فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

از آنجایی که ساقه های بگونیا ریزوم دار در سطح خاک گسترده شده و رشد می‌کند، بهتر است از گلدانی با عمق کم و پهنای زیاد استفاده کنید
نکات مهم در مراقبت از گیاه بگونیا
نکات مهم در مراقبت از گیاه بگونیا

بگونیا ریزوم دار یا ریزومات، گیاهی از اعضای خانواده بگونیا است که به ساختار ساقه ای کرکی یا ریزومی و برگهای موکت مانند مخملی شناخته می‌شود که می‌تواند در سطح خاک به صورت روند رشد کند. چون این گیاه آب را در ریزومهای خود ذخیره می‌کند، در مقابل خشکی و بی‌آبی مقاومتر از سایر انواع بگونیا می‌باشد. بگونیا ریزوم دار بسته به گونه، از گیاهی با برگهای 2 سانتی متری و کوچک و جمع و جور تا گیاهی بزرگ و پهن که نیاز به گلدان محکم و قطوری دارد، متفاوت است. گلدهی بگونیا اواخر زمستان و بهار اتفاق افتاده و گلهای صورتی رنگ بر روی گیاه ظاهر می‌شوند. اگر چه این بگونیا اغلب به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود، اما در بسیاری مناطق برای پرورش در فضای بیرون نیز مناسب است.

در اینجا نکات مهمی در مورد پرورش گیاه بگونیا یاد می‌گیرید.

 1- تنها زمانی به گیاه آب بدهید که سطح خاک تا عمق دو سانتی ‌متری خشک شده باشد. اگر بگونیا در فضای باز بیرون قرار دارد، آبیاری عمیق انجام دهید تا ریشه‌ های آن به اندازه کافی رطوبت دریافت کنند. سپس دیگر آب ندهید تا زمانی که سطح خاک خشک شود. همین‌طور در مورد گلدان‌ بگونیای داخل خانه آبدهی باید به صورتی باشد که آب از سوراخ تک گلدان خارج شود و مطمئن شوید ریشه‌ ها کاملاً آب خورده ‌اند. تأکید میشود هم در مورد بگونیای داخل منزل و هم گیاهانی که در بیرون نگهداری می‌کنید، پیش از آبیاری باید بگذارید سطح خاک خشک شود چرا که بگونیا مستعد پوسیدگی ریشه در خاک مرطوب است.

2- در فصل بهار و تابستان یک هفته در میان به گیاه بگونیا ریزوم دار کود بدهید. برای کود دهی از کود مایع همه منظور استفاده کنید. کود مایع برای گیاهان آپارتمانی ساده ‌ترین روش کود دهی است. برای گیاهانی که بیرون قرار دارد، می‌توانید از کود مایع یا کود خشک استفاده کنید. پیش از مصرف کود، حتماً برچسب روی محصول را بخوانید و طبق دستورالعمل، آن محصول را استفاده کنید.  همیشه بلافاصله پس از کود دهی، گیاه را آبیاری کنید. در فصل پاییز و زمستان نیازی به کود دهی نیست. از آنجایی ‌که بگونیا ریزوم دار رشد کندی دارد اغلب در اثر استفاده زیاد از کود آسیب می‌بیند.

3- اگر می‌خواهید گیاهتان رشد پرپشت و بوته ای داشته باشد، نوک شاخه‌های گیاهان جوان را بچنینید تا رشد گیاه تقویت شود. بگونیا را به اندازه دلخواه هرس کنید و در صورتی که بیش از حد رشد کرده و از شکل افتاده است یا ریزومهای آن خیلی از گلدان بیرون زده است، با هرس کردن به آن شکل مناسبی بدهید.

 

توصیه‌ها و نکات مهم

از آنجایی که ساقه های بگونیا ریزوم دار در سطح خاک گسترده شده و رشد می‌کند، بهتر است از گلدانی با عمق کم و پهنای زیاد استفاده کنید.

اگر گیاه بگونیا ریزوم دار را هرس می‌کنید، ساقه‌ های هرس شده را در ماسه یا پرلیت مرطوب قرار دهید تا از آن گیاه جدیدی حاصل شود.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.