانواده تان می باشد.ما به دلیل عوارض استفاده از آفت کشها، علف کشها و مواد شیمیایی دیگر و تاثیر سوء آنها بر کره زمین، به دنبال گزینه های بهتری برای مزرعه یا باغ خود هستیم.
استفاده از بز برای کنترل علفهای هرز
استفاده از بز برای کنترل علفهای هرز

بسیاری از ما به دلیل عوارض زیاد استفاده از آفت کش ها ، علف کشها و مواد شیمیایی دیگر و تاثیر سوء آنها بر کره زمین، به دنبال گزینه های بهتری برای مزرعه یا باغ خود هستیم. یک گزینه جالب، مطمئن و مفید به جای مواد شیمیایی برای مقابله با علفهای هرز، استفاده از بز در باغ یا مزرعه است. بز نه تنها برای کنترل علفهای هرز مفید است بلکه چمنها و علفها را کوتاه میکند. پرورش بز برای مدیریت علفهای هرز علاوه بر آن که کاملا مطمئن و بی خطر است، میتواند نتایج مفید زیادی به دنبال داشته باشد. همچنین دوست خوبی برای سرگرم شدن خود و خانواده تان می باشد.

استفاده از بز برای کنترل علفهای هرزاستفاده از بز برای کنترل علفهای هرز

چگونه بز به کنترل آفت کمک میکند؟

سالیان سال است که از بزها برای اهداف مختلف از جمله شیر، گوشت و کنترل کننده علفهای مزارع و باغها در نواحی مختلف استفاده میشود. بز تقریبا هر نوع سبزی را میخورد و ظرفیت گوارش هر گیاهی را حتی با وجود خار و تیغ فراوان، دارد. بزها حتی پیچک سمی و بسیاری دیگر از آفتهای گیاهی را نیز میخورند.

استفاده از بز برای کنترل علفهای هرز:وجود بزها در مزرعه یک معامله دو سر برد است به شرطی که گل رز یا گیاهان دیگر مجاور را نخورند چون اگر به نظرشان خوش طعم و لذیذ بیاید ممکن است به گیاهان شما آسیب وارد کنند.برای استفاده از بز برای کنترل علفهای هرز باید چند نکته را رعایت کنید از جمله ایجاد خانه ای برای بز، تغذیه مکمل و تعداد بزهایی که برای کسب بهترین نتیجه نیاز دارید.

بزها هم درست همانند انسانها نیاز به تنوع غذایی دارند. رژیم غذایی بز باید کاملا گیاهی باشد (مانند سایر حیوانات گیاهخوار) و هیچ گوشتی لازم نیست مصرف کند. بز را باید در منطقه ای رها کنید که خورده شدن گیاهان آن برایتان اهمیتی نداشته باشد تا این حیوانات به دنبال مصرف علفهای هرز، بوته ها و گیاهان ناخواسته دیگر بوده و به سلامت مزرعه تان کمک کنند. اگر نمیخواهید بز خریداری کنید، میتوانید بز فرد دیگری را قرض بگیرید تا علفهای شما را بخورد.

بزها حتی آفتهای مهاجم و آسیب رسان را نیز میخورند مانند:

-         کودزو

-         اورینتال بیترسوئیت

-         عرعر

-          واهو (اولموس آلاتا)

-         سماق

-         ورنونیا (علف آهن)

گاز گرفتن گزنه دو پایه و گیاهان دیگر اشکالی ندارد، اما مراقب یک گیاه باید باشید: سرخدار. این گیاه حتی برای بزها هم سمی است و نباید در محوطه ای که بز میچرد وجود داشته باشد.

goat weed controlgoat weed control

روش استفاده از بز برای کنترل علفهای هرز

تعداد بزهایی که لازم دارید تا علفهای هرز زمین خود را کنترل کنید، بسته به اندازه ملک متفاوت است اما نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که بزها حیوانات اجتماعی هستند بنابراین نباید تنها یک بز را به تنهایی نگه دارید. یک گله حاوی 30 بز میتواند ظرف سه تا چهار روز نیم جریب (2000 متر مربع) زمین را پاکسازی کند اما در صورتی که مزرعه یا باغتان کوچک است باید تعداد بز بسیار کمتر از این باشد. علت این است که بزها رژیم غذایی متنوعی دارند و دائما گیاهان را گاز میزنند و میخورند.

به مرور زمان متوجه میشوید مزرعه تان به خوبی از غلبه علفهای هرز رها شده است بنابراین غذای بزها کاهش یافته و باید غذای مکمل بیشتری به حیوان بدهید. در هر صورت بزها به یونجه یا مواد مغذی دیگر برای تکمیل رژیم غذایی نیاز دارند.

بزها علف میخورند اما گیاهان گونه های دیگر را ترجیح میدهند بنابراین برای چمن زنی خیلی قابل اتکا نیستند اما با گاز زدن چمنها، آهسته آهسته آنها را کوتاه میکنند. با وجود بز باز هم لازم است چمنها را کوتاه کنید اما احتمالا دفعات آن کاهش می یابد.

توصیه هایی برای نگهداری از بز

از این حیوانات باید به دقت مراقبت کنید. این علف خواران به دویدن، پریدن و بالا رفتن عادت دارند. فنس یا حصار محکم و بلند برای نگهداری این حیوانات و جلوگیری از حمله شکارچیان لازم است.

همچنین بزها به سرپناهی با تهویه مناسب نیاز دارند تا در مقابل باد، باران و سرمای شدید از آنها محافظت شود. بزها نیاز به مکمل غلات و نیز نمک حاوی مواد معدنی دارند. همچنین بزها نیاز به منبع مناسب آب تمیز و آشامیدنی دارند.

بزها حیوانات اهلی مفیدی هستند و همچنین میتوانند حیوان خانگی خوبی برای کودکان باشند. بزها شخصیتهای متفاوتی دارند و تماشای آنها لذت بخش است. فواید دیگر استفاده از بزها برای پاکسازی مزرعه، حرکات فرز و چابک آنهاست که باعث میشود کمتر از تجهیزات سنگین کشاورزی به زمین آسیب برسد و همچنین کود طبیعی نیز در اختیار زمینتان قرار میدهد و کود آن برای خاک عالی است چون غنی از ترکیبات نیتروژنی می باشد.

بز نیز همانند هر حیوان خانگی دیگر محدودیتها و فوایدی دارد که باید آنها را در کنار هم بسنجید و اگر به درستی مراقب نباشید ممکن است به جای این که مفید باشند، به گیاهانتان آسیب وارد کنند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.