فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

درست است که این گیاهان بسیار مقاوم هستند اما هرگز نباید بگذارید به مدت طولانی خاکشان خیس بماند یا در زیر گلدانی حاوی آب قرار بگیرند. هنگامی که مدتی ریشه‌ های گیاه در داخل آب می‌ماند، دچار پوسیدگی شده و می‌میرد.
تزئین فضا با گیاهان گوشتی یا ساکولنت
تزئین فضا با گیاهان گوشتی یا ساکولنت

گیاهانی که برگهای گوشتی و آبدار دارند به عنوان ساکولنت شناخته می‌شوند. نه تنها پرورش این گیاهان بسیار آسان است، بلکه به علت تنوع زیاد رنگ‌، اندازه و شکل برگ از آنها می‌توان برای تزئین فضاهای کوچک و بزرگ استفاده کرد. در واقع قابلیت منحصر به فرد این گیاهان، پرورش یافتن در مکان‌هایی است که گیاهان دیگر را نمی‌توانید پرورش دهید.

یکی دیگر از مزیت‌های این گیاهان تحمل بالا در شرایط خشکی و بی‌آبی است که چرا که این گیاهان اغلب بومی نواحی گرمسیری و بیابانی هستند. بنابراین حتی اگر چندین روز به مسافرت بروید و نتوانید به آنها را بدهید، هیچ مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. ساکولنتها گیاهان شگفت‌انگیز و بسیار زیبا هستند.

پرورش گیاهان گوشتی

گیاهان گوشتی تاکتیک های خاصی برای بقا در طبیعت خشن دارند که به آنها امکان میدهد با محیط سازگاری پیدا کنند . مثلاً در روزهای خیلی گرم یا خیلی خشک و همچنین در سرمای شدید زمستان به خواب فرو می روند تا زنده بمانند .   همچنین این گیاهان می توانند با شرایط کم نور نیز کنار بیایند بنابراین آنها را میتوانید حتی در فضاهای غیر آفتاب گیر   داخل خانه نیز قرار دهید .

گیاهان گوشتی گلدانی گزینه های بسیار خوبی برای افرادی هستند که می خواهند در خانه گل و گیاه پرورش دهند . پرورش گیاهان گوشتی در فضاهای بسته نه تنها فضای زیبایی ایجاد می کند بلکه برای افرادی که خانه کوچکی دارند قابلیت و انعطاف پذیری زیادی در تزیین فضاها در اختیار قرار می دهد .

از آنجایی که این گیاهان بسیار سازگار هستند، تقریباً هر نوع گلدانی برای پرورش آنها مناسب است به شرطی که قابلیت زهکشی خوب داشته باشد .

اگر چه این گیاهان نیز به آبیاری منظم احتیاج دارند، اما باید حواستان باشد بین فواصل آبدهی خاک آنها خوب خشک شود . درست است که این گیاهان بسیار مقاوم هستند اما هرگز نباید بگذارید به مدت طولانی خاکشان خیس بماند یا در زیر گلدانی حاوی آب قرار بگیرند . هنگامی که مدتی ریشه های گیاه در داخل آب می ماند، دچار پوسیدگی شده و می میرد .

همان طورکه گفته شد گیاهان گوشتی در اندازه های گوناگون هستند و از نظر ارتفاع، طیف وسیعی را شامل می شوند بنابراین می توانید چیدمان آنها را به طرق مختلف میتوانید انجام دهید .

انواع گیاهان گوشتی

برخی از متداول ترین گیاهان گوشتی عبارتند از :

·         سدوم یا گل ناز

·         کراسولا

·         سانسوریا

·         ساق عروس ( مرغ و جوجه ‏)

·         آئونیوم یا بشقابی

·         آلوئه ورا

·         آگاو

·         کالانکوئه

 

بسیاری از مردم نمی دانند که کاکتوس ها نیز جز گیاهان گوشتی یا ساکولنت به حساب می آیند . کاکتوس ها انواع بسیار گوناگون ی دارند و برخی انواع آن گل های زیبایی حاصل میکنند .

برخی از گیاهان گوشتی که از نظر زیبایی استثنایی و بی نظیر هستند عبارتند از :


-         آئونیوم یا بشقابی سیاه : ارتفاع این درخت ساکولنت به 90 سانتی متر می رسد . به همین علت و همچنین به خاطر رنگ سیاه برگها انتخاب خوبی برای کانون توجه منظره شما می باشد . این گیاه، گل های زرد رنگی نیز حاصل می کند . پرورش آئونیوم آسان است .

-         از گیاهان گوشتی برای مدل گلدان آویز نیز می توانید استفاده کنید . دو مورد از این گیاهان شامل رشته مروارید یا رشته تسبیحی ( (string of beads که ساقه‌های تسبیحی مانندی دارد که آویزان می‌شوند و گل‌های سفید زیبایی تولید می‌کند و کاکتوس دم موشی است که گل‌های صورتی رنگ می‌دهد . این گیاهان زیبای آویز تا می‌توانید در گلدان‌های آویزان استفاده کنید.

-         اگر به دنبال گیاه کمی متفاوت هستید، لیتوپس یا گیاه سنگی ( living stone ) گزینه خوبی برای شماست. این گیاه شکل مخروطی داشته و در واقع ظاهری مشابه قلوه سنگ دارد. درست زمانی که تصور کردید به همه زیباییهای گیاه پی برده اید، تازه متوجه گلهای زرد یا سفید رنگ زیبای آن میشوید که از مرکز آن شکوفه میکنند.

-         یکی دیگر از گیاهان عجیب و جالب ساکولنت سنگ ماه ( moonstone ) است. این گیاه نیز شبیه به سنگ بوده و رنگ آن سبز روشن تا سفید است و برگهایی تخم مرغی شکل دارد که ممکن است به رنگ آبی اسطخودوسی در بیاید. اگر این زیبایی برایتان کافی نیست، منتظر گلدهی آن شوید چرا که گلهای قرمز نارنجی آن حتما شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

-         کاکتوس ستاره دریایی ( starfish ) نیز گیاهی بسیار جالب است که خوشه هایی با ساقه های دندانه دار با گلهایی شبیه ستاره و الگوی موزائیکی دارد.

-         کاکتوس جا سوزنی ( rose pincushion ) گزینه ای عالی برای تمام افراد علاقمند به پرورش کاکتوس است. این کاکتوس شکلی شبیه به توپ کوچک یا جا سوزنی بالشتکی دارد و گلهای رز صورتی کوچکی حاصل میکند. کاکتوس توپ طلایی در نگاه اول شبیه به توپ به نظر میرسد. این گیاه کوچک شگفت انگیز در نهایت به ستون گوشتی طلایی رنگی با گلهای زرد کمرنگ تبدیل میشود. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.