فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

گیاهان گوشتی که رنگ روشن دارند در صورتی که در نور کم نگهداری شوند، رنگ آنها به سبز تبدیل شده و به تدریج حالت کشیده پیدا می‌کنند و شکل خود را از دست می‌دهند
اشتباهات رایجی که باعث از بین رفتن گیاهان گوشتی می‌شوند
اشتباهات رایجی که باعث از بین رفتن گیاهان گوشتی می‌شوند

گیاهان گوشتی یا ساکولنت ( succulent ) به گیاهانی گفته می‌شود که برگ یا ساقه‌ های گوشتی و آبدار دارند. اگر چه گیاهان گوشتی تقریباً نیازی به رسیدگی ندارند و مراقبت از آنها بسیار آسان است، اما برخلاف باور عموم در صورتی که از نیازهای آنها آگاهی نداشته باشید با توجه و رسیدگی بیش از حد به راحتی باعث نابودی آنها می‌شوید.

در واقع می‌توان گفت اگر نکات مهم در پرورش گیاهان گوشتی را ندانید، پرورش گیاهان گوشتی از جمله خانواده کاکتوس، در خانه کار بسیار سختی است و خیلی زود به مرگ گیاه منتهی می‌شود.

به همین علت در اینجا قصد داریم شما را با نکات مهم در پرورش گیاهان گوشتی از جمله خانواده کاکتوس و کراسولا آشنا کنیم.

گیاهان گوشتی گیاهان آپارتمانی بسیار محبوبی برای نگهداری در داخل خانه و بالکن محسوب می‌شوند. به خصوص امروزه با تغییر اقلیم و گرم شدن هوا تمایل به پرورش گیاهان گوشتی روز به روز بیشتر می‌شود. شاید شما هم تجربه کرده باشید، با خوشحالی گلدان کاکتوس می‌خرید و به منزل میبرید اما ظرف چند هفته گیاهتان پژمرده شده و می‌میرد. در حالی که مشکل ممکن است چیز بسیار ساده‌ ای مانند نامناسب بودن خاک یا آبیاری زیاد بوده و به راحتی با آگاهی میتوانستید مسئله را حل کنید.

اشتباهات رایج در نگهداری از گیاهان گوشتی

اگر به پرورش گل و گیاه علاقه دارید، احتمالاً تجربه خرید یک گلدان ساکولنت و از بین رفتن آن را داشته ‌اید. گیاهان گوشتی که در داخل خانه در نور کم نگهداری می‌شوند، در صورت مساعد بودن شرایط دیگر می‌توانند کمبود نور را تحمل کرده و زنده بماند. معمولاً در چنین شرایطی گیاه به کندی رشد می‌کند. با این حال برخی از گیاهان ساکولنت با شرایط داخل خانه و آپارتمان راحت‌تر کنار می‌آیند که ازجمله آنها می‌توان به هاروتیا گورخری ( Haworthia fasciata سانسوریا ( Sansevieria trifasciata ) و کراسولا خرفه ای ( Crassula ovata ) اشاره کرد. بسیاری از انواع کاکتوس نیز می‌تواند شرایط داخل خانه را تحمل کنند که از جمله آنها می‌توان به کاکتوس مامیلاریا ( Mammillaria gracilis fragilis ) اشاره کرد. گیاهان گوشتی که رنگ روشن دارند در صورتی که در نور کم نگهداری شوند، رنگ آنها به سبز تبدیل شده و به تدریج حالت کشیده پیدا می‌کنند و شکل خود را از دست می‌دهند. با این حال در صورتی که گیاه زینتی با رنگ روشن خریداری کنید، طول عمر آن خیلی بیشتر از شاخه گلهای بریده خواهد بود. بیشتر گیاهان ساکولنت بدون هیچ گونه مراقبت حداقل چند هفته زنده می‌ماند.

 

عدم وجود سوراخ تخلیه آب

گیاهان ساکولنت را حتماً باید در گلدانی قرار دهید که ته آن سوراخ‌هایی برای تخلیه آب داشته باشد، مگر این که به شدت از نیازهای گیاهانتان آگاهی داشته و بدانید چند وقت یکبار و به چه میزان باید به آنها آب بدهید. اهمیت زیاد آبیاری گیاهان گوشتی در این است که ریشه ‌های این گیاهان در صورتی که به مدت طولانی در خاک مرطوب بمانند، به سرعت دچار پوسیدگی شده و از بین می‌روند. برخی افراد ممکن است به منظور انتخاب گلدان زیبا، از وجود سوراخ در ته گلدان صرف ‌نظر کنند. در صورتی ‌که گلدانی که انتخاب می‌کنید پلاستیکی باشد می‌توانید خودتان ته آن را با دریل یا ابزارهای دیگر سوراخ کنید. در غیر این صورت هرگز نباید از گلدان‌های بدون سوراخ تخلیه آب استفاده کنید.

 

خاک نامناسب

همان‌ طور که گفته شد ریشه ‌های گیاهان ساکولنت در صورت قرار گیری طولانی مدت در خاک خیس به شدت مستعد پوسیدگی هستند. اما باید بدانید علاوه بر عدم وجود سوراخ ته گردان، نوع خاک نیز می‌تواند باعث خیس ماندن خاک و محیط ریشه در گلدان شود. هنگامی که گلدان کاکتوس یا سایر گیاهان گوشتی را خریداری می‌کنید، پیش از هر چیز ابتدا خاک آن را بررسی کنید. در صورتی که خاک گلدان سفت و متراکم یا خیلی غنی است، باید خاک آن را عوض کرده و از خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید. خاکهای بسیار غنی رطوبت را به مدت طولانی در خود حفظ می‌کنند. خاک کاکتوس را می‌توانید به صورت آماده از فروشگاه‌های گل و گیاه خریداری کرده و یا خودتان آن را آماده کنید. خاک دیاتومه نیز یکی از گزینه ‌های مناسب برای گیاهان گوشتی گلدانی است. در هر صورت خاکی که برای گیاهان گوشتی آماده می‌کنید باید حاوی مقدار زیادی ماسه یا پرلیت باشد تا قابلیت زهکشی خاک افزایش یابد. در صورتی که خاک گلدان آماده خریداری می‌کنید، می‌توانید آن را با خاک دیاتومه ترکیب کنید. خاک دیاتومه آب را جذب می‌کند اما به سرعت خشک می‌شود به همین علت برای گیاهان گوشتی بهترین گزینه می‌باشد. خاک‌هایی که سفت، متراکم و رسی هستند به مدت طولانی آب را در خود نگه می‌دارند. به همین علت اغلب گیاهان گوشتی که در چنین خاک‌هایی قرار دارند خیلی زود از بین می‌روند. برای اصلاح خاک‌ رسی می‌توانید ماسه یا پرلیت به خاک اضافه کنید.

 

نور ناکافی

اکثر گیاهان گوشتی نیاز به آفتاب کامل دارند تا بتوانند شکل و رنگ خود را حفظ کنند. با این حال می‌توانید این گیاهان را در نواحی که نیم سایه است نیز قرار دهید.

ممکن است گیاهانی مانند اشوریا که رشد سریع داشته و نیاز زیادی به آفتاب دارند، در اثر عدم دریافت آفتاب کافی کشیده و دراز شوند. اگر چه در صورتی که گیاهانی مانند هاورتیا، سانسوریا و گاستریا دارید می‌توانید آنها را تنها چند ساعت در روز در مقابل نور قرار دهید.

 

آبیاری بیش از حد

گیاهان گوشتی نیز مانند همة گیاهان برای زندگی به آب نیاز دارند اما بیشتر آنها چند روز تا چند هفته بدون آب نیز می‌توانند زندگی کنند در حالی که در صورت آبیاری زیاد دچار پوسیدگی شده و می‌میرند. آبیاری زیاد اولین عامل از بین رفتن گیاهان گوشتی است. به طور کلی اغلب قیمت گیاهان گوشتی چندان زیاد نیست بنابراین نباید بیش از حد نگران آنها شده و دائماً در رسیدگی به آنها وسواس به خرج بدهید. معمولاً توجه زیاد به گیاهان گوشتی باعث می‌شود بیش از حد به آنها آب داده و باعث مرگ آنها شوید.

 

با رعایت نکات گفته شده می‌توانید به خوبی گیاهان گوشتی خود را مراقبت کرده و از دیدن سلامتی آنها لذت ببرید. با این حال تجربه ‌های شخصی نیز در پرورش گل و گیاه بسیار حائز اهمیت است. در کنار رعایت موارد گفته شده، سعی کنید الگوی رشد و سلامت گیاهان خود را بشناسید تا بتوانید در این کار موفق‌تر عمل کنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.