فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

اسید سالیسیلیک ترکیب فعال موجود در آسپیرین است که از چوب درخت بید به دست می آید. این درمان طبیعی میتواند برای سلامت گیاهان تقویت کننده و مفید باشد.
فواید آسپیرین برای گیاهان: با آسپیرین به رشد گیاهان کمک کنید
فواید آسپیرین برای گیاهان: با آسپیرین به رشد گیاهان کمک کنید

تا کنون در مورد مصرف آسپیرین برای بیماریهای مختلف زیاد شنیده اید اما آیا میدانستید آسپیرین برای بسیاری از گیاهان هم میتواند فواید زیادی داشته باشد؟ اسید سالیسیلیک ترکیب فعال موجود در آسپیرین است که از چوب درخت بید به دست می آید. این درمان طبیعی میتواند برای سلامت گیاهان تقویت کننده و مفید باشد. آب اسپیرین به گیاهانتان بدهید و ببینید سلامت عمومی و شادابی گیاهانتان چگونه تقویت میشود.

علت فواید اسپیرین برای رشد گیاه

مصرف آسپیرین برای گیاهان مفید است اما دلیل آن چیست؟ ظاهرا گیاهان خودشان مقدار کمی اسید سالیسیلیک در هنگام استرس تولید میکنند. این مقدار کم اسید سالیسیلیک به گیاه کمک میکند هنگامی که در معرض حمله حشرات قرار، خشکی، کمبود مواد مغذی و یا حتی بیماری میگیرد با آن مقابله کند. همان مولفه هایی که به تقویت سیستم ایمنی ما کمک میکنند، برای گیاه هم چنین عمل میکنند.

-    محلول رقیق شده آب آسپیرین برای گیاهان موجب تسریع رشد و رویش میشود و تا حدی در مقابل بیماری و آفت آن را مقاوم میکند.

-         مشخص شده است که استفاده از آسپیرین در مزرعه سبزیجات اندازه محصول را افزایش میدهد.

پشت این ادعا استدلال علمی نهفته است. وزارت کشاورزی ایالات متحده امریکا دریافته است که اسید سالیسیلیک واکنش ایمنی در گیاهان خانواده تاجریزی را تقویت میکند. تقویت واکنش ایمنی به گیاه کمک میکند در مقابل حمله های میکروبی و آفت مقاوم شود. همچنین به نظر میرسد با این کار گلهای چیده شده از گیاه مدت طولانی تری زنده می مانند. اسید سالیسیلیک مانع ترشح هورمونی میشود که موجب مرگ گل پس از چیده شدن میگردد. گلهای چیده شده در نهایت می میرند اما معمولا میتوانید با مصرف آسپیرین در گیاه، عمر آنها را بیشتر کنید.

در دانشگاه رود ایسلند باغداران ترکیبی از آب اسپیرین را بر روی محصول سبزیجات خود پاشیدند و دریافتند این گیاهان سریعتر رشد کرده و از گروه کنترل که آسپیرین دریافت نکرده بودند، پرمحصولتر شدند. همچنین آسپیرین در مزرعه سبزیجات موجب شد گیاهان سالمتری نسبت به گروه کنترل تولید شود. این گروه از ترکیب 3 آسپیرین با 4 گالن (15 لیتر) آب استفاده کرده بودند. آنها این محلول را در تمام طول فصل رشد هر سه هفته یک بار به گیاهان اسپری میکردند. این سبزیجات در خاک غنی از کمپوست و بستر جعبه ای (باغچه جعبه ای) با آبیاری قطره ای پرورش یافته بودند که احتمالا به تاثیر آسپیرین در رشد گیاه کمک میکرد.

چگونه در باغچه از آسپیرین استفاده کنیم؟

در صورتی که آسپیرین به درستی استفاده نشود، عوارضی نیز ممکن است در بر داشته باشد. گیاهان ممکن است دچار لکه های قهوه ای شده و برگهایشان دچار سوختگی شود. بهترین راه محافظت از گیاه در مقابل این عوراض این است که آسپیرین پاشی را در اول صبح انجام دهید که فرصتی برای خشک شدن برگها پیش از فرا رسیدن شب وجود داشته باشد.

همچنین بهتر است اسپری رو اول صبح انجام دهید تا از هر گونه آسیب به حشرات مفید جلوگیری شود. زنبورها و حشرات گرده افشان دیگر با تابیدن آفتاب بر روی گیاه، فعالیت خود را شروع میکنند بنابراین مدتی پیش از این که آفتاب به گیاه بتابد و حشره به سمت گیاه بیاید باید این کار را انجام دهید.

پس از پاشیدن محلول، به واکنش گیاه توجه کنید. همه گیاهان ممکن است برای درمان آسپیرین مناسب نباشند اما مشخص شده است که خانواده تاجریزی (بادمجان، فلفل، گوجه فرنگی و سیب زمینی) از این درمان بسیار بهره میبرند.

مهمترین مزیت آسپیرین در باغچه این است که نسبتا ارزان بوده و در صورتی که به درستی استفاده شود به گیاه هیچ آسیبی وارد نمیکند. همانند هر محصول دیگری که استفاده میکنید، پیش از مصرف دستور العمل روی آن را بخوانید و به مقدار گفته شده آن را استفاده کنید تا محصول بهتری به دست بیاورید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.