فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

در توده مالچ، حشره کش یا آفت کش شیمیایی اسپری نکنید.مواد شیمیایی آفت ‌کش و حشره ‌کش تمام ارگانیسم‌های مفید موجود در مالچ و خاک را از بین می‌برند. بنابراین این کار اصلاً ایده خوبی نیست.
مقابله با موریانه در مالچ ارگانیک و آلی
مقابله با موریانه در مالچ ارگانیک و آلی

همه ما میدانیم موریانه ها از چوب و سایر موا د حاوی سلولز تغذیه میکنند. در صورتی که موریانه وارد خانه شود و با آن مقابله نشود، ممکن است به بسیاری از لوازم چوبی منزل آسیب وارد نماید. این امر به خصوص در خانه های چوبی اهمیت ویژه ای دارد چرا که ساختار خانه ممکن است تضعیف شود.

این امر باعث میشود بسیاری از افراد نگران وجود موریانه در توده های مالچ آلی و ارگانیک باشند. آیا مواد مالچ حاوی موریانه است؟

مالچ پاشی و موریانه

ممکن است گهگاهی در توده ‌های مالچ آلی که برای مالچ پاشی آماده میکنید، موریانه دیده شود. اما باید توجه داشته باشید وجود خود مالچ، موریانه ایجاد نمی‌کند. به طور کلی معمولاً موریانه ها در توده‌های مالچ زندگی نمی‌کنند بلکه اغلب در محیط‌های مرطوب در اعماق زمین لانه میکنند و برای یافتن محصولات چوبی که غذای آنها محسوب می‌شود، به سطح زمین تونل میزنند.

معمولاً مالچ به قدری خشک می‌شود که محیط مناسبی برای رشد و گسترش موریانه ها و لانه سازی آنها نیست. موریانه ها تنها در صورتی در توده ‌های مالچ زندگی می‌کنند که دائماً مواد مرطوب باشند.

در صورتی که توده مالچ را در کنار خانه خود نگهداری می‌کنید، تنها زمانی مشکل ممکن است ایجاد شود که خانه چوبی بوده و ارتفاع توده مالچ کنار آن خیلی زیاد باشد به طوری که  آنها بتوانند از ساختارهای چوبی آغشته به سموم موریانه کش پل زده و وارد خانه شوند.

احتمال لانه سازی موریانه در قطعات بزرگ چوب، تخته یا راه آهنهای چوبی بیشتر از توده مالچ است.

در صورتی ‌که مالچ حاوی موریانه باشد، چه باید کرد؟

در توده مالچ، حشره کش یا آفت کش شیمیایی اسپری نکنید. مالچ و فرآیند تجزیه آن برای سلامت خاک، درختان و سایر گیاهان بسیار مهم است. مواد شیمیایی آفت ‌کش و حشره ‌کش تمام ارگانیسم‌های مفید موجود در مالچ و خاک را از بین می‌برند. بنابراین این کار اصلاً ایده خوبی نیست.

بهترین کار برای حفظ توده مالچ از هجوم موریانه ها، حفظ فاصله مناسب تا خانه است. حداقل بین مواد گیاهی و خانه شما باید 15تا 30 سانتی متر باشد. به ‌این ‌ترتیب موریانه ها نمی‌توانند به خانه شما پل بزنند. برخی کارشناسان توصیه می‌کنند در این فاصله هیچ مواد مالچ نباید وجود داشته باشد و برخی دیگر می‌گویند حداکثر قطر لایه مالچ در اطراف خانه پنج سانتی‌متر می‌تواند باشد.

توجه داشته باشید باید ناحیه اطراف ماشین کاملاً خشک باشد. به محیط اطراف خانه مستقیماً آب نریزید. تخته ها، کنده ها و الوار بزرگ چوب را بردارید و در جای دیگری نگهداری کنید. حواستان به موریانه ها باشد. اگر دیدید مرتباً در اطراف خانه موریانه رفت و آمد می‌کند، وضعیت خانه را کاملاً بررسی کنید یا از کارشناسان این کار کمک بگیرید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.