فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

اکیدا توصیه میشود مراقب باشید گیاه سنگی را بیش از حد آبیاری نکنید. این گیاه گوشتی کوچک از فصل پاییز تا بهار به خواب میرود و نیازی به آبیاری ندارد.
پرورش کاکتوس: شرایط مراقبت از گیاه سنگی چیست؟
پرورش کاکتوس: شرایط مراقبت از گیاه سنگی چیست؟

گیاه سنگی ( Living stone ) یا لیتوپس ( Lithops ) یک گیاه گوشتی یا ساکولنت است , همان طور که از نامش پیداست شکل و ظاهری سنگ مانند دارد. همچنین شکل آن به س ُ م شکافدار حیوانات اهلی نیز  شباهت دارد. این گیاه گوشتی کوچک دو تکه ای، بومی بیابانهای جنوب آفریقا است اما امروز در سرتاسر دنیا می‌توان آن را از مراکز فروش گل و گیاه خریداری نمود.

گیاه سنگی در خاک ماسه ‌ای فشرده و متراکم با رطوبت اندک و هوای داغ به خوبی رشد می‌کند. اگر چه پرورش این گیاه کار نسبتاً آسان است اما اگر اطلاعات کافی در مورد نیازهای آن نداشته باشید ممکن است خیلی زود گیاهتان را نابود کنید.

ویژگی‌های گیاه سنگی

این گیاه در واقع اسامی گوناگونی دارد و به آن گیاه سنگی، سنگ گلدار، گیاه قلوه سنگی و ... گفته میشود.

لیتوپس گیاه کوچکی است که به ندرت ارتفاع آن به بیش از یک اینچ ( 2.5 میلی‌متر) بالاتر از سطح خاک می‌رسد. معمولا این گیاه تنها دو برگ تولید میکند. برگهای بالشتکی قطور گیاه سنگی شبیه به سم شکافدار حیوان به نظر میرسند و رنگ آنها معمولا سبز تا قهوه ای مایل به خاکستری می باشد.

این گیاه ساقه حقیقی ندارد و بیشتر آن در زیر خاک قرار دارد.

 

نکات مهم در مورد گیاه سنگی

این گیاه در شرایط نامساعد که مواد مغذی خاک و میزان رطوبت محدود است، رشد می‌کند. از آنجایی که بیشتر بدن گیاه در زیر خاک قرار دارد، محدوده ‌ای که انرژی خورشید را دریافت می‌کند بسیار کم است. در نتیجه گیاه هم به شکل منحصر به فرد رشد کرده و به نحو خاصی انرژی خورشید را جمع می‌کند. در سطح برگهای گیاه سنگی، بخش پنجره مانند شفافی وجود دارد. این قسمت شفاف با اگزالات کلسیم پر شده است که ساختار بلورین انعکاسی ایجاد کرده و نفوذ نور را افزایش میدهد.

یکی دیگر از سازگاریهای شگفت انگیز این گیاه، طول عمر زیاد بذرهای کپسولی آن است. از آنجایی که رطوبت در زیستگاه این گیاه کم بوده و بارندگی کم اتفاق می افتد، بذرها ماهها در خاک زنده می مانند تا شرایط مناسب جوانه زدن فراهم گردد.

پرورش گیاه سنگی

پرورش گیاه سنگی بیشتر مناسب شرایط آب و هوایی گرم و خشک با تابستانهای داغ است. لیتوپس به خاک کاکتوس یا خاک گلدانی در ترکیب با مقداری ماسه نیاز دارد.

پیش از این که خاک گیاه را آبیاری کنید، باید بگذارید خاک کاملا خشک شود. گلدان لیتوپس را باید تا حد ممکن در نور زیاد قرار دهید.

تکثیر این گیاه از طریق بذر یا تقسیم ریشه انجام میشود اما گیاهان بذری (گیاهانی که از بذر پرورش داده شده اند) ممکن است چندین ماه یا سال طول بکشد تا به شکل گیاه مادر در بیایند.

بذر یا خود گیاه را میتوانید از فروشگاههای گل و گیاه یا فروشگاههای اینترنتی خریداری کنید.

شرایط مراقبت از گیاه سنگی

تا زمانی که زیستگاه بومی لیتوپس را به خاطر داشته باشید، پرورش این گیاه کار ساده ای است. تنها کافیست شرایط مشابه بیابانهای گرم و خشک آفریقا برای آن فراهم کنید.

اکیدا توصیه میشود مراقب باشید گیاه سنگی را بیش از حد آبیاری نکنید. این گیاه گوشتی کوچک از فصل پاییز تا بهار به خواب میرود و نیازی به آبیاری ندارد.

اگر میخواهید گلدهی لیتوپس را ببینید، کمی با کود رقیق شده کاکتوس در فصل بهار که آبیاری گیاه دوباره شروع میشود کود دهی انجام دهید.

گیاه سنگی زیاد دچار آفت زدگی نمیشود اما ممکن است آفاتی مانند پشه قارچ، حشره پولک دار و چند بیماری قارچی به آن حمله کنند. به همین منظور باید مراقب علائم تغییر رنگ گیاه باشید و همیشه گیاه را بررسی کنید تا در صورت هجوم آفت یا بیماری قارچی به موقع اقدامات درمانی را در پیش بگیرید. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.