فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

از جمله روشهای طبیعی مراقبت از درخت سرو روشهای ارگانیک کنترل آفت، اسپری روغن یا صابون باغبانی بر روی گیاه است که بسیاری از آفتهای ریز مانند حشره پولک دار، شته ها و کنه ها را از بین میبرد.درخت یا گیاه سرو ( Cypress ) به عنوان درختی بلند قامت و پر پشت شناخته می‌شود.
نکات مهم در مراقبت از درخت سرو
نکات مهم در مراقبت از درخت سرو

درخت یا گیاه سرو ( Cypress ) به عنوان درختی بلند قامت و پر پشت شناخته می‌شود. درختان زیادی وجود دارند که ظاهری شبیه به سرو دارند اما در واقع سرو نیستند مانند سرو کاذب ( Chamaecyparis spp ). انواع مختلف گیاه سرو در شرایط آب و هوای متفاوتی زندگی می‌کنند. برای مثال سرو عریان ( baldcypress ) و سرو تالاب ( Taxodium distichum ) در شرایط متفاوتی در مقایسه با سرو لیلَند ( Leyland ) زندگی می‌کند. بنابراین انواع مختلف سرو نیازهای متفاوتی دارند و مراقبت از درخت سرو متفاوت است.


مراقبت از درخت سرومراقبت از درخت سرو


کاشت درخت سرو و مراقبت‌های اولیه

برای تأمین مواد مغذی درخت سرو تازه کاشته شده، مؤسسه ملی باغبانی آمریکا توصیه می‌کند مقداری کمپوست، استخوان و پیت ماس به خاک گیاه اضافه کنید. اطراف قاعده گیاه را مالچ‌ پاشی کنید تا به محافظت از ریشه های جوان در مقابل تغییرات دمایی کمک کنید. گیاه سرو آفتاب کامل یا حداقل نیم سایه را ترجیح می‌دهد بنابراین این گیاه را باید در محلی قرار دهید که زیر سایه ساختمان یا درختان بزرگ دیگر قرار نداشته باشد.


آبیاری گیاه سرو

همان ‌طور که گفته شد انواع مختلف صرف به مقادیر مختلف آبیاری نیاز دارند. سرو کاذب معمولاً بیشتر از سرو واقعی به آب نیاز دارد. سرو لیلند به خاکی با قابلیت زهکشی مناسب نیاز داشته و در شرایط آب و هوای خشک آبیاری آن تقریباً دوبار در ماه کفایت می‌کند. سرو تالاب در حالت طبیعی در نواحی مرطوب رشد میکند به خصوص در نواحی تالابی و مردابی. سرو عریان در مجاورت جریان آب (مانند کنار جویها) رشد میکند. همچنین این درخت در نواحی شهری که خاک مرطوبی دارند میتواند رشد نماید. سرو تالاب و سرو عریان که سروهای حقیقی نیستند در شرایط آب و هوایی خشک نیاز به مقدار زیادی آب دارند. سرو ایتالیایی ( Cupressus sempervirens ) و سرو مجنون یا سوگوار ( Cupressus funebris ) در شرایط آب و هوای مدیترانه ای با مقدار رطوبت متوسط به خوبی رشد میکند. سرو سرجنت ( Cupressus sargentii ) در نواحی سنگی و صخره ای رشد میکند. به علت سازگاری این گونه سرو با زیستگاههای صخره ای، مقاومت خوبی در مقابل خشکی و بارندگیهای شدید دارد.

مراقبت از گلدان سرو در فضای بسته

درختان سرو را میتوان به خوبی در گلدان پرورش داد به شرطی که آنها را در نواحی آفتابگیر با گردش هوای مناسب قرار دهید. سرو گلدانی با خاک همیشه مرطوب سازگاری خوبی دارد. مرتبا خاک آن را بررسی کنید تا همیشه رطوبت داشته باشد اما نباید دائما خاک اشباع از آب باشد. حواستان باشد خاک سرو گلدانی نباید کامل خشک شود. مالچ پاشی به حفظ رطوبت خاک گلدان کمک میکند. توصیه میشود ماهی یک مرتبه کود علف دریایی به آن بدهید.


مراقبت از سرو در فضای باز

درخت جوان سرو که در فضای باز قرار  دارد، در فصل خشک نیاز به آبیاری تکمیلی دارد. بهتر است در زمانی که خاک شروع یه یخ زدن میکند آبیاری را متوقف کنید. جلوگیری از رشد علفهای هرز در اطراف سرو ایده خوبی است و به حفظ سلامت آن کمک میکند چرا که دیگر نیازی نیست برای دریافت آب و مواد مغذی رقابت نماید.

سرو لیلند هرس شدید را تحمل میکند بنابراین میتوانید آن را به شکل دلخواه خود تزئین کنید. در نواحی که وزش باد شدید است مانند نواحی کوهستانی یا کویری، برای جلوگیری از آسیبهای ناشی از وزش باد و طوفان هنگام وزش باد درخت را با گونی بپیچید و محافظت کنید.

مراقبت از درخت سرو در فضای بازمراقبت از درخت سرو در فضای باز

بیماریها و آفتهای درخت سرو

درخت سرو گاهی ممکن است دچار بیماریهای قارچی و آفت زدگی شود. هرس تنها در آب و هوای خشک میتواند به پیشگیری از بیماریهای سرو مانند آلودگیهای قارچی که باعث شانکر و تاول زدن پوست درخت میشوند کمک کند.

برای جلوگیری از بیماری پوسیدگی ریشه در سرو، نباید درخت را بیش از حد آبیاری کنید. درختان سرو حقیقی را تنها در خاکی با قابلیت زهکشی خوب بکارید.

سرو گاهی اوقات دچار هجوم آفاتی مانند حشره پولک دار، شته، کرم صد پا (پیله ساز) یا حشرات دیگر میشود. از جمله روشهای ظبیعی و ارگانیک کنترل آفت، اسپری روغن یا صابون باغبانی بر روی گیاه است که بسیاری از آفتهای ریز مانند حشره پولک دار، شته ها و کنه ها را از بین میبرد.

حشرات بزرگتر مانند کرم صدپا را میتوانند با دست از گیاه جدا کنید یا این که با استفاده از آفت کش یا حشره کش های شیمیایی آنها را نابود سازید. 


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.