فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

از دست دهی آب در گیاهان به معنی انتقال مقدار قابل توجهی از رطوبت داخل گیاه و برگها به فضای اتمسفر است که میتواند برای گیاه مرگبار باشد.
از دست دهی آب در گیاهان
از دست دهی آب در گیاهان

از دست دهی آب در گیاهان

desicationdesication

زمستان در همه مناطق فصل سختی برای گیاهان است اما سخت تر از آن زمانی است که دما تا زیر صفر افت میکند و باد سرد و خشک شروع به وزیدن مینماید. هنگامی که درختان همیشه سبز و چند ساله در معرض چنین شرایطی قرار میگیرند، اغلب با قهوه ای شدن برگها و مرگ زود رس واکنش نشان میدهند که ممکن است بلافاصله پس از یک واقعه سرد و خشک اتفاق بیفتد و یا ماهها پس از آن مرگ گیاه مشاهده شود. آسیب از دست دهی آب در زمستان مشکل بسیار شایعی است که منجر به مرگ زود هنگام گیاهان سالم میشود.

از دست دهی آب چیست؟

از دست دهی آب ( Desiccation )  به طور کلی به معنی اتفاقی است که رطوبت زیادی را از ماده ای خارج میکند. این ماده ممکن است گاز یا جامد باشد اما در هر صورت فرایند رخ داده از دست دهی آب است.

هنگامی که در مورد گیاهان این اصطلاح به کار میرود، منظور انتقال مقدار قابل توجهی از رطوبت داخل گیاه و برگها به فضای اتمسفر است. گیاهان به عنوان بخشی از فرایند طبیعی تنفس همیشه مقداری رطوبت به هوا آزاد میکنند اما این امر معمولا مشکلی ایجاد نمیکند چرا که در عین حال رطوبت جدید را از طریق ریشه از خاک دریافت میکنند و بنابراین این از دست دهی آب مرتبا در حال جبران است.

desicationdesication

در زمستان در دو صورت این فرایند از دست دهی آب در گیاهان اتفاق می افتد. اول زمانی که گیاه در زمین یخ زده ریشه دارد اما تلاش میکند در هر صورت به فرایندهای سوخت و ساز خود ادامه دهد. در حالت دیگر نیروی خارجی مثل ورزش باد بسیار خشک وجود دارد که باعث میشود رطوبت بیشتری نسبت به حالت طبیعی از گیاه خارج شود.

در حالت اول مدیریت این وضعیت بسیار راحت تر است اما در هر دو حالت روش مشابهی برای جلوگیری از مرگ گیاه در پیش گرفته میشود.

درمان آسیب از دست دهی آب

هنگامی که گیاه دچار آسیب ناشی از کاهش شدید آب شد، راه برگشتی دیگر وجود ندارد و بافتهای قهوه ای رنگی که در گیاه مشاهده میکنید، دیگر مرده اند اما میتوانید اقداماتی انجام دهید که از گیاه در مقابل آسیب بیشتر در طول سال محافظت نمایید. اگر چه از دست دهی آب در زمستان بسیار حائز اهمیت است اما گیاهان در تمام طول سال در معرض خطر از دست دهی آب قرار دارند. چون از دست دهی آب در گیاهانی که جدیدا کاشته شده اند یا گیاهانی که در وضعیت سلامتی قرار ندارند خیلی شایعتر است، باید زمان بیشتری را صرف مراقبت و توجه به این گیاهان کنید.

مهمتر از هر چیز این است که گیاهان را طبق برنامه منظمی آب بدهید. اگر چه ممکن است گیاهان هر هفته نیازی به آب نداشته باشند اما مطمئن شوید که بین فواصل بارش مقدار زیادی آب دریافت میکنند. مقدار دقیق آب دهی بستگی به اندازه گیاه و نیاز آبی آن دارد اما آب دادن ساده به چمن کافی نیست. گیاهان بزرگتر نیاز خیلی بیشتری به آب دارند و نزدیک چند سانتیمتر در هفته آب بیشتری باید دریافت کنند. تا زمانی به گیاه آب بدهید که زمین شروع به یخ زدن نکرده باشد. با یخ زدن زمین دیگر به گیاه آب ندهید. درخت یا درختچه ای که به درستی آب خورده باشد، میتواند خیلی بیشتر در مقابل بادهای خشک مقاومت کند و ذخایر آب زیادی دارد که مانع از خشک شدن آن میشوند.

برای کمک به نگه داشتن آب در گیاه میتوانید ناحیه ریشه گیاه را 5 تا 10 سانتیمتر مالچ آلی بریزید. در مورد درختها و درختچه های بزرگ این نواحی مالچ پاشی را میتوانید تا چند متر دورتر از خود گیاه گسترش دهید.

هر سال مالچ پاشی گیاه را تکرار کنید. حداقل تا زمانی که گیاه خوب پا بگیرد این کار را انجام دهید. این فرایند حدود 5 سال طول میکشد که زمان آن بستگی به نوع درخت یا درختچه در حال رشد دارد.

 

منبع

http://www.gardeningknowhow.com/plant-problems/environmental/desiccation-in-plants.htm

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.