فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

در فصل زمستان قبل از آبیاری باید بگذارید خاک گلدان تا عمق بیشتری خشک شود.هنگامی که نخل را در داخل خانه نگهداری می‌کنید باید آن را از تابش شدید محافظت نمایید . دلایل قهوه ای شدن برگهای نخل در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن است که در نهایت باعث مرگ و ریزش برگ خواهد شد.
دلایل قهوه ای شدن برگهای نخل
دلایل قهوه ای شدن برگهای نخل

درخت نخل گیاهی مناسب شرایط استوایی و نیمه استوایی بوده و می‌توان آن را هم در فضای باز و هم به صورت گلدانی در فضای بسته مانند داخل آپارتمان یا دفتر کار پرورش داد. وجود گلدان درخت نخل در خانه حس استوایی و سرسبزی به فضا می‌بخشد. در صورتی‌ که می‌خواهید نخل پرورش دهید باید بدانید این گیاه به تدریج بزرگ شده و فضای زیادی می‌گیرد که البته این موضوع به گونة آن نیز بستگی دارد. هنگامی که در داخل خانه نخل پرورش می‌دهید، باید نیازهای آن از جمله نور، کود، آب و دمای مناسب را نیز فراهم کنید. همچنین باید مراقب مشکلاتی مانند آفت ‌زدگی و بیماری‌های قارچی باشید.

توجه داشته باشید که بسیاری از موارد هجوم آفت و بیماری‌های گیاهی را می‌توان از روی علائم آن شناسایی نمود بنابراین توجه به علائم گیاه در حفظ سلامت آن  اهمیت زیادی دارد. 

دلایل قهوه ای شدن برگهای نخلدلایل قهوه ای شدن برگهای نخل

نکات مهم در پرورش گلدان نخل

1-دمای اتاق را تنظیم کنید

گلدان نخل را باید در مکانی گرم قرار دهید چرا که این گیاه بومی نواحی گرمسیری می‌باشد. دمای ایده ‌آل گیاه نخل در طول روز بین 16تا 21 درجه سانتی‌گراد و در طول شب 16 درجه سانتی‌گراد است. با این حال این گیاه می‌تواند طیف گسترده ‌ای از دما را تحمل نماید. استثنا دمای ایده ‌آل برای این گیاه زمانی است که رشد فعال ندارد. در زمستان که گیاه نخل فعال نیست، میتواند دماهای پایین تر را نیز تحمل نماید. با این حال در صورتی که دمای محیط خیلی پایین باشد علائم سرما زدگی ممکن است در گیاه دیده شود. علائم سرما زدگی در نخل شامل ایجاد نواحی قرمز مایل به قهوه ‌ای بر روی برگ‌ها است. برای پیشگیری از آسیب ناشی از سرما در گیاه نخل، آن را در دمای بالای 7 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید. گلدان نخل را از نزدیکی دستگاه‌های تهویه و سرمایشی / گرمایشی، در و پنجره دور نگه دارید.

2-گیاه نخل را از آفتاب شدید و طولانی محافظت کنید

دلایل قهوه ای شدن برگهای نخل :هنگامی که نخل را در داخل خانه نگهداری می‌کنید باید آن را از تابش شدید و بیش از حد آفتاب و یا برعکس، کمبود نور محافظت نمایید. علائم قرار گیری زیاد در معرض نور مستقیم خورشید عبارتند از پژمرده و چروکیده شدن و همچنین قهوه ‌ای یا خاکستری شدن برگ‌ها که در نهایت باعث مرگ و ریزش برگ خواهد شد. بیشتر نخلهای آپارتمانی در تمام طول سال به نور زیاد و طبیعی نیاز دارند. بنابراین بهترین مکان برای قرار دادن گلدان نخل پشت پنجره آفتاب ‌گیر است.

3-آبیاری را درست انجام دهید

آبیاری مناسب برای همه گیاهان و به خصوص گیاهان آپارتمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر گیاه نخل آب کافی دریافت نکند، برگهای آن خشک شده و نوک و حاشیه برگها قهوه ‌ای می‌شود. درخت نخل نیاز به خاک مرطوب دارد اما هرگز نباید بگذارید خاک آن کامل خشک شده یا در آب غرق باشد. باید بگذارید سطح خاک گلدان خشک شود. در فصل زمستان پیش از آبیاری باید بگذارید خاک تا عمق بیشتری خشک شود. هنگامی که به گیاهان می‌دهید، آبیاری را تا زمانی ادامه دهید که آب از سوراخ ته گودال خارج شود. حتماً آب زیر گلدانی را خالی کنید. 

محافظت از گیاه نخل در آفتاب شدیدمحافظت از گیاه نخل در آفتاب شدید

4-مراقب کود دهی باشید

دلایل قهوه ای شدن برگهای نخل:کود دهی بیش از حد می‌تواند به گیاهان آسیب وارد کرده و همانند آبیاری نادرست باعث قهوه ‌ای شدن نوک و حاشیه برگها شود. درخت نخل نیاز به کود مایع رقیق شده یا کود آهسته رهش دارد. کود دهی تنها باید در فصل رشد فعال یعنی از اواخر زمستان تا اوایل پاییز انجام شود. اگر از میزان کودی که باید به گیاه بدهید مطمئن نیستید، کمترین مقداری را که مطمئن هستید اشکالی ایجاد نمی‌کند، استفاده کنید چرا که کود کمتر بهتر از کود دهی زیاد است. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.